Rea på MC-larm

mikeyboy86

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Ninja 650, Honda CBR 500R
Köpte en EU-moppe förra hösten för lite placerings träning inför MC-kortet. saknade larm kände jag när man lämnade den utanför affären elr när man sov över hos flickvännen, man sprang till fönstret o checkade den varannan timma för å se om den va kvar.. den olust känslan hade jag, visst vill någon verkligen ha den så e det ju bara att lasta upp den i en skåpbil. Men just för korta stunder samt för provsittare å fjortisar/pundare som skall släpa bort den så är ju ett larm perffa då hör jag ju det :D

Så jag köpte ett 1-vägs på Biltema blev väldigt överraskad över kvaliten för 200:-!!!
Kopplade in alla funktioner även "immobilizer" funktionen så man kan stänga av motorn via fjärrkontollen ifall man blir rånad på moppen (ha inte fjärren ihop med nycklarna i tändningslåset) ;)

Men nu har jag fått MC-kortet samt köpt MC, så köpte ett larm till för Hondan kopplade dock ej in funktionen "immobilizer" med cut off via fjärren, då jag är osäker på hur Hondas HISS system påvärkas.
Känns bra här med när man parkerar för kortare stunder utan uppsikt fast man är i närheten.

Såpass nöjd med Biltemas MC Larm 1-vägs så att jag köpte ett tredje nyss och kopplade in på farsan kawa :D

Så som ni förstår så är jag nöjd med larmet och kan varmt rekommendera det!!! 200 spänn hmm bäst å köpa på sig ett par å lägga i lådan, e till och med billigare än ebay.

* Ni som parkerat MCn i närheten och som springer fram å tillbaks å spanar in cyckeln, men som skulle höra ett larm inom avståndet... köp ett och montera så försvinner den där nackspärren samt olustigheten.

edit: kopplade även in på ACC ON, ifall det körs ner en mejsel i tändningslåset.. då går larmet.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
drivs det av 9v batteriet eller via mc batteriet?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte en EU-moppe förra hösten för lite placerings träning inför MC-kortet. saknade larm kände jag när man lämnade den utanför affären elr när man sov över hos flickvännen, man sprang till fönstret o checkade den varannan timma för å se om den va kvar.. den olust känslan hade jag, visst vill någon verkligen ha den så e det ju bara att lasta upp den i en skåpbil. Men just för korta stunder samt för provsittare å fjortisar/pundare som skall släpa bort den så är ju ett larm perffa då hör jag ju det :D

Så jag köpte ett 1-vägs på Biltema blev väldigt överraskad över kvaliten för 200:-!!!
Kopplade in alla funktioner även "immobilizer" funktionen så man kan stänga av motorn via fjärrkontollen ifall man blir rånad på moppen (ha inte fjärren ihop med nycklarna i tändningslåset) ;)

Men nu har jag fått MC-kortet samt köpt MC, så köpte ett larm till för Hondan kopplade dock ej in funktionen "immobilizer" med cut off via fjärren, då jag är osäker på hur Hondas HISS system påvärkas.
Känns bra här med när man parkerar för kortare stunder utan uppsikt fast man är i närheten.

Såpass nöjd med Biltemas MC Larm 1-vägs så att jag köpte ett tredje nyss och kopplade in på farsan kawa :D

Så som ni förstår så är jag nöjd med larmet och kan varmt rekommendera det!!! 200 spänn hmm bäst å köpa på sig ett par å lägga i lådan, e till och med billigare än ebay.

* Ni som parkerat MCn i närheten och som springer fram å tillbaks å spanar in cyckeln, men som skulle höra ett larm inom avståndet... köp ett och montera så försvinner den där nackspärren samt olustigheten.

edit: kopplade även in på ACC ON, ifall det körs ner en mejsel i tändningslåset.. då går larmet.

Varför kör du inte på 2-vägs istället? Det drar en hel del batteri till fjärrkontrollen men räckvidden är helt ok. mycket längre än du kan höra larmet....
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
såja va o köpte mitt 2 vägs idag, men inkopplingen blir inte förrns nya skylthållaren och blinkers kommer på posten om några veckor. ja skriver väl ett inlägg till sen om va ja tycker om larmet :)
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Synd att det krävs tändningslås, hade gärna installerat ett larm till min Kotte men den har inget tändningslås.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Tack för tipset. Slår nog till. Har min i ett mc-garage som känns så gott som 100%-igt men när den står nedanför på gatan känns det inte helt bekvämt... ett larm skulle kunna lugna lite. Trixigt att installera?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tack för tipset. Slår nog till. Har min i ett mc-garage som känns så gott som 100%-igt men när den står nedanför på gatan känns det inte helt bekvämt... ett larm skulle kunna lugna lite. Trixigt att installera?

Jag har ett liknande som inhandlades på Ebay (Beret 5000 tror jag det heter). Skulle bli magiskt förvånad om det inte är samma skit ungefär.

Kukade sig lite men endast pga väldigt kass installationsmanual. Men det är relativt simpelt. Vill man inte in och skarva på blinkers kan man skita i det. Den tjuter bra ändå.

Edit: Skulle tex aldrig borra hål i en kåpa för en lysdiod. Man kan skita i att skava in sig på tändningslåset men då kan man ficklarma när man kör. Utan det blir det en väldigt enkel installation.
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Jag köpte ett envägslarm nu under rean, har bara kopplat in tjut och blinkers, samt en brytare så att jag kan bryta larmet när den är inlåst hemma, ingen nytta här ändå. Tänker ha det som ett ''pill-skydd'' typ utanför affärer, när den står utanför flickvännen osv! Till det verkar den duga gott för! :banana

Lätt installation, lätt att montera (det absolut svåraste var att hitta plats på hojen, trots att grejerna inte alls var stora). Det enda jag kan tycka är lite sådär är hur den känner av saker och ting. Den klarar inte av den minsta stöt med känsligheten på max, om man petar snabbt (men ändå rätt så försiktigt) på en kåpa, eller bakhjulet för den delen, så går varningarna igång direkt. Men man kan om man är någorlunda försiktig välta upp hojen från stödet, och sätta sig på den... Det som får igång larmet i en sån situation, är ifall stödet åker upp och den ''smäller'' till mot svingen. Och då när ''förövaren'' får panik av larmet så lär han/hon knappast fälla ner stödet igen i all hast :tungan Får försöka lite till med inställningarna med känsligheten.

Men allt som allt, KLART värt 200kr. Även om det nu slutar upp som ett prankredskap i form av att sätta gömt på någon annans fordon... :banana Men jag kommer nog finna nytta i det som larm på min hoj med!

Betyg: 3.5 av 5 möjliga motorstopp.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kopplade in mitt 2 vägs i helgen, jag struntade i diod, blinkers samt startspärr eftersom ja redan har en sådan.
mycket enkel installation bara plus och jord. dubbelhäftad tejp på larmenheten och sirentutan som inte tog speciellt mycket plats under tank kåpan.

knapparna på 2vägs dosan var rätt dåliga så den ficklarmar man nog med så fort den hamnar i fickan, men den har jag ändå bara upphängd i sovrummet. den vibrerar och plingar när larmet startas, displayen visar även mc batteriets volt. den vanliga av och på dosan som man har med sig är mycket bättre, slimmade knappar så ingen risk att ficklarma där.

larmet låter rejält också. ja är riktigt nöjd med mitt än så länge, men vem vet hur länge det fungerar.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
en månad senare, kört som en biltjuv samt i ur och skrur. även tvättat hojen ett par gånger. och larmet funkar klockrent. jag är fortfarande supernöjd :)
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Är jag dum eller, vad är skillnaden på 1-vägs och 2-vägs??
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
Vet vi hur tjuvar resonerar kring larmade hojar, både 1-vägs som 2-vägs? Skräms dom eller är dom vana att "hantera" dom.

Jag skulle vilja ha något när jag står hos tjejen utan att bli så jävla orolig. Hur meckigt är det att installera om man har noll koll på allt som inte är bolt-on med skruvar?
 
Last edited:

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Ni som har monterat 2-vägs larm, får ni någonsin ''fejklarm''? Alltså att ni knäpper på larmet, sen inom en minut så går varningstjuten, trots att hojen inte rört sig, eller något rört den för den delen? Samt när skyn öppnar sig och det vräker ner megadroppar som slår mot hojen, går larmet då? För det mesta så sköter sig 1-vägs larmet... Men jag tänkte, är 2-vägs förutom kontrollen och batteri back-up, även stabilare? Alltså bättre rent utlösningsmässigt? Inte ett dugg intresserad av kontrollen eller batteriet, men om larmet är stabilare så kan det ju vara värt det :) Rean hänger kvar ännu!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är skillnaden på 1-vägs och 2-vägs??
Har jag själv frågat mig? :va
Men tror jag kommit på det.
1-vägs: Du sätter på och stänger av larmet med en liten dosa.
2-vägs: Som 1-vägs + När larmet går skickar larmet radiosignal till din dosa. Så hör du inte larmet eller har sirenen avstängd för du vill gärna träffa den/dom som fingrar på din hoj,
då är 2-vägs ditt val.
Gissar räckvidden för larmsignalen till din dosa är kanske 200 meter. Med hojen ute och du inne.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/43-156_man.pdf
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/43-155_man.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top