Vilken högtryckstvätt för bil/mc/mm?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag står inför en av livets höjdpunkter; att köpa en högtryckstvätt!

Vad säger den samlade internetexpertisen att man ska ha för något, hur mycket vattenflöde och tryck behöver man egentligen?

Hade främst tänkt använda den till att tvätta mc (offroad och landsvägare), hushållets bilar men vore ju även praktiskt om den går att använda till att tvätta altan med och annat smått och gott.

What say you?

Edit; lägger till en fråga om vilka tillbehör som är värda att investera i, främst för tvätt av hojarna. Är t.ex. en fälgborste värd att satsa på?
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vilken högtryckstvätt du vill av dom kända märkena klarar det du nämner, skit i tillbehör är min spontana tanke.
Jag fick en högtryckstvätt (KEW) av en släkting när han flyttade till lägenhet och där ingick det bland annat en terasstvättmojäng som inte gör arbetet effektivare ett skit för man ser inte hur mycket det tar.

Akta lager och bussningar då dom inte gillar att bli vattenfyllda!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tjöpte en Kärcher K3 förra sommaren, förutom tvätt har jag svarvat altaner, trappor o räcken med den och är riktigt nöjd. Trycket tycker jag räcker alla ggr, har en K7 på jobbet och för tvätt tycker jag K3 fungerar minst lika bra = visst ett högre tryck innebär möjlighet till snabbare tvätt men för mig och hobbybruk är den skillnaden obefintlig och ett högre tryck innebär i regel bara att man anpassar det genom att stå längre ifrån =)

Aldrig klotat med den men det finns modeller som ligger ner, tänk dammsugare, vilket kanske kan vara en fördel, dock inte i trappor. Originalslangen är bångstyrig och slangvinda finns inte som på de större modellerna, bättre slang/gummi går att köpa till. Jag löser det med att koppla loss slangen, snabbkoppling, när jag ska linda upp den vilket underlättar en hel del.

Ska man tvätta höga fasader etc. bör man väl titta på en större maskin men jag uppskattar det portabla formatet, rotorjet är väldigt effektiv utan dundertryck och de flesta tillbehör ingick både för fordonstvätt, altan m.m..
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Först och främst så är oförsiktigt högtryckstvättande ett av de snabbaste sätten att förstöra en mc. Det är mycket lätt att råka trycka in vatten i hjullager, svinglager, styrlager, elektronik och att förstöra glaset till bakljuset etc.

Vilket tryck den som mest klarar av är inte så värst intressant för hemmabruk. Vattenmängden är ofta intressantare.

Inbyggd slangvinda är inget jag skulle betala några extra pengar för. De få erfarenheter jag har av det är att den ganska hårda slangen kan vara trög att rulla upp på en liten vinda och det är lätt att det blir onödiga påfrestningar där slangen kopplas till maskinen om kopplingen är av dålig konstruktion. Likaså finns risken med en "liggande" modell av högtryckstvätt att man går och drar i slangen för att flytta tvätten efter sig (om den har hjul alltså), vilket sliter på slangen och slangkopplingen vid maskinen i onödan.

Angående tillbehör så finns det mycket som låter smart men som inte fungerar så värst bra i verkligheten. Farsan har till sin högtryckstvätt: terasstvättare, avloppsrensare, fordonsborste, standardmunstycke och något munstycke med roterande stråle. Det roterande munstycket har gått sönder, terasstvättaren samlar i stort sett bara damm och avloppsrensaren används någon gång med några års mellanrum (är dock inte i närheten av så effektivt som att ringa en spolbil som får fixa ens avloppsbehov). Fordonsborsten används nästan varje gång han tvättar bilen och standardmunstycket täcker de flesta andra behov han har av högtryckstvättande. Den enda gången jag använt den högtryckstvätten för mc-tvättande var en gång för att få bort någon envis gegga från grenröret på en hoj.

Nu har du inte skrivit något om din budget, men skippa de allra billigaste. Sikta på något märke som är känt för att tillverka högtryckstvättar. Alltså t.ex. Nilfisk eller Kärcher. Dels för att de vet vad de pysslar med, men även för att det finns folk som kan laga de om det behövs (pressa på en ny slangkoppling på slangen eller något). Från ca 2000kr kan man hitta vettiga modeller som klarar de flesta villaägares behov. Uppåt 4000 kanske en lite häftigare modell, eventuellt med toppstycke av mässing, och toppstycke av mässing brukar väl räknas som fin skit om jag inte missminner mig. Så mycket över 4000kr finns det nog ingen anledning att gå för hemmabruk.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Avloppsrensaren betalar sig ju första gången man använder den jämfört med att ringa spolbilen. Guld värd även om man bara använder den nån gång om året.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
K4 och upp på kärcher vill jag minnas har pump i metall isf plast.

Jag brukar koppla min på varmvatten(men då får man ha metallpump bedömer jag). Blir lite mer "effekt "av rengöring då.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack för svaren/tipsen! K-rauta verkar som en slump ha K4 på ett erbjudande just nu så det får väl bli en sådan då, det verkar enkelt :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ingen högtryckstvätt för bil/mc är mitt tips.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
För bil men inte för mc, om det inte är cross då så klart. En vanlig landsvägare förtjänar fintvätt med importerad natursvamp från Turkiets västkust och finaste handpressade såpan från Idegran.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vinsten med högtryck för gathoj är väl närapå obefintlig men är det färdigriggat för maskinen så är det väl bara att ställa ner trycket till trädgårdslang/tumtryck-inställning.

Förtydligande med rotorjet är att inte använda det för fordon alls = risk att både lister och lack tackar för sig. Brukar dock följa med tydliga dekaler i det avseendet =)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar blåsa av den värsta geggan med högtryckstvätten, sen är det svamp som gäller.....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dammar av tråden.

Hur många l/min klarar man sig med för hojbruk och vilket tryck? Länka gärna! :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur många l/min klarar man sig med för hojbruk och vilket tryck? Länka gärna! :)
0 liter per minut. Det enda som händer är att du kan få en kommentar "du borde tvätta den" från besiktningförättaren - som hände mig i fredags - samtidigt som han försökte prångla på mig en gul varselväst. Även vanligt vattenslangstryck fungerar att förstöra lagerbanor om man ger sig den på det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
0 liter per minut. Det enda som händer är att du kan få en kommentar "du borde tvätta den" från besiktningförättaren - som hände mig i fredags - samtidigt som han försökte prångla på mig en gul varselväst. Även vanligt vattenslangstryck fungerar att förstöra lagerbanor om man ger sig den på det.
Haha jovisst, men jag gillar att titta på rena hojar oavsett hur de blivit det. Och jag förstår att ovetande sprutar mot de skitigaste ställena; hjulnav, kedja, osv...
Det fåtal gånger i karriären jag orkat släpa fram högtryckstvätten så har flugor, bromsdamm och kedjesprej försvunnit utan gnuggande - skönt!
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag står inför en av livets höjdpunkter; att köpa en högtryckstvätt!

Vad säger den samlade internetexpertisen att man ska ha för något, hur mycket vattenflöde och tryck behöver man egentligen?

Hade främst tänkt använda den till att tvätta mc (offroad och landsvägare), hushållets bilar men vore ju även praktiskt om den går att använda till att tvätta altan med och annat smått och gott.

What say you?

Edit; lägger till en fråga om vilka tillbehör som är värda att investera i, främst för tvätt av hojarna. Är t.ex. en fälgborste värd att satsa på?
Tvätta motorcykeln med högtryckstvätt är inget jag rekommenderar. Spola av hojen med vanlig vattenlang är tillräckligt (ha så lite tryck så möjligt när du spolar vid hjulalger kedja etc).

Ska du tvätta bilen ha ett avstånd på minst en halv meter och inte högre tryck än 60 bar, och spola inte mitt på/rakt fram då vattnet/smutsen sprids både bakåt och framåt utan spola snett i en riktning åt gången.

Använder du avfettningsmedel så börja alltid nerifrån och uppåt så du slipper "torkränder",

Altan är lämpligt att rengöra med borste och grönsåpa. Använder du högtryck kommer ådringen fram i virket och den kommer du att känna om du skulle gå barfota på den. Och dessutom ser det fult ut. Väldigt fult ut!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Biltemas dyraste den jag har vetefan Hur många månader den gått på fullt ös. Galet många timmar det handlar om 1000 tals timmar.

Relativt billig.
Riktig slang ingen plast
Riktigt handtag med metall gängor till olika munstycken
Massor av olika munstycken
Behöver man reservdelar har biltema allt hemma till både tvätt o munstycken.

Standard gänga på slang så förlängningslang vid hustvätt som Ex är skit enkelt fixat.

Inte ofta jag ger biltema 5 stjärnor av 5 men i detta fallet så gör jag det.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top