Materialval till hemkokt hjulaxel?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Mors!

Tänker åka med andra hjul på min hayabusa och behöver därför göra en hjulaxel till framhjulet för att få det hela att passa ihop. Nu är jag ingen hejare på stålsorter för detta ändamål så jag behöver lite hjälp.
Tanken är att göra axeln så orginallik som det går = skapligt lätt. Alltså borrad tvärs igenom och mest lik ett rör med 3-4mm gods.

Vilket stål kan då tänkas vara lämpligt?
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Jag har gjort axlar av ss 2541 som ä ett seghärdnings stål.Dom har iofs inte varit hålborrade men det är ett bra stål och har funkat för mig.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hittade denna tråd:

hJulaxlar

2142 som omnämns i något av de sista inläggen kan jag få tag i, säkert 2541 också, det verkar finnas lite olika åsikter beroende på vem man frågar.

Bajken ska gå på gatan så det är ju intressant om axeln klarar svenska tjälskott och kvalitetsasfalt (läs: Hål) om chaufförn skulle sitta och sova:hej
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Hej
håller med street B
2541 är ett seghärdat material(typ fjäderstål) , kröker man det lite rätar det sej= bäst
2142 bra till diverse men är inte seghärdat ,mao går det at kröka o det stannar krökt
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag fick ett tips om att chrome-moly rör skulle funka bra, vad säger panelen om det?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag fick ett tips om att chrome-moly rör skulle funka bra, vad säger panelen om det?

Det funkar nog utmärkt skulle jag tro, nackdelen är att det verkar lite svårare att få tag i än till exempel 2541 som nämnts tidigare. 2541 verkar vara lagerfört lite överallt och går att köpa i mindre bitar.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Så här blev den, axeln. Efter lite googling upptäckte jag att 2541 heter 4043 på amerikanska och används till vevaxlar och vevstakar av alla eftermarknadstillverkare med en gnutta självaktning. Utförande likt hayabusa orginal. Hålborrad och ursvarvad, kanske hade det gått att göra den lättare, men jag törs inte. Dom tokiga amerikanerna gör samma "konverteringsaxel" i aluminium och ett simplare utförande men njaaa stål känns bättre.

ImageUploadedByTapatalk1432067982.161362.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top