Besiktning med körförbud.....moment 22

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Kommer att hinna få körförbud innan besiktning och då uppstår ett moment 22 scenario. Har kontaktat försäkringsbolaget ang detta och dom säger att försäkringen gäller på väg till besiktningen under förutsättning att den eventuella klotning/påkörning eller annat inte förorsakas av nått fel som jag skulle fått anmärkning på vid besiktnig! Om det värsta skulle hända!.....hur ska jag kunna besikta en klotad hoj för att bevisa att det inte var något fel på hojen? Jag har 17mil att köra och vet att det går bra........men?
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Om du fokuserar mer på att köra än att oroa dig så kommer det här gå galant. Försäkringbolagen kan ju neka dig ersättning om det råkar bli jordbävning/storm/krig/whatever på vägen till besiktning. Det är inte speciellt sannolikt, lilväl som det inte är sannolikt att du ska solo-vurpa på vägen dit och de strula med ersättning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tveksamt att det går att besikta den kraschade hojen men borde väl inte vara direkt svårt för en mekaniker att kolla samma sak på verkstan där den lär hamna efter kraschen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Besiktningen kollar typ mönsterdjup, ljudnivå och bromsar. Om de prylarna är ok är du nog safe. Eller ska de neka försäkring för att din vänsterblinkers pajade på väg till besiktningen... ?
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Vilken del av försäkringen är det som inte gäller vid en olycka med ett fordon som har körförbud?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Antar att det är för lite snö för skoteråkning men för dåligt väder för hojåkning, det är då man får sådana funderingar. Skiner solen och vägen är torr så åker hojen ut även om det råkar vara provkörning efter rep, eller för att kolla vägen till besiktningen :) Ta dit den på trailer om det känns osäkert.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ta hojen på släp om du har den möjligheten!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kommer att hinna få körförbud innan besiktning och då uppstår ett moment 22 scenario. Har kontaktat försäkringsbolaget ang detta och dom säger att försäkringen gäller på väg till besiktningen under förutsättning att den eventuella klotning/påkörning eller annat inte förorsakas av nått fel som jag skulle fått anmärkning på vid besiktnig! Om det värsta skulle hända!.....hur ska jag kunna besikta en klotad hoj för att bevisa att det inte var något fel på hojen? Jag har 17mil att köra och vet att det går bra........men?

Har du 17mil till närmaste bilprovning!? Nog för att det inte är något avstånd i norr men va fan... :död
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har en 14år gammal hoj Bandit 1200. Kollar man på blocket så finns sådana för 22000kr. Innan prutning.
http://www.blocket.se/hela_sverige/...&cg=1140&st=s&rs=17&re=21&l=0&ca=1_1&sp=1&w=3
En handlare ger högst 10000kr för din hoj, Handlaren ska ju täcka tex 3 månaders garanti osv.
Det är det priset försäkringsbolaget värderar din hoj till. Högst.
Från det bortgår självrisken vid vagnskada. Du vet vad din självrisk är.
Men som exempel 4000kr.
Dvs vurpar du så får du i exemplet ut ca 10000-4000=6000kr, och hojen inlöst av försäkringsbolaget.
För min del är den stora frågan varför du har hojen helförsäkrad? :va
Som jag ser det lönar det sig inte med helförsäkring på så gamla hojar.
Det räcker med trafikförsäkring.
För de är inte värda att stjäla heller. Om man har skivbromslås fram och bak.
För mycket besvär.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Kör bara och ändra till endast trafikförsäkring enligt ovan om du inte kör fruktansvärt dåligt. Av mina fem
försäkringsärenden har jag inte fått skälig ersättning i ett enda av fallen. Det finns en viss övertro på försäkringar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Försäkringen gäller till besiktningen även med körförbud. Däremot gäller, sedan många år, den inte vid provkörning. Men har du en besiktningstid är du säker. Behöver du provköra så fick jag tips från Bilprovningen att boka en tid som sedan avbokas minst två timmar innan!:tummenupp

Nedan saxat från Bilprovningens hemsida.

http://www.bilprovningen.se/kundservice/avbokning.html


Vad tråkigt att du inte kan komma till Bilprovningen som planerat. Du kan boka av din tid via vår webb eller om du ringer oss på telefon 0771-600 600. Vi kan tyvärr inte ta emot din avbokning via mejl.

Om du har en tid bokad och inte har möjlighet att komma är det viktigt att du avbokar den i god tid innan besiktningen för att inte behöva betala avgiften ändå.

Nedan ser du vilka avbokningsregler som gäller för olika besiktningar och fordonsslag.

Boka av tiden senast 2 timmar innan bokad tid

•Kontrollbesiktning av personbil
•Enkel registreringsbesiktning, det vill säga montering och demontering av standarddrag på personbil, lätt lastbil och lätt buss med totalvikt max 3 500 kg (Gäller inte för husbilar eller Triplexdrag). Demontering av taxameter, dubbelkommando, larm på brandbil och polisbil, handmanövrerad gas och bromsreglage.
•Kontrollbesiktning av lätta fordon under 3 500 kilo
•Kombinationsbokningar för personbilar med rullstolslyft eller bakgavellyft
•Bildiagnos
Boka av tiden senast klockan 12 dagen innan bokad tid

•Kontrollbesiktning av tunga fordon över 3 500 kilo
•Övriga registreringsbesiktningar och tjänster för både lätta och tunga fordon
 

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Jag har 8.5 mil med körförbud,men jag ska ju hem också. Anledningen att jag kör hel/hel förs. är att det kostar 2000/år.......nån djävla fördel finns det att bli äldre!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har 8.5 mil med körförbud,men jag ska ju hem också. Anledningen att jag kör hel/hel förs. är att det kostar 2000/år.......nån djävla fördel finns det att bli äldre!
Kul ! :)
Vilket bolag har du och hur mycket är självrisken vid vagnskada? :va
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har 8.5 mil med körförbud,men jag ska ju hem också. Anledningen att jag kör hel/hel förs. är att det kostar 2000/år.......nån djävla fördel finns det att bli äldre!

Och du räknar med att ha körförbud på hemvägen med eller?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
17 mil till besiktingen? Med en Bandit? Obesiktad? Du kommer att dö.

Annars kan du bara göra som vi andra, bara tjööööra:krama
 

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Ort
arjeplog
Hoj
bandit 1200-01
Jag har Suzukis Märkesförsäkring Självrisk 5000. Hojen går igenom besiktningen utan problem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top