Slicks or not

KTM4ME

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Danmark
Hoj
Triumph och KTM
Jag måste erkänna att jag inte har sett för gamla trådar på följande ämne:
Slicks eller inte?
Om du har flera års erfarenhet på området, det har gåt bra i rött grupp med en Supermoto, så sedan växlar till en Daytona 675, men har bara provat en på vägen, ska man börja med slicks och dækvarmer, eller skal man börja med "semi" slicks, till exempel, Michelin Power Cup? Vi har läst att det kan vara svårt att hålla temperaturen upp till slicks om man inte är hardcore trackday pilot.
MEN om man tittar efter Michelin's specificationer med arbetstemperaturer, så är de samma på Power Cup och Power Slick, nämligen låga: 70 grader, optimal: 100 grader och hög: 140 grader.
Vilka åsikter finns?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nu kör ja inte bana men tycker de är intressant att läsa lite om de och om däck, jag skulle säga börja med mönstrade däck
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker att det där med "arbetstempertur" på däcken är aningen uppblåst.

När jag hojade med slicks första gången var jag livrädd att inte kunna hålla tempen i dem pg a allt snack.
Många la fram det som att det är fullständigt livsfarligt med "racedäck" om man inte är världsmästare, det skulle vara snorhalt.

Men jag har kört med både slicks och nu mest mönstrade bandäck.
Har glömt att plugga i värmarna på Metzeler CompK (slicks).. körde lugnt i 2 varv och sen som vanligt utan problem.

Har även blivit en del gatåka med både Dunlops GP211 och Pirellis Supercorsa SC när jag inte orkat byta till något lämpligare. Jag håller ett ganska mediokert tempo, särskilt i trafiken.. ljusår under vad däcken klarar och jag har aldrig upplevt att de skulle släppa eller vara "hala" för att jag kört för sakta.. Visst, fästet är dåligt när de är helt kalla, men såfort man kört en stund så är det inga problem för mig iaf.

Och den obligatoriska disclaimern.. Jag fattar också att däcken har olika temperatur där de funkar optimalt och verkligen har det där riktiga toppfästet, men som sagt.. jag tycker att det är lite överdrivet det där med att inte lyckas hålla temperaturen, iaf på de däck jag testat. Kanske om du åker i absolut lugnaste gruppen, men om du med "röd grupp" menar en grupp med hyggligt tempo så kan du säkert köra på vadsomhelst.

Sen att det kan vara "onödigt" för att man inte behöver MotoGP-grepp som amatör är en annan sak. Men om man har råd med däck.. Why not?
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jupp, mönstrade slicks, bygger temp lättare och är inte lika känsliga för att gå kalla, kolla även upp olika fabrikat då vissa klarar att gå kalla bättre än andra, de kör du med värmare de med såklart.

Pirelli och Metzler har jag erfarenhet av och deras mönstrade fixar det du är ute efter bra, samma gummiblandning som slicksen med mönster.

Men finns andra som funkar med men jag har inte kört dom så jag är tyst.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
När man snackar Michelin får man göra lite research innan.

Power Cup har funnits i olika varianter genom åren. Både gat/trackday och skurna slicks med olika blandningar. De byter namn på dem från år till år, men gat/trackday-däcket heter 'Power Cup Evo' och skurna slicksen 'Power Cup Ultimate' 2015 i alla fall.

Min egen strategi har varit grundat på vad man har för ambitioner. Har man som mål att åka fort så går man på slicks, skurna eller inte, så fort som möjligt. Så här i efterhand så är jag nöjd med det beslutet. Jag är rätt övertygad om att det sparat en eller två vurpor för mig i det stora hela.

Den största utvecklingen för mig i början var att vänja mig vid farten, speciellt i ingång av kurvor, alltså att våga gå in fortare och fortare med mer och mer nedlägg. Då måste lära sig lita på speciellt framhjulet och då vill jag samtidigt inte hålla på och "lära" mig hur ett framdäck beter sig på gränsen. Jag skriver "lära" inom citationstecken, för hur mycket lär man sig sprattlande i sandgropen efter en lowsider egentligen? Förutom självförakt...

Jag vill inte låta som en vis racingräv, för det är jag verkligen inte, har inte lyckats lära mig hur man kör ett framdäck på gränsen ännu, eller ens särskilt supersnabba varvtider. Men jag pushar mig själv att åka snabbare varje gång jag åker till en bana.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har även blivit en del gatåka med både Dunlops GP211 och Pirellis Supercorsa SC när jag inte orkat byta till något lämpligare. Jag håller ett ganska mediokert tempo, särskilt i trafiken.. ljusår under vad däcken klarar och jag har aldrig upplevt att de skulle släppa eller vara "hala" för att jag kört för sakta.. Visst, fästet är dåligt när de är helt kalla, men såfort man kört en stund så är det inga problem för mig iaf.
Här har du nog hela poängen, du kör lugnt med kalla däck. Hade du försökt hålla Backlund-tempo med kalla slicks hade du haft problem, och det är väl just det som är grejen. Kör man lugnt, och anpassar tempot efter situationen kan du harva runt med nästan vad som helst, det är när man kommer utanför kurvan som det blir fel, dvs fortfort med kalla slicks.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Här har du nog hela poängen, du kör lugnt med kalla däck. Hade du försökt hålla Backlund-tempo med kalla slicks hade du haft problem, och det är väl just det som är grejen. Kör man lugnt, och anpassar tempot efter situationen kan du harva runt med nästan vad som helst, det är när man kommer utanför kurvan som det blir fel, dvs fortfort med kalla slicks.

Nu menade jag såklart inte "kalla" slicks utan mer att åtminstone med de däck jag nämnde så har åtminstone jag fått tillräckligt med temperatur eller iaf fäste för att hålla mig kvar både på vägen och på banan utan att köra i "hardcore trackday pilot" som TS uttrycker det, även när det varit lite "värre däck".

Försöker jag köra Backlund-tempo så kommer jag att krascha oavsett temp i däcken.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Håller med peter1980, tycker det är lite överdrivet just med slicks! Var själv orolig för att jag skulle köra för långsamt för att hålla tempen med slicks, men hade inga problem alls! Enligt mig så borde du köra med slicks om du kör i snabb grupp! Då man ska vara orolig med slicks är om man är en riktigt snabb förare och ger sig ut på banan med helt kalla slicks!
 

KTM4ME

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Danmark
Hoj
Triumph och KTM
Jag är väl medveten om att temat olja och däck är som att diskutera religion. Men ni ger några bra input.
Vi kör med SSEMSE på Sturup och Knutstorp och där ser vi den del som kör som oss och som kör med slicks och det går bara bra, så det är nog inte så farligt att köra med slicks, som man kan läsa.
Frågan är om det är nödvändigt med slicks, med de extrema goda DOT däck tillverkarna gör dessa dagar. Conti Race Attack Comp, Metzeler Race Tech Interact, Michelin Power Cup, Pirelli Super Corsa SC, Bridgestone R10. Vi kör jo inte tävling, men endast trackdays och vi kör bara 15-20 minuter åt gången.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu ställer ju KTM4ME sig frågan om han ska börja med slicks och värmare, då är hojen på släp en förutsättning. Men låt säga att han fortfarande vill ta hojen till banan (utan stöd och värmare), vad är det då för däck som är som gäller?
 

KTM4ME

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Danmark
Hoj
Triumph och KTM
När man snackar Michelin får man göra lite research innan.

Power Cup har funnits i olika varianter genom åren. Både gat/trackday och skurna slicks med olika blandningar. De byter namn på dem från år till år, men gat/trackday-däcket heter 'Power Cup Evo' och skurna slicksen 'Power Cup Ultimate' 2015 i alla fall.

Min egen strategi har varit grundat på vad man har för ambitioner. Har man som mål att åka fort så går man på slicks, skurna eller inte, så fort som möjligt. Så här i efterhand så är jag nöjd med det beslutet. Jag är rätt övertygad om att det sparat en eller två vurpor för mig i det stora hela.

Den största utvecklingen för mig i början var att vänja mig vid farten, speciellt i ingång av kurvor, alltså att våga gå in fortare och fortare med mer och mer nedlägg. Då måste lära sig lita på speciellt framhjulet och då vill jag samtidigt inte hålla på och "lära" mig hur ett framdäck beter sig på gränsen. Jag skriver "lära" inom citationstecken, för hur mycket lär man sig sprattlande i sandgropen efter en lowsider egentligen? Förutom självförakt...

Jag vill inte låta som en vis racingräv, för det är jag verkligen inte, har inte lyckats lära mig hur man kör ett framdäck på gränsen ännu, eller ens särskilt supersnabba varvtider. Men jag pushar mig själv att åka snabbare varje gång jag åker till en bana.

Men var man kan köpa dom nya Michelin Power Cup Ultimata och Evo däck gå? Det ser inte ut som de har kommit ut på marknaden ännu, kan jag åtminstone inte hitta dem ....:va
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Personligen tycker jag att den riktigt stora skillnaden ligger mellan dom sportiga gatdäcken och bananpassade däck. Tjuvsläppen byts ut mot kontrollerad greppminskning och feedback. Om du är lite för långsam för att hålla optimal temperatur så är greppet fortfarande utomordentligt och det enda som egentligen försämras är livslängden men med 600cc är det försumbart.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
TS - har Du problem med att få fästet att räcka till med fina bandagsdäck som t ex Metzeler M7RR, Bridgestone S20 eller dunlop Sportsmart? De är alla däck som håller i fint, snabbt värmer upp och har hyfsat bra våtgrepp. Dessutom har de en hyfsat bred gränszonen där de säger ifrån innan det toksläpper.

Känner Du att det småsläpper mest hela tiden trots att Du har en hyfsad gaskontroll och att problemet kanske blir värre sent under passen? I så fall är det nog dags att snegla på bandagsslicks typ Pirelli Superbike PRO, Metzeler CompK eller skurna slicks typ DOT-däck/tävlingsslicks. De senare har dock riktigt usla våtegenskaper men går att nöta slut på på landsvägen i torrföre. Bandagsslicksen har faktiskt en gummiblandning som mer verkar påminna om bandagsdäcken, och går därmed att leva med i upptorkande eller när det börjar fukta.

Min personliga uppfattning är att vi oftast graderar upp däcken för snabbt, innan vi lärt oss att få ut mesta möjliga av t ex bandagsdäcken. Dessa har utvecklats enormt de senaste fem åren, för egen del kör jag som hyfsat erfaren bandagsåkare kanske 2-3 s snabbare på mina bandagsslicks än på t ex S20, skulle tro att en del av skillnaden egentligen sitter mer i mitt huvud än i däckens prestanda. Skulle jag köra racedäck skulle jag förmodligen kapa ytterligare ett par tre sekunder per varv, förmodligen även det till stor del på grund av mina "fördomar".

Därför kan det vara smart att prova med ett par bra bandagsdäck, på grund av dess mer förlåtande karaktär. Nöts dom fort eller känner Du att fästet inte räcker till kan Du kliva vidare i skalan. Väljer Du att gå direkt på DOT-däck har Pirelli Supercorsa SC2 alltid varit ett favoritdäck på Daytonan, även R10 är ett förträffligt däck i den kategorin. Visst är däcksvärmare att rekommendera men ger Du däcket tre varv att värma upp sig på fungerar det också, däremot utsätter Du däcket för fler värmecykler.

Jaja, idag kan det inte bli helfel, däcken är så pass bra vad än Du väljer! Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

KTM4ME

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Danmark
Hoj
Triumph och KTM
TS - har Du problem med att få fästet att räcka till med fina bandagsdäck som t ex Metzeler M7RR, Bridgestone S20 eller dunlop Sportsmart? De är alla däck som håller i fint, snabbt värmer upp och har hyfsat bra våtgrepp. Dessutom har de en hyfsat bred gränszonen där de säger ifrån innan det toksläpper.

Känner Du att det småsläpper mest hela tiden trots att Du har en hyfsad gaskontroll och att problemet kanske blir värre sent under passen? I så fall är det nog dags att snegla på bandagsslicks typ Pirelli Superbike PRO, Metzeler CompK eller skurna slicks typ DOT-däck/tävlingsslicks. De senare har dock riktigt usla våtegenskaper men går att nöta slut på på landsvägen i torrföre. Bandagsslicksen har faktiskt en gummiblandning som mer verkar påminna om bandagsdäcken, och går därmed att leva med i upptorkande eller när det börjar fukta.

Min personliga uppfattning är att vi oftast graderar upp däcken för snabbt, innan vi lärt oss att få ut mesta möjliga av t ex bandagsdäcken. Dessa har utvecklats enormt de senaste fem åren, för egen del kör jag som hyfsat erfaren bandagsåkare kanske 2-3 s snabbare på mina bandagsslicks än på t ex S20, skulle tro att en del av skillnaden egentligen sitter mer i mitt huvud än i däckens prestanda. Skulle jag köra racedäck skulle jag förmodligen kapa ytterligare ett par tre sekunder per varv, förmodligen även det till stor del på grund av mina "fördomar".

Därför kan det vara smart att prova med ett par bra bandagsdäck, på grund av dess mer förlåtande karaktär. Nöts dom fort eller känner Du att fästet inte räcker till kan Du kliva vidare i skalan. Väljer Du att gå direkt på DOT-däck har Pirelli Supercorsa SC2 alltid varit ett favoritböcker på Daytonan, även R10 är ett förträffligt däck i den kategorin. Visst är däcksvärmare att rekommendera men ger Du däcket tre varv att värma upp sig på fungerar det också, däremot utsätter Du däcket för fler värmecykler.

Jaja, idag kan det inte bli helfel, däcken är så pass bra vad än Du väljer! Lycka till:tummenupp

1) nej, det verkar ok
2) Inte mycket, men det hat hänt
3) aha
4) yes sir
Det er religion! Problemetet er at vi (min son) inte har provet Daytona'en på banan än. Derför har vi inte insamlat erfarenhet. Vi prover at samla in "basic" informationer, så det går så bra som möjligt första säsonen. Han (och jäg) har kört nogra säsoner på Supermoto med Conti Attack SM, mycket, mycket bra däck (til supermoto åtminstone). Jeg har i 2014 ochså kört på en Speed Triple med Metzeler Sportec M3 i från 2009. Däcken var som nya, men åldern gjorde at jäg var lite ängslig. Det gik väldig bra, däcken gjorde vad dom skulle, blev mjuke och höll up mig ..... (och om det är et lite kunstigt svenskt - ja, jåg er i från Danmark) :)
vh Jan
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det er religion! Problemetet er at vi (min son) inte har provet Daytona'en på banan än. Derför har vi inte insamlat erfarenhet. Vi prover at samla in "basic" informationer, så det går så bra som möjligt första säsonen. Han (och jäg) har kört nogra säsoner på Supermoto med Conti Attack SM, mycket, mycket bra däck (til supermoto åtminstone). Jeg har i 2014 ochså kört på en Speed Triple med Metzeler Sportec M3 i från 2009. Däcken var som nya, men åldern gjorde at jäg var lite ängslig. Det gik väldig bra, däcken gjorde vad dom skulle, blev mjuke och höll up mig ..... (och om det är et lite kunstigt svenskt - ja, jåg er i från Danmark) :)
vh Jan
Hei Jan! Du skriver alldeles utmärkt svenska, som engagerade i SMC är vi vana vid lite "svansk" på grund av vår käre GS Jesper aka "Galne Dansken"...:)

Jag körde själv Daytona 675 från -06 till -12 så jag kan nog den maskinen hyfsat, på bandagarna och kurserna var Supercorsa SC2 favoritdäcken, körde även Michelin Power One B/C men vid ostadigt väder satt ofta Sportsmart eller Michelin Power Puré på hojen. Då jag av naturen är lat brydde jag mig inte om att skifta fälgar under dagarna, därför vet jag att skillnaden för mig var ca 2-3 s vid en varvtid om ca 1 min 20 s. Jag skulle säga att bandagsdäcken funkar bra upp till "midpack runner" i en normal snabb eller röd grupp, går det snabbare än så är de skurna slicksen förmodligen ett bättre val.

Som sagt - däck är ju en förbrukningsvara och grabben lär ju nöta upp det första setet rätt snabbt. Har Ni två omgångar fälgar blir det enklare, men ska hojen gå på gata och bana på samma gummi skulle jag personligen tänka mig att prova en omgång Metzeler M7RR som första däckspar, borde ju funka medan grabben kör in sig på hojen?

Jaja, trevligt lär Ni ju få - Daytonan är en fantastiskt trevlig banhoj:tummenupp Tillykke till både Dig och sonen:)
 

KTM4ME

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2015
Ort
Danmark
Hoj
Triumph och KTM
Tack roffe_s och ni andre killar!
Daytonan skal endast brukes på banan. Den har just köpts i Svedala av en danska kille som sa att han hade köpt den från en engelsk kille i nærheten av Svedala ....
Det är en banhoj, det är från en sats Daytona'er som Triumph 2006 eller 2007 sålde utan moms och papper, så dom var säkre på att dom inte kunde registreras. Det finns högar till racing bitar på. Kanske någon som känner igen den, den har tidigare funnits till försäljning på banhoj.......
Tyvärr har vi inte ha en uppsättning reservhjul för den....
http://www.banhoj.com/productpage/4d70e306ce298/Triumph-Daytona-675-2007-Banhoj-Track-bike
Triumph_003.jpg.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top