Få däck att rulla långt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Diskuterade idag med lite folk. Rullar verkligen ett bildäck kortare utav för högt lufttryck.
Så länge man inte övreskrider max tryck på däcket dvs.

Enligt mej så är det ingen skillnad, skillnaden om man sliter hela däcket jämnt eller om man sliter det på mitten är betydelselöst. Förutom att det som endast slitits på mitten rullat lättare och även sparat soppa.

Dom pratade bärighet och att det sliter mindre att jämna ut slitaget på hela ytan.

Att gängse tänk är att det ska vara rätt lufttryck mm. Det är inget jag bryr mej om. Jag vill ha fakta. Jag har alltid kört med lite högre lufttryck och kan inte påstå att jag kommit kortare än någon annan, snarare tvärt om. Jag kommer oftast längst på mina däck. Nu spelar körstil mer roll gissar jag.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nyare bildäck är mycket bättre på att klara lite högre lufttryck utan att deformeras. Men om man fyller så att däcket deformeras i högre farter så man alltså har bilens tyngd på en liten yta så sliter man ut däcket i mitten ganska snabbt. Det är fakta, och du kan garanterat verifiera det med valfri däckhandlare som bör ha sett mängder med sådant under åren.
Men som sagt, i de flesta lite shysstare däck idag kan man proppa i ganska höga tryck (jämröft med när min körkortsbok skrevs i början på 90-talet) innan de börjar deformeras. 3 kilo funkar bra, och ger möjligen lite bättre bränsleekonomi, mer buller och troligen lite stabilare och snabbare manöverförmåga jämfört med lite lägre tryck. Men att tokfylla däcken så de blir som trumskinn är bara skit.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min farbror berättade att hans ex kollade och fyllde när han hängt på sommardäcken på hennes bil, kom och sa att det pyser så det är nog punktering, han gick och kollade och det pös ju, 8,5bar hade hon tryckt i..... :näsblod

Så, lite under det då om du ska höja..... :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tycker däckfabrikat och modell har större inverkan på livslängd (och förbrukning) så länge man har korrekt lufttryck i däcken än att hålla på och experimentera med luftryck på ett specifikt däck. Det är skillnad på att ligga i hög fart konstant mil efter mil och stadskörning. Det har olika inverkan på hur däcken slits. Likaså bilens hjulinställningar. Tillverkaren och ibland ägarna ändrar på dem beroende på vilka egenskaper man eftersträvar. De står ibland i kontrast till däckens livslängd.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite högre tryck än biltillverkarens rekommendationer brukar inte ge någon nämnvärd skillnad på däckets livslängd eller slitage. Om biltillverkare t.ex. anger 2.4 fram/2.6 bak vid maxlast och du kör på t.ex. 2.8 eller 3.0 runtom så betvivlar jag att du kommer få något märkbart ökat slitage eller ojämn slitning av däcken.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tack för alla svar.
Då hade jag rätt som jag misstänkte.

Dom svamla om så mycket skit så jag gick där ifrån tillslut.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Frågar du valfri däckkrängare så täcker 2.5 bar runtom många däckdimensioner och bilmodeller, "undantag" finns naturligtvis =) Hjulvinklarna är dock prio om däckkontot är av intresse och det händer även att biltillverkarna lyckas halvbra med dessa från fabrik...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top