Nya bromsbelägg ligger an?

sgt.pullover

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
fågelfors
Hoj
Yamaha R6-99
God kväll kunniga medlemmar. Bytte bromsbelägg fram på min r6a igår och idag när jag var ute en sväng märkte jag att bromsarna gnisslar och ligger an när jag ej bromsar! Finns det nån "slityta" som brukar försvinna efter några mil? Dom gamla låg inte an i måndags när jag var ute! Några andra idéer? Tack på förhand. Jimmy
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Stor chans att du har för mycket bromsvätska i.
Kolla det först.
 

sgt.pullover

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
fågelfors
Hoj
Yamaha R6-99
Tror inte dom kärvar. Dom gjorde inte det i måndags iallafall och jag var väldigt försiktig när jag tryckte tillbaka kolvarna. Men jag ska undersöka det också
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du hinner inte några mil om beläggen ligger emot. Jag hann ca 3km sen började bromsarna ryka av bara den och det nöp som fan. :crash
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Kan det vara så att med nya belägg så skickar du tillbaka en redan skitig cylinder längre in i oket vilket fått det att börja kärva..? Om det är såhär så skulle jag rekommendera ett renoveringskitt med nya packningar och att du tar isär och gör rent ordentligt. Ganska enkelt jobb som du klarar av på 1-3 timmar beroende på erfarenhet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan det vara så att med nya belägg så skickar du tillbaka en redan skitig cylinder längre in i oket vilket fått det att börja kärva..? Om det är såhär så skulle jag rekommendera ett renoveringskitt med nya packningar och att du tar isär och gör rent ordentligt. Ganska enkelt jobb som du klarar av på 1-3 timmar beroende på erfarenhet.
Ofta räcker det att bara göra rent kolvarna och smörja upp packningarna med bromscylinderfett. Packningarna kan vara snordyra :( Men det är ju högst troligt här problemet ligger, och eller för mycket bromsvätska.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Eller så är det stopp i det lilla hålet som ska släppa ut olja ur huvudbromsscylindern på styret, den olja som måste ur cylindern tillbaka mot behållaren för att kolvarna i oken ska kunna gå tillbaka en aning.
Har du en oljebehållare som är integrerad med kolven, samma gjutning alltså, är det bara att lossa locket, ta bort gummitutan och pilla med en nål i det lilla, lilla hål som är närmast bromsslangen. Där ska ju överflödsolja "blöda" tillbaka.

Med separat oljebehållare är det knepigare att komma åt, har inte gjort det själv men att plocka ner allt och ta tryckluft skulle jag gissa funkar.

Man kan ju massera igång det hela också. Lyckas man trycka tillbaka kolvarna är det inte helt stopp i bleedhålet.
Tryck tillbaka kolvarna. Pumpa sedan ut dem igen, den ena glider garanterat bättre än den andra så den bör hållas på plats med liten tving eller nåt, ett par gånger så ska det nog bli klart bättre.
 

sgt.pullover

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Ort
fågelfors
Hoj
Yamaha R6-99
tack för alla svar. har nu varit ute och pillat lite. oljenivån var bra så jag fick ta bort oken och trycka ut kolvarna lite, sen slipa lite på dom med en smärjelduk. smörjde allt noggrant och satte tillbaka dom och problemet är nu löst. var väl en del skit på dom. packningarna såg kanon ut, som sagt tusen tack för alla svar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top