Besiktning med missljud

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det är dags att besiktiga tjejens hoj men det finns som ett rasslande missljud i motorn, är det något som besiktningen kommer anmärka? Tidigare protokoll visar ingen anmärkning och det har förmodligen funnits även då.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nej, de skiter i sånt. De kontrollerar ifall hojen är trafiksäker.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du kanske skulle ta och kolla upp det där missljudet oavsett?
Haverier är trevliga att avvärja Innan dom sker. Bara en tanke.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vad är det för missljud och varifrån kommer det?
En kass kamkedja eller kamkedjespännare kan bli långt mycket dyrare än att bara byta ut den...
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vad är det för missljud och varifrån kommer det?
En kass kamkedja eller kamkedjespännare kan bli långt mycket dyrare än att bara byta ut den...

Har inte lyssnat så noga men det vore guld om det bara var kamkedjan som rasslade. Tanken är såklart att lösa problemet så länge det inte är allt för dyrt. Det är liksom tänkt att vara en billig hoj för övningskörning så vore lite tråkigt att lämna in hojen för större genomgång av motorn för tiotusentals kronor. Då säljer vi vidare den istället.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, de skiter i sånt. De kontrollerar ifall hojen är trafiksäker.

Det är sant, de lär inte anmärka något på det. Vilket ju är lite konstigt egentligen, en skuren motor som låser bakhjulet torde vara betydligt trafikfarligare än en defekt regskyltsbelysning?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är sant, de lär inte anmärka något på det. Vilket ju är lite konstigt egentligen, en skuren motor som låser bakhjulet torde vara betydligt trafikfarligare än en defekt regskyltsbelysning?

Om man ska dra det till en sådan spets, ja. Men du kan säkert tänka dig priset man får betala ifall de skall gå igenom hela motorn. Ska de slå ned på något missljud i motorn så lär de behöva konstatera vad det är för missljud. 6h för besiktning och 5 papp fattigare, check! :rofl
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Om man ska dra det till en sådan spets, ja. Men du kan säkert tänka dig priset man får betala ifall de skall gå igenom hela motorn. Ska de slå ned på något missljud i motorn så lär de behöva konstatera vad det är för missljud. 6h för besiktning och 5 papp fattigare, check! :rofl

O fy fan. Jag som har kawaskaki med medfött rassel.... O tänk alla duccar som får en "ny på jobbet"-besiktningsman! :glömdet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Besiktning med missljud är lugnt. Jag har besiktat flera sporthojar genom åren. Alla med original avgassystem. Kan inte påstå att de lät särskilt bra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Förstår inte tänket alls.. kör ni runt på hojar som låter allvarligt sjuka?
Det är klart, då kan man ju starta en gnälltråd här om hur dyra bärgare är efteråt, eller vilka mobilspel man ska ladda ner och spela medan man sitter i diket.. eller vilka diken i ståkhålmstrackten som är skönast att vänta på bärgare i.. :D
 
Last edited:

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
lägg upp en video så får vi höra vanligaste orsaken är ju kamkedjespännare som låter o det är inget svårt o byta o funkar ekonomiskt också
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Här kommer en video där ljudet hörs väldigt väl. Försökte lyssna efter varifrån det kom och det är möjligt att det hördes från omkring kamkedjesträckaren. Tyckte först det var växellådan men det var nog bara för att jag hade bara ena örat mot motorn, blev annorlunda när jag kollade mot motorn så att säga.

Nu varvade jag inget i videon men jag upplever att ljudet försvinner då. Jag vet inte om det bara blir överröstat dock.

Om det är kedjan som rasslar, är det endast byta sträckaren eller kan kedjan i sig var sträckt och behöva bytas?

 

Ucp

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 1100
Kan tyvärr inte hjälpa dig med missljudet, har för lite erfarenheter mc-motorer. Och behövs nog mer film, med olika varvtal. Låter dock illa.

Hade jag varit du hade jag oroat mig betydligt mer för missljudet än för besiktningen. Jag hade tagit tag i det direkt och inte kört vidare. Motorsallad är dyrt och farligt.
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Svårt att säga om det är kamkedjespännaren men jag skulle börja där min rassla som fan och lät liknande

men det brukar typ alltid vara den som är problemet så kolla upp om du kan få tag i en sån o byt den så ska du se att ljudet förvinner....oljebyte är ju aldrig fel heller

Nu har jag ej ägt nån XJ men har bytt på Yamaha FZR 1000
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Oljebyte är nyligen gjort. Snackar med Yamaha återförsäljare då och beställer ny sträckare.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Ett låst bakdäck i 110+ kan bli jobbigt, jag vet en som råkade ut för det, hans R1 hängde långt upp i viltstängslet och han låg i diket, förmodligen funderades "-vad fan hände just?"

Har man en chans att föregår felet och dessutom åtgärda det så borde det vara det solklara valet? Men ibland får man ingen förvarning och då är det bara hoppas att man skött sig, inte kul med Sankte Per annars.. :D
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top