Riva Mt5 motor utan momentnyckel?

McMax

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2015
Ort
mitten till höger
Hoj
Gasgas Ec125
Hej! Jag har planer på att riva och sedan sätta ihop min Mt5motor. Men har tänkt att skita i att köpa en momentnyckel, klokt val?:huvet Är det så noga hur hårt allt ska sitta?
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
ehhh- du planerar att riva motorn, du planerar även att skita i en momentnyckel.
vänd på det- skit i och riv motorn= du behöver ingen momentnyckel:tummenupp

en momentnyckel bör man ha- en bra sådan oxo!

//jj
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Momentnycklar är inte så fasligt dyra, så skaffa du dig två. En för små moment och en för stora. Det är inte bra att dra skruvarna i motorn för hårt, eller för löst. Verktyg kan man aldrig ha för många av. :hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du kan riva motorn utan momentnyckeln men skruva ihop kan vara bra att ha en.

Jag har aldrig använt moment på mina mopeder.
Fast jag skruvade bromsar på pappas Jaguar när jag var runt 3-4 år så jag har hängt med ett tag.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Mt5 motorn är en trotjänare. Det finns några saker du ska tänka på när du plockar isär den. Lossa vevaxelns bult på transmissionssidan, (kopplingssidan) och bulten som håller svänghjulet och den bilt som sitter håller kopplingskorgen INNAN du plockar den ur ramen och har tagit av kedjan. Lägg sedan motorn med tändningen uppåt, använd svänghjulsavdragare för svänghjulet, inga treklo avdragare!! plocka bort alla bultar som håller ihop halvorna. Om möjligt, lyft av halvan så ska växellådan ligga intakt och behöver oftast inte plockas ur. Du kan behöva tillverka en enkel avdragare för att pressa ut vevaxeln ur svänghjulssidan.
Tyvärr är många motorer i sverige med för stort spel för lagret på svänghjulsidan, så det kan "trilla ur". Var då noga med att fästa lagret efteråt med tolkstål eller loctite cylindrisk fastsättning. Vevtappen kan med fördel putsas ned några hundradelar så den inte sitter så tajt vis svänghjulet. Om du ritsar lite fint på de stora bultarna får du ett märke du kan kolla efter när du monterar ihop motorn, då ser du hur hårt du kan dra på svänghjul, och de bägge bultarna vid transmissionen. alla övriga M6 bultar gissar jag att du känner med handen hur hårt du kan dra. Funderar du över något, fråga igen...

MVH

Tobbe
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag visste inte ens vad en momentnyckel var när jag rev och satte ihop mina första moppemotorer och det gick hur bra som helst. Oftast.
Jag visste inte heller skillnaden på olika kvalitet på skruv och lärde mig exakt hur långt man kunde sträcka en M6 gängstång (gjord i mjukost) som ersatt pinnskruvarna till topp/cylinder.

Hade sparat mycket tid och en del pengar på att göra rätt från början men än i dag använder jag väldigt sällan momentnyckel. Jag har dock 3st i olika storlek att plocka fram när det behövs.
Bottom line: Behöver du fråga så är det en bra idé att köpa en/två. Biltemas duger fint.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns inget som måste dras med hög precision på en 2t mopedmotor så det korta svaret är: Nej, du behöver ingen avdragare.

Även på övriga motorer är det ett fåtal detaljer där momentnyckel bör användas. Detta är i princip alla lageröverfall, dvs kamaxelöverfall, vevstaksöverfall osv. Även topplock bör dras med momentnyckel dock så kommer du vara ganska unik om du använder momentnyckel till att dra cylinder och topp på en mopedmotor.

Saknar du så mycket känsla i handen så att du inte kan dra åt skruvar utan att dra sönder dem emellanåt så har du även för liten erfarenhet för att dela en motor.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top