Jag VS Lagerbanor = Jag hatar mig själv

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Jag är officiellt den dummaste jäveln i hela världen. Här står jag med en färdigbyggd hoj så till vida att jag bara skulle montera nya lager i framhjulet, sen hade jag kunnat rulla ut ur garaget för en premiärtur. Men icke.

Hade en tom nylackad fälg (alltså utan lager eller lagerbanor) som jag fick på nytt gummi på. Sen började jag med att banka i lagerbanorna... PÅ FEL HÅLL. Båda sidor. Helvete.

De är ju lite koniska så att själva hjullagerna kan "vila" i lagerbanorna. Nu får jag inte i några hjullager. Inte alls. Nepp. Nu står jag med två våldsamt ibankade lagerbanor, en på varje sida, och jag stängde garaget och sitter i soffan och vill skalla mig själv.

Fråga mig inte varför jag inte uppmärksammade att de var ovanlig svåra att få i. Jag gjorde bort mig totalt.

Hjälp. Hur får jag ut mina lagerbanor igen? Finns det vettiga verktyg?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ktyg-for-packboxar-och-lagerbanor-2000016975/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rustning/Avdragare/Lageravdragare-2000022831/

Har någon använt dessa? Hur funkar de?
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Jag svarar mig själv. Det verkar som att svetsa på insidan av lagerbanan blir det bästa alternativet enligt nätet. Jag provar det imorgon och hoppas på framgång. Aldrig mer slå i hjullager på fel håll. Aldrig..
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ta en värmepicka och värm upp fälgen runt lagret innan du börjar slå så får du ut lagren lättare med
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Då är jag i så fall lika korkad!
Har bytt många hjullager genom åren men aldrig sett att de skulle vändas åt ett särskilt håll.
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Jag svarar mig själv. Det verkar som att svetsa på insidan av lagerbanan blir det bästa alternativet enligt nätet. Jag provar det imorgon och hoppas på framgång. Aldrig mer slå i hjullager på fel håll. Aldrig..

Trist, men snart ska du se att du får ut och åka lite!
Jag använde mig av svetsmetoden när jag bytte mina. Svetsade en loppa på insidan av ena lagret och använde sedan axeln för att banka ut det. Smidigt.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Trist, men snart ska du se att du får ut och åka lite!
Jag använde mig av svetsmetoden när jag bytte mina. Svetsade en loppa på insidan av ena lagret och använde sedan axeln för att banka ut det. Smidigt.
Fick du inte jävligt ont i axeln efter det:D
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det blev ju i alla fall en rolig historia?
(När du väl fått det fixat vill säga)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja du ska nog få ut banorna utan att förstöra dom ska du se. Lite tålamod och en glidhammare bara. Lycka till!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
VÅLD är aldrig en bra lösning på nått tekniskt problem, enbart en "sista utväg" för att skapa nya problem.
Det finns bara TVÅ metoder som fungerar när man ska Montera eller Demontera nått som sitter med presspassning. VÄRME och KYLA, värme gör att materialet utvidgar sig och kyla att det krymper.

När jag monterar lager som ska sitta fast på axeln så värmer jag det på en gammal elektrisk platta, så pass att jag fortfarande kan hantera det med "tjocka" arbetshandskar, då ramlar det på plats av sig själv utan att jag behöver "banka och slå" det på plats.
När jag monterar lager som ska sitta i hål gör jag tvärtemot, jag lägger ner lagret i frysen över natten, och dan efter är det bara att låta lagret "ramla" ner i lagerläget, ibland kan det behövas lite hjälp av ett dorn som passar på ytterringen och ett par lätta slag med en plastklubba så sitter det också på plats.
Biltemas "dornsats" funkar riktigt bra, jag har genom åren svarvat fram en ansenlig mängd med olika dimensioner av "specialdornar" för många olika ändamål.

Man får inte glömma bort att lager är en "precisions" produkt tillverkad med små toleranser och ska hanteras därefter. Har man med VÅLD bankat i en lagerbana är den med största sannolikhet redan förstörd, även om man får den på plats på rätt "håll".

Mitt råd är att du endera "börjar om" från början med Nytt lager, Rätt metod och Rätt verktyg alternativt lämnar bort jobbet till nån annan.

/KentW
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Har du en Dremel kan du skära ett spår i lagerbanan så du kan spräcka det, då glider det ut utan att bråka.
Efter att du har våldat det både i och ur är det nog förbrukat i all fall...

Sedan:
1. Frysen för det nya lagret
2. Varmluftpistol på fälgen (om det behövs)
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Koniska lager. Lösa banor. Som på en bil.

Jomen det är förstås något annat.
Trodde det gällde sfäriska kullager, såna däringa som sitter i de flesta hjul nowadays, avlastade med en distans mellan innerringarna, och att TS hade ytterringar som var svagt konade...
 

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Det tog mig 15 minuter i garaget sen hade jag löst det. Jag körde svets-metoden. Några strängar svets på 4-5 ställen på lagerbanans ytterkant (närmast mig) och sen en remhjulsavdragare kombinerat med en stödhylsa som mothåll, hakade i "klorna" på avdragaren i svetssträngarna och bonkade till med hammaren från andra hållet. 3 slag så var det ute! Andra sidan gick lika lätt.

Då ska ni veta att jag bankat i lagerbanorna så in i bänken hårt så att de hyvlade av lite aluminium från insidan på fälgen på vägen ner. De satt HÅRT. Men detta gick lätt som en plätt. Putsade till och kontrollmätte efteråt. De nya lagerbanorna sitter nu på plats (på RÄTT håll) och allt sitter som det ska. Hojen har nu ett framhjul som rullar tyst, enkelt och fint.

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top