Bromsskivor skadade

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Jag har en Aprilia Tuono V4R aPRC -14 där frambromsen börjat pulsera vid inbromsning. När jag tittar på bromsskivorna så ser jag några små skador som jag misstänker kan ha med problemet att göra. Skivorna är original Grimeca och motocykeln har gått 2500 mil sedan maj förra året då den hämtades ut som ny.

View attachment DSC_0007.jpg

Är det någon som sett något liknande förut och vet vad det kan bero på? Kan skadorna ha uppstått när motorcykel har varit blöt och det samlats vatten mellan skivan och beläggen? Motorcykeln står alltid inomhus i varmgarage. Jag har inte motsvarande skador på bromsskivan bak. Skadorna finns på båda sidorna på båda skivorna fram.

Tacksam om någon vet vad det kan bero på och om det finns något jag kan göra förutom att byta skivorna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Säker på att det är gropar snarare än beläggning?
Kan inte riktigt avgöra på bilden.

Om det är pitting (gropar) så tror jag inte det skulle orsaka pulserande bromsar men det kan hända om beläggen lämnat avlagringar på en liten del av skivan.

Ev beläggning kan tas bort försiktigt med fin smärgelduk på en slipkloss+ bromsrengöring efteråt. Klossarna kan gott slipas plana dom med. Dock hade jag kanske skippat metoden på en hoj som fortfarande är under garanti.
 

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06
Säker på att det är gropar snarare än beläggning?
Kan inte riktigt avgöra på bilden.

Om det är pitting (gropar) så tror jag inte det skulle orsaka pulserande bromsar men det kan hända om beläggen lämnat avlagringar på en liten del av skivan.

Ev beläggning kan tas bort försiktigt med fin smärgelduk på en slipkloss+ bromsrengöring efteråt. Klossarna kan gott slipas plana dom med. Dock hade jag kanske skippat metoden på en hoj som fortfarande är under garanti.

Det är små gropar.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag är nog också tveksam till att de små märkena är orsak till ditt problem.

du kan ju ha fått "hotspots" kan du minnas om du kört hårt och bromsat mycket och sen råkat stå stilla med bromshandtaget intryckt.. (jag råkade göra detta på min Fireblade) vilket sabbade mina skivor.

när byttes klossar sist?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Min erfarenhet:
Om man parkerar med blöta bromsar och avslutar parkeringen med att bromsa stopp med handbromsen. ligger klotsarna emot skivan litegrann och det kan uppkomma korrosion mellan beläggens sintringsmetall och skivan. Tror din pitting är kommen av det.
Vad värre är, är det som Josef berättar ovan: Att belägget lämnar material på skivan som sedan ger dig pulserande broms beroende på olika friktionsvärde rent/kontaminerat. Gör som Josef förespråkar, gärna i kombination med rengöring/motionering av nitarna.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
2500mil på ett år. Bra jobbat.

Har du kollat om du kan få det fixat som garantijobb? Börja där.
 

Bertilson

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Mille
Har samma bekymmer med min RSV mille -01. Enligt nån tråd jag hittade på apriliaforumet så beror det på att skivan inte kan "flyta" på alla nitarna, dvs att bromsdamm eller motsvarande har lagt sig under nitarna så det kärvar.

Gör rent skivorna och kolla så de går att flytta lite i sidled vid varje nit
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Gamla Mille är väl kända för att få krokiga skivor av nån anledning. Konstigt eftersom Ducati från samma period har samma bromsar utan att ha samma problem (väl?). På min Mille bytte jag till ISR efter att ha rengjort nitar och annat flera gånger. Det hjälpte ofta för stunden men snart kom pulserandet tillbaka.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top