Ska det vara så mycket post? (Avställbar försäkring förklaring önskas)

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan,

Tjejen kör med avställbar försäkring till sin hoj nu.

Vad som slog mig och vad jag gärna skulle vilja ha en förklaring på är:

Om hon tex ställer av varje söndag kväll och ställer på varje fredag kväll, ska hon verkligen både få brev från försäkringsbolaget och Transportstyrelsen under veckan?

*Försäkringsbolaget för att de självklart har ändrat till en "avställd" försäkring som är billigare i månaden.
*Transportstyrelsen för att de vill betala tillbaka återstående skatt (som hon sedan får en faktura om att betala in igen när hon ställt på den).

Trodde allt det där sköttes automatiskt när man ställer av/på med sin app, inte att vi skulle bli begravda i post och fakturor som går fram och tillbaka.

Är det så här det är eller kan man se till så att vi slipper all denna post + faktura/återbetalningar?

Tack på förhand :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det får du nog leva med. Systemet är inte konstruerat för att man ska ställa av och på fordonet inför varje åktur. Så det får ni nog leva med.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tog också upp det med dem att ja behöver inte alla brev. Man öppnar dem inte ändå, plus att du får deras folder?

Men de skickar ut brev ändå. Borde ju vara smartare med mail..
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur ställer sig försäkringsbolagen till att man håller på och ställer på/av mitt i säsongen varje vecka?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur ställer sig försäkringsbolagen till att man håller på och ställer på/av mitt i säsongen varje vecka?

Det har påståtts att några bolag markerar att de inte uppskattar beteendet. Vissa har tagit bort möjligheten att ställa av och på och erbjuder endast helårsförsäkingar. Missbrukar folk försäkringen genom att ställa av och på varje vecka med några dagars mellanrum. Då är nog risken att det inte kommer att finnas möjlighet att ställa av och på i framtiden.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Hur ställer sig försäkringsbolagen till att man håller på och ställer på/av mitt i säsongen varje vecka?

Försäkringsbolagen erbjuder ju en AVSTÄLLNINGSBAR försäkring för att man ska kunna ställa AV mcn när den inte används. En avställningsbar försäkring är ALLTID dyrare än en helårsförsäkring i helårspremie. Men oftast blir det billigare med en avställningsbar om man endast kör på sommaren/inte så ofta.

Som ett exempel så kostar min zx12 31k (avställningsbar) hos länsförsäkringar i helårspremie. Men eftersom jag ställer av och på när jag kör så landar premien på cirka 9-12k/år. En helårsförsäkring kostar ca 17k/år.

Kan ni vänligen förklara varför man ska ha en avställningsbar försäkring och sedan inte ställa av cykeln?! :3freak Vad är vitsen med en sådan försäkring isf?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vitsen är ju givetvis att man skall ställa av den på hösten, och på den på våren. För oss som är lite bekväma och har en lite kortare säsong.

Men nu är en sådan försäkring så jävla dyr att jag har en helårsförsäkring trots kort säsong..
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan, tack för svaren. Ville egentligen bara ha det bekräftat så att inte vi gjort någonting fel.
Värt att notera är att länsförsäkringar som hon har sa att de ej hade någon gräns för av och påställning men vet att det varit diskussion om tex folksams version fram och tillbaka.
Just nu är det 4 veckor kvar till uppkörning, därav det intensiva nyttjandet, sen i sommar lär den vara påställd hela tiden.
Vi valde avställningsbar då den inte krävde förvaring i garage, nått som deras SMART försäkring kräver.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag tog också upp det med dem att ja behöver inte alla brev. Man öppnar dem inte ändå, plus att du får deras folder?

Men de skickar ut brev ändå. Borde ju vara smartare med mail..

Men om pengarna betalas tillbaka (automatiskt) från transporstyrelsen, och sedan skickar de ut en faktura på att det är dags och betala skatt igen då vi ställ på bågen, då missas ju inbetalningen... Då kan vi ju inte bara strunta i alla brev? :)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Men om pengarna betalas tillbaka (automatiskt) från transporstyrelsen, och sedan skickar de ut en faktura på att det är dags och betala skatt igen då vi ställ på bågen, då missas ju inbetalningen... Då kan vi ju inte bara strunta i alla brev? :)

Skillnad på skatt och Folksam :)
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top