Hjälp med axialspel vevaxel cbr600!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
halloj alla!

Är i gång med att gå igenom motorerna på min och polarens cbr 600 ('00 f4 och '01 f4i) och märkte att dom har olika axialspel på vevaxlarna?

Ena motorn (f4i) har något klapprande missljudd och störst spel på veven, när man trycker på veven på statorsidan (trycker den on nåt mot cylindrarna) så glappar den runt 1mm axialt. Är det normalt spel eller är den, ja, slut? Och kan ljudet komma från veven?

Den andra (f4) har betydligt mindre axialspel på veven och har inget missljud, om de betyder nåt
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kollade servicemanualen till F4 och där finns inga toleranser för vevens axialspel, dock finns toleranser för vevstakarna osv. vilket jag antar adderas ihop till det totala axiella spelet. Vet inte hur mycket du rivit motorerna, men de flesta toleranser som listas i manualen misstänker jag kräver att du lyfter ur vevaxeln, eller åtminstone vänder på motorn.

Jag antar att du redan har servicemanualerna för båda hojarna?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag kollade servicemanualen till F4 och där finns inga toleranser för vevens axialspel, dock finns toleranser för vevstakarna osv. vilket jag antar adderas ihop till det totala axiella spelet. Vet inte hur mycket du rivit motorerna, men de flesta toleranser som listas i manualen misstänker jag kräver att du lyfter ur vevaxeln, eller åtminstone vänder på motorn.

Jag antar att du redan har servicemanualerna för båda hojarna?
har service manualen till f4, men båda motorerna är i princip lika förutom smådetaljer.
Båda motorerna står utan toppar och koppling, efter vi märkte spel skillnaden letade vi i manualen och lite på google, sen blev de en tråd här här vi inte hittade nåt annat än toleransen för vevstakarna som du nämnde.

Så en förhoppning var att slippa behöva dela ena motorn :rolleyes: eller ifall nån här har koll på hur de ska vara på radfyror
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Nej vi tyckte också att de kändes lite väl stort :brinnerupp
antar att de bara är att dela på blocket och kika hur allt ser ut inuti?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
för att uppdatera lite, mätte med bladmått och fick de till ~0,18-0,20 i spel. Ska man se de som för stort spel och fixa till de? I så fall, hur?

Eller bara skruva ihop den och köra på? :crash
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top