Bättre ljud till GoPro

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Någon mer som testat alternativ till det tråkiga ljudet man får från GoPron?

Jag har precis skaffat Zoom H2N som jag testar på lite olika ställen. Denna gång under cutsen. Den vibrerar något där fortfarande så ljudet är inte perfekt. Synd att man inte fångar eko i tunnlar med den placeringen för annars blev ljudet helt ok tycker jag. Ska försöka bygga ett fäste så den ligger still där.

https://www.youtube.com/watch?v=5oSnLIMHSm8

Nån som har några tips?
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Låter som ett enormt lyft jämfört med originalutförande, framförallt i hur fylligt och vibrerande man upplever ljudet. Riktigt trevligt! Själv har jag kikat på en Røde SmartLav+, men det är mer för att kunna spela in tal och så. Tror dock att en sådan placerad i hjälmen också är ett enormt lyft från ingen extern mick alls...
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Några punkter man bör tänka på när man vill ha grymt ljud från en extern mic. är:

  • Vikten på mikrofonen påverkar vibrationerna.
  • Hur stel monterningsplatsen är. Kutsen på många hojar är ofta litet smålös = vibrationer.
  • För att hämma vindbrus behöver du någonting som skapar ett 'luft-lager' mellan mikrofon och vind. M.a.o. en muff, gärna tjock som fan...

Jag skulle inhandla expanderad polypropylen, EPP eller expanderad polystyrene, EPS ('Frigolit'), såga ut ett block som är större än mikrofonen och borra ett hål där du skjuter in mikrofonen. Mikrofonen bör 'flyta' inuti stycket, annars överför du bara vibrationerna. Sätt fast stycket på lämpligt sätt och sätt en 'muff' över hela. Voila, du stoppar nu vibrationer och vindbrus.

Slut meddelande.
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Helt klart en förbättring. Sjukt svårt att få till ett krispigt och klart ljud i dessa manicker.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Stoppa in H2:n i dubbla sockar och vik sockskaften runt den (vanliga tubsockar funkar bra) så slår det inte igenom så lätt och det dämpar eventuellt skrammel väldigt bra. :fakta
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Stoppa in H2:n i dubbla sockar och vik sockskaften runt den (vanliga tubsockar funkar bra) så slår det inte igenom så lätt och det dämpar eventuellt skrammel väldigt bra. :fakta

Låter som du har en själv, vad kör du för inställningar? Var placerar du den? Jag körde vanlig XY stereo och gain på 1 under cutsen. Low cut avstängt
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hur synkar du ljudet? jag har en zoom H8 hemma som jag vill testa i sommar, ljudet blev grymt tycker jag jämfört med original gopro ljudet
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag säger i början på klippet var jag utgår ifrån för att hålla lite ordning. Sen tutar jag. Använder sen tut ljudet och synkar i adobe premiere.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Låter som du har en själv, vad kör du för inställningar? Var placerar du den? Jag körde vanlig XY stereo och gain på 1 under cutsen. Low cut avstängt

Jag har "bara" en Zoom H1. Jag kör .mp3 på 128 kbps, nivån beror på hojen. Jag lägger den i dubbla sockor under cutsen och det brukar funka riktigt bra.

Jag brukar också tuta och vönta någon sekund innan jag startar motorn, sedan synar jag filmen/filmerna och ljudfilen mot tutet.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Går det att synka ljudfilerna med imovie eller gopros redigeringsprogram? har precis inskaffat en zoom h2n. Behöver sätta mig in i hur den funkar mm
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Tror att som PeteR1 säger, tuta innan du åker iväg och sen är det bara att kolla på filmen när du lägger in den i gopros redigeringsprogram och klippa in ljudfilen så det passar.
Så ska jag försöka göra när det finns tid.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Har försökt några gånger nu, vill inte bli bra.
Hur har du satt mic gain? Såg att man kan sätta den på ett autoläge, Concert/Solo/Meting finns att välja på.
Sen kan man sätta på "Lo Cut" som ska ta bort vindbrus och annat, testat detta?
Ska ut en sväng imorgon och testa lite olika inställningar. Ha det gott
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top