Kompprov ZX6R 98

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hej'1

Gjorde kompprov på min zx6r banhoj, då jag misstänker att den drar olja.

Detta då jag tog bort tändstiften efter att uppleva den svårstartad.. dom är dränkta i vad jag tror är motorolja.

Cylindrarna ligger på 6 kg, vad ska det vara vid en frisk motor ?:va
misstänker att kolvbyte,ringar ligger nära till hands...

vad tror ni ?
 

pops

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
örebro
Hoj
gsxr 1000 k7
häll lite olja i cylinderloppen o testa blir det bättre är det kolvringar blir det samma är det otäta ventiler
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Blev bättre med olja i cylinderloppen..Men blev ett sjukt jävla tryck, tror jag fick ner för mycket olja i cylinderloppen, hur mycket ska man prova med, hade kanske en halv dl.. jävla tråkigt. Men det blev bättre, så det är vell bara riva.
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Det ska vara väldigt lite olja, bara så det tätar mot ringen. En tryck med oljekannan kanske. Fyller man förbränningsrummet så minskar förbränningsvolymen.... fyller man för mycket så blir det inget bra alls. Oljan kan inte komprimeras och då riskerar man att blåsa topplockspackningen eller mosa stake/kolv. Förmodligen orkar inte startmotorn men någon hälsokur är det inte.
Det viktigaste är att trycket är jämnt mellan cylindrarna, förvisso kan alla cylindrar (ringar) vara slitna men troligen inte.

Hur mycket olja drar hojen?
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Det ska vara väldigt lite olja, bara så det tätar mot ringen. En tryck med oljekannan kanske. Fyller man förbränningsrummet så minskar förbränningsvolymen.... fyller man för mycket så blir det inget bra alls. Oljan kan inte komprimeras och då riskerar man att blåsa topplockspackningen eller mosa stake/kolv. Förmodligen orkar inte startmotorn men någon hälsokur är det inte.
Det viktigaste är att trycket är jämnt mellan cylindrarna, förvisso kan alla cylindrar (ringar) vara slitna men troligen inte.

Hur mycket olja drar hojen?

Fick nog då i alldeles för mycket för startmotorn orkade inte dra runt!
Ska man hälla en skvätt olja i alla cylindrar och sen prova ?

Innan detta så hade jag ju 6 kg på pluss minus några gram, motorn var hyffsat varm och inget luftfilter.

6 kg är ju vell ändå för lite så något vajj är det, ryker jätte mycket blått också.

Har precis köpt hojen så vet inte hur mycket den drar, den har bara startats och varvats.. stått väldigt länge enligt tidigare ägare. Men det ryker för mycket iaf, och stiften är täckta med vad jag kan påstå är motorolja, luktar så också.

Vart köper jag kolvar, vilka kolvar ? Vad kostar det ? (ich)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det billigaste är om det bara är ventiltätningarna som är slut. Inte omöjligt om den stått länge. Kolvar/ringar tar ju inte slut så snabbt på en standardhoj.

Hur du utför ett kompprov och får rätt på värden på denna hoj får du googla på.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Blev bättre med olja i cylinderloppen..Men blev ett sjukt jävla tryck, tror jag fick ner för mycket olja i cylinderloppen, hur mycket ska man prova med, hade kanske en halv dl.. jävla tråkigt. Men det blev bättre, så det är vell bara riva.


På 97ans motor så anges 9.7-14.8 kg/cm2 som acceptabelt tryck så din motor är inte frisk.
Kan räcka med nya kolvringar och inslipning av ventiler.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Återstår att se om man hittar något spökligt, ska rivas troligen imorgon. Återkommer med bilder om jag undrar något!

Ankan
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Blåryker den vid gaspådrag eller gasavslag? Gaspådrag - kolvringar. Gasavslag - ventiltätningar.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Det vet jag inte, det är inget jag lagt märke till !
Nu har vi börjat riva, och har även bytt ord med en väns far som skruvat rr hojar i många år.

Det visar sig att jag gjort komptesten fel, han tyckte det lät onormalt att alla cylindrar har så dåligt men ändå jämnt tryck. Jag tog ut ett stift i taget och lät dom andra vara i.. detta gör att jag får fel värde på mätningen, alltså för lågt värde. Alla stift ska vara ur vid komptestet...så kanske var bra trots allt ?

Sen kom vi ju då in på att den stått i väldigt många år..typ 7 år.. Han hänvisade mig direkt till förgasarna, då den låter väldigt fint i motorn, inget knack eller oroveckande..clean and smooth. Tog isär detta och på alla utom förgasare 3 (av nån anledning kanske ? )(cylinder 3 är även den ren i förbränningen...??) så är det grön beläggning och klegg.. Kan detta göra att den går fetare ? (se dom otydliga bilderna jag lyckades knäppa med iphonen):tummenupp

Nu är ju motorn urplockad iaf, så tänkte varför ändå inte riva toppen och av med cyllen och se hur det ser ut
om jag kan hitta något trots allt.:)
.
1.Hur vet jag när motorn står i dödläge nu igen? Cylinder 1 och 4 dom kolvarna har jag i toppläge..rätt?
2. Ska jag lossa på kamkedjespännaren? Hur gör ni för att veta att detta hamnar rätt igen? ( aldrig mekat med kamkedja)

3an markerad, som är ren
IMG_4068.jpg
Så här ser resten ut, typ mögel.
IMG_4066.jpg
Ska det vara en packning här ?!
IMG_4058.jpg
Ska dreven och markeringarna vara i linje med varandra.
IMG_4075.jpg
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Där står vad som ska vara i linje med vad, det hela blir som att bygga lego fast med lite lustigt formade legobitar, go for it!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top