Letar ny bil Diesel. Nån som har nåt att säga om Honda Civic Tourer?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Gamla kärran närmar sig 10 år och det är läge att byta. Har varit på g ett par gånger men vet inte vad jag vill ha/ vill inte skiljas från mina pengar.

Kraven är relativt enkla. Jag vill åka billigt, diesel. Kombi är ett krav. Kan tänka mig att gå ner till ca 120 dieselhästar även om det känns jävligt präktigt. Skulle föredra något runt 150-180hk.

Nån som har bra alternativ på bilar som kvalar in som relativt riktiga? Frågar inte efter Skoda Fabia och Renault Clitoris och liknande bilar. Det skall vara nåt som en familj på 4 kan åka på skidsemester med.

Kikade lite på Hondas nya Civic i kombiutförande med diesel. Provade en kortare tur och visst, det är inte skitkul men det rullar på och det går billigt.

Sen blev frun utvald som testpilot på Honda Civic Tourer och har fått rulla runt i en sån i snart 3 månader. En bensinare automat, instegsklassen som är lågt utrustad.

Gillar bilen för det grymma bagaget (hur många bilar i den klassen tar en fullängds gipsskivs i bagaget? och faktiskt riktigt bra stolar. Funkar bra i stan men den känns inte fullvuxen på motorväg eller i fart. Drivlinan suger, hela bensin/automatlåskombon luktar gapfiller lång väg. Känns ordentligt föråldrad och är törstig så man inte tror det är sant. Nu skiter jag i drivlinan då det som intresserar mig ändå är den nya snåla oljepannan.

Nej, det som stör mig nåt så förbannat är bakvagnen. Framändan på bilen styr in ruskigt fint för att vara en framhjulsdriven liten standardbil men bakvagnen hänger inte med alls. Ett kvickt filbyte i 100km/h och man får en retur en halv sekund senare som känns på gränsen till trafikfarlig och jag är inte lättskrämd när jag kör själv.

Har gungat ordentligt med den i motorvägsfart och det känns inte alls bra. Provocerar man den med lite fart i en lång sväng så börjar det bra med bra instyrning men ändrar i sväng helt karaktär när bakvagnen sätter sig, nästan som en liten överstyrning som måste motstyras lätt för att direkt efter korrigering understyra, svårt att förklara men det är ingen trevlig känsla alls. Och det är ingen idiotkörning med tjutande däck utan bara lite högre fart.

Den rullar på dubbfria Nokian vinterdäck som säkert gör sitt med sladdriga däckssidor men det kan omöjligt vara enda orsaken. Har provocerat allt annat jag har tillgång till i bilväg men inget spelar så här långt i samma liga.

Hade det inte varit för den sladdriga röven hade Hondan varit ett hett alternativ till en förnuftig mellanklassare.

Nån som kör Civic Tourer och har liknande erfarenheter? Kan det vara nåt fel på vårat ex?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade en sån i en månad (Hondan) som tjänstebil.

En lifestyle? med justerbara bakdämpare.
Kördes på sommardäck och upplevde inga problem med chassit. Tvärtom, mycket underhållande och med bra feedback.
Detta var en dieselbrännare och motorn tycker jag är en riktig trevlig sak, den manuella lådan lika så med lägen god för en kirurg.
Det gick så långt att jag var inne på att köpa en, men sen tyckte jag att de blev väl dyra när jag fått i den utrustning jag vill ha.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Provkört en ny Peugeot 308 SW 2.0 diesel?
Rymmer 610 liter (Civic 624 liter)

FInns iofs med en 1.6 diesel också med lite färre hästar.

Skall ta en titt på den. Jag har lite risiga erfarenheter av Peugeot sen tidigare men det betyder inte att det är uteslutet.

Har ett stående erbjudande att ta över föräldrarnas Passat R-line 4-motion med. 2013 med ca 5000mil på mätarn. Det som får mig att tveka lite är DSG lådan.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hade en sån i en månad (Hondan) som tjänstebil.

En lifestyle? med justerbara bakdämpare.
Kördes på sommardäck och upplevde inga problem med chassit. Tvärtom, mycket underhållande och med bra feedback.
Detta var en dieselbrännare och motorn tycker jag är en riktig trevlig sak, den manuella lådan lika så med lägen god för en kirurg.
Det gick så långt att jag var inne på att köpa en, men sen tyckte jag att de blev väl dyra när jag fått i den utrustning jag vill ha.

Stämmer ju inte alls med mina intryck av bilen mer än att den är riktigt skarp i framvagnen. Den modellen vi kör har inga ställbara bakdämpare. Har kört modellen med ställbara dämpare men bara i låga farter och kan inte direkt påstå att jag kände nån skillnad mellan lägena.

Skall prova en annan bil, kanske är nåt galet med våran bil.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har ett stående erbjudande att ta över föräldrarnas Passat R-line 4-motion med. 2013 med ca 5000mil på mätarn. Det som får mig att tveka lite är DSG lådan.

Jag kunde ju köpt loss min förra passat 2012a 4wd dsg samt full utrustad. Men eftersom det var en sån jäkla skitbil köpte vi oss en ny Peugeot 308SW 1,6 hdi.
Bland dom bästa bilar jag ägt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En ny bil med fulla garantier i 3 år är ju ganska safe oavsett märke.
Begagnad VW med DSG som närmar sig 6000+ mil är ju som att ge Gudrun sina pengar medans hon står vid grillen
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Provkört en ny Peugeot 308 SW 2.0 diesel?
Rymmer 610 liter (Civic 624 liter)

FInns iofs med en 1.6 diesel också med lite färre hästar.

Ts ville ju helst inte skiljas från sina pengar:hihi
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vi har en Civic Tourer lifestyle (ställbara chassit) med 1,8 bensinmotor och manuell låda.
Motorn går att köra riktigt snålt, men då får man verkligen gubbköra, annars drar den nog ganska precis vad en 1,8 i en hyggligt stor bil drar (0,75 blandat). Men det var ju ändå dieseln du var intresserad av.
Den manuella lådan är ju hyllad av all press jag kom över innan vi köpte vår, så den behöver du nog inte oroa dig för. Chassit är enligt min mening närmast fantastiskt med de adaptiva dämparna. Normalläget använder jag aldrig, men på motorväg brukar jag svaja fram på komfortläget och alltid annars på det hårdaste läget som gör att bilen ligger märkligt bra på vägen. Jag har provocerat den ganska hårt, och den imponerar, så jag undrar om det inte är något vajsing mer er kärra.

Nu valde vi en bensinare eftersom frugan (vars bil det är) stora delar av året kör mycket korta sträckor till och från jobbet. Annars hade det nog blivit en diesel med någon smygtrimningsbox som fixar upp den i 150 hästar ungefär.

IMG_3155.jpg
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan mycket väl berott på svajiga vinterdäck .. Även min bmw e61 blir en läskig tvålkopp med fel sulor. De chassin som är lite exakta, lite mer"förarbetonade" är också mycket känsliga på däck, däcktryck samt hjulinställning.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Peugeot 508 SW är en sjukt trevlig bil. Har bara läst på om 1.6 dieseln (112hk) som ska vara väldigt driftsäker och extremt snål. Om jag fick välja hade det blivit en 508 SW eller 308 SW.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Peugeot 508 SW är en sjukt trevlig bil. Har bara läst på om 1.6 dieseln (112hk) som ska vara väldigt driftsäker och extremt snål. Om jag fick välja hade det blivit en 508 SW eller 308 SW.
Peugeot har ju 2 st 1,6 dieslar just nu. Euro5 (Hdi & e-Hdi) och en Euro6 (Blue-Hdi).
De första (Euro5) är klart billigare numera, medans den nyare kattpiss (Urea tillsats)-motorn är dyrare.
Effektmässigt är de ungefär samma. Drar väl runt 0,40-0,45 blandad körning.
I grund och botten samma motor som finns i: Ford, Volvo (1,6D/DRIVe), Mini, Citroen, Mazda, osv.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kan mycket väl berott på svajiga vinterdäck .. Även min bmw e61 blir en läskig tvålkopp med fel sulor. De chassin som är lite exakta, lite mer"förarbetonade" är också mycket känsliga på däck, däcktryck samt hjulinställning.

Är det nu jag ska berätta att min Sharan också bli lite läskig med fel däck???

Det måste bero på det förarbetonade chassiet, den exakta styrningen och optimeringen för barnkörning.

Oj det slank visst med ett för mycket R i texten. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Honda är allt utom bränslesnåla, jag har haft 2,2d motorn i sex år på raken nu, först i Accord och sedan i CRV.
Det och ljudnivån är de enda problemen jag har med Honda. Ljudnivån bättre nu med CR-V:n, eller så börjar jag bli gammal.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det nu jag ska berätta att min Sharan också bli lite läskig med fel däck???

Det måste bero på det förarbetonade chassiet, den exakta styrningen och optimeringen för barnkörning.

Oj det slank visst med ett för mycket R i texten. :)

Tja

Eller helt enkelt fordon med muppiga framvagnar..
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Honda är allt utom bränslesnåla, jag har haft 2,2d motorn i sex år på raken nu, först i Accord och sedan i CRV.
Det och ljudnivån är de enda problemen jag har med Honda. Ljudnivån bättre nu med CR-V:n, eller så börjar jag bli gammal.

Svärfarsan har haft CRV i 10år nu. Först en bensin 01a som gick hur bra som. Lever än när han lämnade den hade den gått 29k mil.
Nu har han en 2,2D motor. Jag är inte helt imponerad, 2011 som gått 8k mil. V1id tomgång så luktar den diesel avgaser. Jag som är lite känslig mot avgaslukt lider om man kör långsamt och har medvind.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Svärfarsan har haft CRV i 10år nu. Först en bensin 01a som gick hur bra som. Lever än när han lämnade den hade den gått 29k mil.
Nu har han en 2,2D motor. Jag är inte helt imponerad, 2011 som gått 8k mil. V1id tomgång så luktar den diesel avgaser. Jag som är lite känslig mot avgaslukt lider om man kör långsamt och har medvind.

Någon avgaslukt har jag inte noterat men du kanske skojade? :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top