KZ 650 -82, motor knackar.

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej!

I fredags kväll hade motorn precis blivit varm och jag drog på mer än normalt, 6000-7000 varv, rött på mätaren startat vid 9-10k. Det är alltså en Kawasaki 650 från 82 med drygt 8tusen mil på mätaren.

Inga konstigheter och jag fortsätter hem. När jag närmar mig hemma-kvarteren och kör i lägre fart hör jag hur det knackar från motorn, "tickar högt". Knackandet verkar inte påverkas av varvtalet men det försvann när jag frikopplade. Ljud var så speciellt att jag först trodde det var något som gick emot fälgen eller dylikt.

Varma sommardagar och man parkerar bilen kan man höra hur motorn tickar/knackar lite försiktigt p.g.a värmen. Mitt ljud påminde väldigt mycket om det ljudet, fast högre.

Jag tror inte det är ventilerna då ljud inte verkar påverkas av varvtal och kom så abrupt. Hojen går precis som vanligt och ljudet försvinner vid högre varvtal/fart (kan ju vara att jag inte bara hör då iofs). Ljud verkar också vara oregelbundet, precis som bilen en varm sommardag.

På tomgång hör jag inga missljud.

Någon som har en idé om vad det kan vara och eventuell åtgärd?

Tack på förhand // Mvh.
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Ryckutjämnaren i kopplingskorgen kanske..?
Är det skillnad i ljud vid acceleration kontra motorbroms?
Är kedjan smord, lagom spänd och bakhjulet sitter rakt?
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Ryckutjämnaren i kopplingskorgen kanske..?
Är det skillnad i ljud vid acceleration kontra motorbroms?
Är kedjan smord, lagom spänd och bakhjulet sitter rakt?

Kedjan är helt övergången. Det verkar som att ljudet finns kvar när man kopplar trots allt.

Ljudet är "vaggande" precis som att det låg en kula och rullade i oljetråget... När man bromsar så försvinner ljudet och enligt fysikens alla lagar bör så bli fallet om det är någonting löst :näsblod Va 17 skulle det kunna vara...? :va:confused:
 

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Falskt alarm!!! Det är höger bromsok fram som låter av okänd anledning. Ska felsöka nu under eftermiddagen. :yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top