Försäkring för bandagar

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Har planerat att köra lite enkla bandagar med gathoj nu i sommar. Ringde Folksam och tjejen där fatta ju inte ett jota överhuvudtaget. Men hon försäkrade mig om att både min trafikförsäkring och min vagnskadeförsäkring gäller på alla vägar. :tuttar Lyckligtvis så har jag inte Folksam utan Länsförsäkringar dock..

Men hur får man trafikförsäkring till bandagarna egentligen??

Sen frågade jag också om min olycksfallsförsäkring gäller, och det gör den tydligen inte heller. Hon sa att jag i så fall skulle skaffa försäkringar hos "extremförsäkringar eller nåt tror jag de heter". Jaha.. och att man skulle teckna en försäkring särskilt för varje tillfälle.

Hur fixar man egentligen shysst heltäckande försäkringsskydd för bandagarna?

Edit: Tydligen skulle trafikförsäkringen inte ens gälla på SMC arrangemang, vilket jag trodde var i princip standard för alla försäkringsbolag att göra undantag för.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Rent generellt är det väl ungefär så här:

För bandagar gäller inte trafikförsäkring & absolut ej heller vagnskada. håller man på med bankörning så är hojen att anse som högrisk kapital :hihi & försäkras därmed ej.

För trafikövningskurser typ SMC så gäller trafikförsäkringen i alla steg & fartgrupper (tror jag) däremot gäller ej vagnskadan i alla steg & fartgrupper & här varierar det mellan de olika F-bolagen.

Vad som gäller för dig får du kolla upp lite bättre med ditt FB, när det gäller rena bandagar rekommenderar jag att se över ditt personskydd/försäkring istället.

Hojar är lätta(& billiga ) att laga jämfört med trasiga kroppar & då även inkomsten förmodligen förändras till det sämre om det krävs en längre tids rehab.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Här är det som gäller vid SMC:s Trafiksäkerhetsfortbildningar/-kurser (OBS! De är inte bandagar!):

http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/

För bandagar gäller inga försäkringar om de inte anordnas av Svemo-anslutna klubbar i form av träningar, klubbmästerskap och sanktionerade tävlingar. I de fallen gäller att föraren skall ha en giltig Svemo-licens som ger en basal personskadeförsäkring, men hojen är alltid oförsäkrad.

Ta inte med dig något in på banan som du inte har råd att lämna kvar där. :fakta
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad som gäller för dig får du kolla upp lite bättre med ditt FB, när det gäller rena bandagar rekommenderar jag att se över ditt personskydd/försäkring istället.

Okej och vad innebär det? Min olycksfallsförsäkring gäller ju uppenbarligen inte vid motorsport. Vart hittar man försäkring för detta då?
 

Evil Twin

Guest
Okej och vad innebär det? Min olycksfallsförsäkring gäller ju uppenbarligen inte vid motorsport. Vart hittar man försäkring för detta då?

Om du är med i Unionen t.ex., så kan du teckna olycksfall hos Förenade Liv till ett grymt bra pris. Den försäkringen täcker bankörning.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
verkar som att mitt funkar enligt tanten i telefonen iaf,länsförsäkringar som TS. sen om det stämmer eller ej vet jag inte.
Men gnällde att några gubbar på min klubb har gällande försäkring på bandagar å då sade hon att min oxå gällde.... men det kommer mer info i brevlådan snart så jag vet 100000000miljoner %
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Hos länsförsäkringar kan du köra i alla fartgrupper med INTE köra steg fyra. Helförsäkring gäller.

Min olycksfall hos trygg hansa gäller vid bankörning om man inte kör licensträning.

Finns flera som fått vagnskadan på sin försäkring vid bankörning med andra arrangörer än smc, enligt utsago har de sagt som det var och har till mig inte haft anledning att ljuga, men det är inget man ska räkna med.

Bilsport & mc's försäkring gäller vid alla bandagar utom licens träning, det svaret har jag och många andra fått, dock försäkrar de inte kåpbeklädda hojar.

Mvh
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Bumpar tråden lite! Någon som kan säga mer om länsförsäkringars hojförsäkring, ifall den gäller på bana? Enda jag kan hitta i villkoren är lite otydligt "gäller ej vid tävling eller träning inför tävling" typ. Men framgår inte riktigt exakt vad det är som inte gäller, om det är kasko, trafik eller vad de menar. Hur som helst låter det som att trafik gäller på vanliga bandagar? Och att det bara är på licenskörningar man står utan försäkring.

Har förresten bytt till trygg hansas olycksfallsförsäkring nu, så tack för det tipset! Den gällde tydligen för allt utom licenskörningar! :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Bumpar tråden lite! Någon som kan säga mer om länsförsäkringars hojförsäkring, ifall den gäller på bana? Enda jag kan hitta i villkoren är lite otydligt "gäller ej vid tävling eller träning inför tävling" typ. Men framgår inte riktigt exakt vad det är som inte gäller, om det är kasko, trafik eller vad de menar. Hur som helst låter det som att trafik gäller på vanliga bandagar? Och att det bara är på licenskörningar man står utan försäkring.

Har förresten bytt till trygg hansas olycksfallsförsäkring nu, så tack för det tipset! Den gällde tydligen för allt utom licenskörningar! :)

Åker du på bana och är på bandag så gäller inte din fordonsförsäkring, vare sig trafik eller annan. Olycksfallsförsäkring är en från fordonsförsäkringen helt skild fråga.

Går du på kurs med SMC steg 1-4, så även om det är på exakt samma bana som ovan så gäller med vissa bolagsberoende begränsningar din fordonsförsäkring fullt ut. Se länken (http://www.svmc.se/school/Forsakring..._fortbildning/)från ett inlägg ovan. Att man får försäkringstäckning vid SMC-kurser är resultat av förhandlingar och inte pga försäkrings- eller vägtrafiklagstiftning.

Det finns tydligen de som påstår sig ha fått ut på försäkring efter att ha kraschat under körning med bandagsarrangören "Bandagar För Alla" men innan jag ett eller par påskrivna dokument i min hand så tror jag inte på det.

Beroende på hur rymligt samvete man har och vilka risker man är beredd att ta så finns det alternativ...
Enligt uppgifter från vanligvis välinformerade källor så finns det av och till folk från en del FB närvarande, anonymt, vid bl.a bandagar...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
"Föraren ansvarar för att motorcykeln är i fullgott skick och att han/hon har kontrollerat med försäkringsbolag att
försäkringen gäller för bankörning/trafikövning."

http://www6.idrottonline.se/Linkopi...oskoter/Sektioner1/Roadracing/Trafikovningar/

Varför uttrycker man sig så om 100% av deltagarna är oförsäkrade?

Friskrivning helt enkelt. För när man ringer och kollar så får man besked att de inte gäller! Man blir mindre överraskad på det viset...

För sakens skull: Kontakta LMS och fråga vad de egentligen menar med det du citerar, vi andra kan bara "gissa". Om det är trots att det inte är så omnämnt, ett "sanktionerat" SMC-arrangemang så kanske...men fråga dem så får du veta.

SMC skriver här bl.a detta:

SMC har ett unikt samarbete med försäkringsbolagen.
I stort sett samtliga trafikförsäkringsbolag stödjer SMC:s fortbildningar genom att låta minst trafikförsäkringen gälla även om kursen genomförs på inhägnat tävlingsområde. Flera bolag väljer även att låta kaskoförsäkringen gälla, om en sådan är tecknad.

Eftersom ingen av "bandagsarrangörerna" har någon liknande information...så.....
på utrikiska brukar det kallas "A dead giveaway" är det rimligt att utgå från att det inte finns någon gällande fordonsförsäkring vid dessa arrangemang. Hade man haft sådan täckning så att du inte behövt leta och fråga efter den informationen...

Som sagt...såvitt jag vet är det INGEN annan arrangör av körning på bana än SMC, som dessutom då arrangerar utbildning/kurser, som har ett överenskommet försäkringsskydd med vår stora FB.

Utgå från att, åker du med arrangören Berras Bandagar m.fl, så har du inga gällande försäkringar annat än ev. en olycksfallsförsäkring.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Åker du på bana och är på bandag så gäller inte din fordonsförsäkring, vare sig trafik eller annan. Olycksfallsförsäkring är en från fordonsförsäkringen helt skild fråga.

Går du på kurs med SMC steg 1-4, så även om det är på exakt samma bana som ovan så gäller med vissa bolagsberoende begränsningar din fordonsförsäkring fullt ut. Se länken (http://www.svmc.se/school/Forsakring..._fortbildning/)från ett inlägg ovan. Att man får försäkringstäckning vid SMC-kurser är resultat av förhandlingar och inte pga försäkrings- eller vägtrafiklagstiftning.

Det finns tydligen de som påstår sig ha fått ut på försäkring efter att ha kraschat under körning med bandagsarrangören "Bandagar För Alla" men innan jag ett eller par påskrivna dokument i min hand så tror jag inte på det.

Beroende på hur rymligt samvete man har och vilka risker man är beredd att ta så finns det alternativ...
Enligt uppgifter från vanligvis välinformerade källor så finns det av och till folk från en del FB närvarande, anonymt, vid bl.a bandagar...
Frågan är inte så enkel som du beskriver den. När det gäller trafikförsäkring respektive motortävlingsförsäkring så är det bl.a syftet bankörningen som avgör vilket regelverk som skall tillämpas. En bandag kan ligga nära den gränsen. Är syftet att träna kurvtagning eller högfartsbroms, då kan den mycket väl ses som en trafikövning med trafikförsäkringsskydd. Men kommer samma hojar och personer med syftet att sätta bästa varvtid på banan gärna i kombination med transpondertidtagning, då blir det genast träning inför tävling och lagen om motortävlingsförsäkring skall tillämpas.

Även smc har problem med att flera fb inte vill helförsäkra vissa delar av steg 1-4 utbildningen. Det gäller främst steg 4,eller snabb grupp. Där löser man det genom flytta till långsammare grupper samt erbjuda race stegen steg 5 och 6.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Frågan är inte så enkel som du beskriver den. När det gäller trafikförsäkring respektive motortävlingsförsäkring så är bl.a syftet bankörningen som avgör vilket regelverk som tillämpas. En bandag kan ligga nnära den gränesen. Är syftet att träna kurvtagning eller högfartsbroms, då kan den mycket väl ses som en trafikövning med trafikförsäkringsskydd. Men kommer samma hojar och personer med syftet att sätta bästa varvtid på banan gärna i kombination med transpondertidtagning, då blir det genast träningi inför tävling och motortävlingsförsäkring skall tillämpas.

Även smc har problem med att flera fb inte vill helförsäkra vissa delar av steg 1-4 utbildningen. Det gäller främst steg 4,eller snabb grupp. Där löser man det genom flytta till långsammare grupper samt erbjuda race stegen steg 5 och 6.

Det är rätt enkelt...

Med SMC steg 1-4 finns säker försäkringstäckning om än nu av ngt varierande omfattning men det finns dokumenterat. Det vet vi.

Vad gäller allt annat så är det i bästa fall upp till försäkringsbolagets godtycke och ev. goda vilja, även om nu god vilja och försäkringsbolag i samma mening känns motsägelsefullt.


Trafikskadelag (1975:1410):
Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2.
motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).

Det röda gör det åtminstone för en lekman och amatörlagvrängare rätt tydligt att åker man på bana...så har man ingen gällande trafikförsäkring och kan inte heller förvänta sig att ha en sådan. :fakta
Möjligen skulle man kunna räkna med gällande försäkring vid t.ex bromsövningar på en stor allmän grusparkering...

Annars så: "inhägnat tävlingsområde" beskriver t.ex Gelleråsen och Sviestad och liknande anläggningar ganska bra.:rolleyes:

Att man vid SMC:s kurser har försäkring beror på förhandling och inte lagstiftning.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
"Föraren ansvarar för att motorcykeln är i fullgott skick och att han/hon har kontrollerat med försäkringsbolag att
försäkringen gäller för bankörning/trafikövning."

http://www6.idrottonline.se/Linkopi...oskoter/Sektioner1/Roadracing/Trafikovningar/

Varför uttrycker man sig så om 100% av deltagarna är oförsäkrade?

Det där har jag också reagerat på. Sist jag var på bankörning var man tvungen att skriva på att man hade en trafikförsäkring som gällde för bankörning.
Jag och några andra förare pratade lite sinsemellan om att det finns ju ingen som täcker?
Vi skrev på och körde, men jag undrar vad som sker om 2 förare kör ihop, hur arrangören hanterar det.
Min solklara uppfattning är att man kör på egen risk, och blir man påkörd så är det så, det finns inga ersättningar att hämta in.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det där har jag också reagerat på. Sist jag var på bankörning var man tvungen att skriva på att man hade en trafikförsäkring som gällde för bankörning.
Jag och några andra förare pratade lite sinsemellan om att det finns ju ingen som täcker?
Vi skrev på och körde, men jag undrar vad som sker om 2 förare kör ihop, hur arrangören hanterar det.
Min solklara uppfattning är att man kör på egen risk, och blir man påkörd så är det så, det finns inga ersättningar att hämta in.

Ja, det verkar ju vara så! Och om annat än hojen skadas så får man ha personskydd för att täcka det.

Kan berätta att jag ringde länsförsäkringar igår och de berättade att jag kunde teckna en tilläggsförsäkring, skulle kosta 2000kr/år i en engångssumma som då täcker som en "helförsäkring" för all bankörning. Lät ganska attraktivt i mina öron, men då jag bara planerar ett gäng kvällskörningar och eventuellt nån heldag efter sommaren så lät jag bli att teckna den ännu. Men till nästa år kommer jag nog göra det.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja, det verkar ju vara så! Och om annat än hojen skadas så får man ha personskydd för att täcka det.

Kan berätta att jag ringde länsförsäkringar igår och de berättade att jag kunde teckna en tilläggsförsäkring, skulle kosta 2000kr/år i en engångssumma som då täcker som en "helförsäkring" för all bankörning. Lät ganska attraktivt i mina öron, men då jag bara planerar ett gäng kvällskörningar och eventuellt nån heldag efter sommaren så lät jag bli att teckna den ännu. Men till nästa år kommer jag nog göra det.

Hade den här "produkten" något namn eller så? Om den är det du förespeglats så verkar det intressant.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top