Rött plastmonster

Robob

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Hej gott folk, ny på forumet och i mc-svängen.

Nu är det dags, efter 15 års väntan så ska jag skaffa mc. Kan låta fånigt men min dröm har alltid vart en röd sporthoj med kåpor, och det ska det få bli.

Tänkte att som första hoj så ska det bli något beggat till ett bra pris. sent 80- eller tidigt 90-tal?

När man tänker röd sporthoj så tänker man ju ofta automatiskt på en Ducati, men har efter research insett att dom verkar vara lite för komplicerade ur en meck-synpunkt. Så det får bli senare.

Jag kommer mest pendla runt stan, men då jag kommer vilja åka lite längre distanser ibland (20-30 mil) så är en sport/touring-hybrid inte helt ointressant för mig.

Har ni något bra tips om vad jag borde titta på? Mc-världen är ju en ganska så djup grej att dyka in i, speciellt vid köp. Inte sugen på att bli blåst och komma hem med en rasslande konservburk. Däremot om ni har nått som ni vill sälja som genuint är ett bra köp så får ni gärna höra av er.

/Jonas
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Välkommen Robob!

Jag är också ganska ny här, är väl inne på snart ett år nu, tog kortet i Maj förra året.
Mitt bästa tips är att ta dig till några handlare (Ni har väl ett gäng i Stökholm antar jag) och provkör!

Testa alla röda sporthojar med kåpor i din prisklass som du hittar.
Köra hoj är känsla och inte så mycket sunt förnuft.

Jag trodde jag skulle ha motard, men efter provkörning så blev det en nakenhoj istället.
Jag hade sneglat mycket på Yamaha, men det blev en Triumph...

Du kanske förstår vad jag vill säga, det finns få tips som verkligen är bra då det är din känsla som styr.
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Ducati 1000ss Suzuki tl1000s honda vfr 1000 är bra nybörjar cyklar som finns i rött �� lycka till med köpet��
 

Robob

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Ducati 1000ss Suzuki tl1000s honda vfr 1000 är bra nybörjar cyklar som finns i rött �� lycka till med köpet��

Har sneglat lite på VFR:s

Hittade denna från 1986 på blocket för 12.000:- Vet ej om detta är ett bra pris.

Lite orolig bara eftersom 1986 var den första VFR:en som producerades.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_750_VFR_59479001.htm?ca=11&w=1

Rookie: Jag har faktiskt tänkt att gå och spana hos handlarna, dock så har jag inte körkort ännu. Behöver nått att övningsköra på kanske jag skulle nämnt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tänkvärt är att det är oftast mycket stor skillnad i ålder/skick på 10/15/20 tusen kr så det kan många gånger löna sig att betala lite mer än det minsta möjliga. Om jag hade köpt första hoj idag hade det nog blivit något från ca år 2000 och ~20 000 kr. Oftast riktigt mycket hoj för pengarna och värdeminskningen är försumbar.

Exempelvis: http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_SV650S_59311837.htm?ca=20&w=3

Min tredje hoj var en likadan och den har jag fortfarande kvar, hade mycket väl kunnat börjat på en sån också. Låter typ som en Ducati också :tummenupp
 

Robob

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Tänkvärt är att det är oftast mycket stor skillnad i ålder/skick på 10/15/20 tusen kr så det kan många gånger löna sig att betala lite mer än det minsta möjliga. Om jag hade köpt första hoj idag hade det nog blivit något från ca år 2000 och ~20 000 kr. Oftast riktigt mycket hoj för pengarna och värdeminskningen är försumbar.

Exempelvis: http://www.blocket.se/kalmar/Suzuki_SV650S_59311837.htm?ca=20&w=3

Min tredje hoj var en likadan och den har jag fortfarande kvar, hade mycket väl kunnat börjat på en sån också. Låter typ som en Ducati också :tummenupp

Har faktiskt resonerat så med. Dock är en en köpespunkt för mig att jag (kalla mig knäpp) gillar hur dom tidiga hojarna ser ut. Runt 2001 är liksom för runda och stylade för min smak. Senare blir dom för spetsiga som dom är nu. Det ska vara fyrkantigt för min del. :)

Så jag har tänkt om jag ändå ska skaffa en äldre hoj så kan det ju lika gärna vara till ett bra pris.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har faktiskt resonerat så med. Dock är en en köpespunkt för mig att jag (kalla mig knäpp) gillar hur dom tidiga hojarna ser ut. Runt 2001 är liksom för runda och stylade för min smak. Senare blir dom för spetsiga som dom är nu. Det ska vara fyrkantigt för min del. :)

Så jag har tänkt om jag ändå ska skaffa en äldre hoj så kan det ju lika gärna vara till ett bra pris.

Hej!
Håller med Sukkha om att VFR är ena rktiga allt-i-allo-hojar, antagligen bra i början av karriären eftersom V-fyran inte försöker skrämmas. Och de ser ju nästan ut som sporthojar.



Här är annars ett par 90-tals sportisar med anständig körställning, men är de tillräckligt fyrkantiga?
yzf-main.jpg Honda CBR900RR 94.jpg
 

Robob

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Hej!
Håller med Sukkha om att VFR är ena rktiga allt-i-allo-hojar, antagligen bra i början av karriären eftersom V-fyran inte försöker skrämmas. Och de ser ju nästan ut som sporthojar.



Här är annars ett par 90-tals sportisar med anständig körställning, men är de tillräckligt fyrkantiga?
View attachment 418731 View attachment 418732

YZF:en gör mig faktiskt lite upphetsad. Den där baken asså :)

Hixman: mmm, klickat på den jag med :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan är 20-30 mil inga avstånd, även på en sporthoj. De flesta nöjesturer efter jobbet blir ju gärna nånstans så långa. Det som är krånligt att meka på en Ducati är väl ventilmekaniken, och det är väl bara att lära sig som typ allt annat mekrelaterat. :)
Jag brukar säga att hoj ska väljas med hjärtat, så säger hjärtat en ducati, så ta en ducati? Den första hojen blir ändå bortbytt efter ett par år för att man blir upp över öronen kär i en helt annan modell. :hihi
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tänkte precis som alla andra direkt på Hondan när du skriver röd...
Enligt mitt uppslagsverk ska man undvika VF750F, men satsa hårt på VFR750F, gäller nog övriga VFR-modeller också.
Sen finns ju, också i rött, en av mina utseendefavoriter, Suzuki RF900:
suzuki rf 900.jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Här kan alla läsa själva förresten (fast man kanske inte får göra så med en upphovsrättsskyddad sida:7peta)
IMG_0102.JPG
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Tänkte precis som alla andra direkt på Hondan när du skriver röd...
Enligt mitt uppslagsverk ska man undvika VF750F, men satsa hårt på VFR750F, gäller nog övriga VFR-modeller också.
Sen finns ju, också i rött, en av mina utseendefavoriter, Suzuki RF900:
View attachment 418737

Du gör mig nostalgisk swlabr. Hade en svart. En riktig "headturner" och riktigt bra hoj.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker du är inne på rätt spår med Ducati men dom finns i andra färger med..
 

Robob

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Sedan är 20-30 mil inga avstånd, även på en sporthoj. De flesta nöjesturer efter jobbet blir ju gärna nånstans så långa. Det som är krånligt att meka på en Ducati är väl ventilmekaniken, och det är väl bara att lära sig som typ allt annat mekrelaterat. :)
Jag brukar säga att hoj ska väljas med hjärtat, så säger hjärtat en ducati, så ta en ducati? Den första hojen blir ändå bortbytt efter ett par år för att man blir upp över öronen kär i en helt annan modell. :hihi

Lyssna på Ulvhamne :smasha :tummenupp

Tycker du är inne på rätt spår med Ducati men dom finns i andra färger med..


Åååå, jag vet.... Men ni vet ju hur det konstant pågår en kamp inne i huvudet om rationalitet men också lathet.

Italienarna är ju så fina. Vilka finns det mer från våra grannar i syd kan erbjuda?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top