GSXR 750 K8 (3 power mode/ 3 mapper ABC) möjlighet att justera för annan karaktär

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej där ute. håller på att samla på mig lite fakta om vad man kan göra med hojen för att den skall gå lite extra bra. jagar väl inte direkt så mkt hästkrafter men jag har hört att andra har ändrat saker i ECUn så att spärrar tas bort/ höjs osv.
Kör hojen helt original idag, gillar stuket, om jag byter till slipon så kommer jag nog behålla katalysatorn så det kanske inte finns så mycket möjlighet att plocka så mycket mer hästar ur den men skulle vilja ha följande:
A mode: utan restriktioner, inga spärrar (förutom varvtals spärr inom rimligt nummer) ses som ett mer Race mode
sänka fläktens aktiverings temp. just nu, 105, vill ha den till 100. Det blir Ruggit varmt när jag kör hojen i stadstrafik varma dagar. knappt att den går ner när man lane-splittar. har haft som högst 112 grader innan den började vända neråt i snortät trafik stillastående mellan bilarna (20 grader och sol)
B mode: Motsvarande A idag, precis helt original fast med sänkt fläkt till 100 grader
C mode: som ett regn mode, även där sänkt fläkt till 100 grader

*Någon som har sysslat med sådant här på sina hojar eller vet vart man kan vända sig?
*Något man bör tänka på ?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Här finns det du frågar efter.
http://www.veloxracing.com/. Detta är Europa återförsäljaren.

https://ftecu.com/. Detta är tillverkaren från Usa.
Den Amerikanska hade "mer info" antar den europeiska har samma möjlighet (dvs att flasha varje map för sig och ställa parametrar efter önskad egenskap).

Hur stor skillnad blir det på en hoj som min med eller utan slipon? (tänkte i inställning av hojen) Många säger ju att man inte behöver ändra något när man slänger på ett slipon, frågan är hur blir det att köra med en slipon "map" men ha helt original system, något att tänka på?
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Det är samma produkter på länkarna.
Vet inte hur det funkar med "std hoj" . Maila veloxracing annars.
Byter du bara till ett slipon så behöver du oftast inte göra något.
Men byter du till decat Ypipe o luftfilter så bör du göra ändringar i mappningen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är samma produkter på länkarna.
Vet inte hur det funkar med "std hoj" . Maila veloxracing annars.
Byter du bara till ett slipon så behöver du oftast inte göra något.
Men byter du till decat Ypipe o luftfilter så bör du göra ändringar i mappningen.

Det jag vill göra är ju att ta bort "spärrarna" och ffa sänka fläkten då jag kör såpass mycket i tung stadstrafik att till o med fläckten går in när det är få plusgrader ute och det är tung trafik.

Jag får dra iväg ett mail helt enkelt, låter som det vettigaste att göra, tack för länkarna! :tummenupp
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Det jag vill göra är ju att ta bort "spärrarna" och ffa sänka fläkten då jag kör såpass mycket i tung stadstrafik att till o med fläckten går in när det är få plusgrader ute och det är tung trafik.

Jag får dra iväg ett mail helt enkelt, låter som det vettigaste att göra, tack för länkarna! :tummenupp

Fläkten löser du enkelt genom att dra fram en separat 12v matning till den som du har en liten av och på switch på styret till.

Sen om du måste ha dom där sista 5-10km/h i toppfart så kan du skaffa en sånhär http://www.healtech-electronics.com/products/xtre/ för att slippa risken att bricka din ecu.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Fläkten löser du enkelt genom att dra fram en separat 12v matning till den som du har en liten av och på switch på styret till.

Sen om du måste ha dom där sista 5-10km/h i toppfart så kan du skaffa en sånhär http://www.healtech-electronics.com/products/xtre/ för att slippa risken att bricka din ecu.

okej berätta gärna mer. påverkar den alla mapparna på hojen eller är det möjligt att reglera den oxå?
and det där med knappen så ja, det är ju ingen dum ide, men jag hade ju gärna velat ha det på "köpet" om jag ändå vill ändra lite i mapen för några hästar o sånt


enl deras egna sida så kommer den bara att ta bort hastighets spärr på 1000cc+ hojarna :S
 
Last edited:

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
okej berätta gärna mer. påverkar den alla mapparna på hojen eller är det möjligt att reglera den oxå?
and det där med knappen så ja, det är ju ingen dum ide, men jag hade ju gärna velat ha det på "köpet" om jag ändå vill ändra lite i mapen för några hästar o sånt

Den där X-tren är en gammalt "klassiskt" mod som en del gör på sina suzukis. I grunden så lurar den ecun att den är i växel 4 eller 5 där inga spärrar finns. 1-3 ska tydligen ha lite justerad tändning för att inte va så "hetsig" på gasen. O på 6an ska där va en toppfartsspärr.

Det går o göra denna mod själv (googla TRE-mod suzuki) men då visar växelindikatorn inte aktuell växel utan den växel du lurar ecun med. Healtechs variant lurar hojen båda hållen så du får bort restriktionerna och behåller växelindikatorn.
 
Last edited:

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Och att justera bränslemappen i ecun görs i bänk med lamdasond om du ska ha någon nytta av det, inte på en ecu skickad med posten till nåt av dom företag som sysslar med sånt.

Sen finns det säkert firmor med bänk som klarar av att mappa din original ecu också. Nånstans.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Den där X-tren är en gammalt "klassiskt" mod som en del gör på sina suzukis. I grunden så lurar den ecun att den är i växel 4 eller 5 där inga spärrar finns. 1-3 ska tydligen ha lite justerad tändning för att inte va så "hetsig" på gasen. O på 6an ska där va en toppfartsspärr.

Det går o göra denna mod själv (googla TRE-mod suzuki) men då visar växelindikatorn inte aktuell växel utan den växel du lurar ecun med. Healtechs variant lurar hojen båda hållen så du får bort restriktionerna och behåller växelindikatorn.

Okej, men är det som ett komplement till en ECU-flash eller använder man den som en "map i säg". vill ju ha bränsleförbrukningen kvar som nuvarande när jag kör på min "MODE B" som kommer få vara nuvarande mode A (dvs helt original full power). ligger på 0.47-0.53 vid lagom lugn körning med stadstrafik.
Det är lite därför jag vill ändra i mina mappar.
Så som det ser ut idag använder jag endast A (eller dvs inte väljer alls, utan A är automatiskt). men nu när jag faktiskt har 3 modes så kanske man skulle kunna ändra de lite så jag får ett riktigt Roligt mode och ett "nuvarande" mode som jag känner mig bekväm med och kan kalla original. C mode vet jag inte vad jag skall göra med faktiskt :va


EDIT: såg att du skrev om bränsle mod.
Då undrar jag vad är det dom gör dit man skickar iväg sin ECU :va ? trodde det var lite som att chippa en bil
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Den skiter i dina "Modes"

Skickar du iväg din ecu kan du få spärrar borttagna osv fine, inga problem där. Men ska dom ändra bränslemappen så gissar dom ju bara. Alla motorer är olika så enda sättet att få dom där hästkrafterna du vill ha är att köra den i bänk och mäta lambdan och justera därifrån.

Att chippa en bil är samma sak där, görs det inte på rullande landsväg så är det gissningar. Dock på turbobilar så har dom ju en enkel variabel att ändra för att ge kunden sin effekt. Sen att bilen kunde ha gett mer(och mått bättre) på samma ladd med rätt bränslemängd är en annan sak.
Edit. Ska sägas att jag inte har en aning om hur bilars bredbandslambda har möjlighet att justera bränslemängd.
Vet dock att hojar inte har bredbandslambda och följer en programmerad bränslemapp.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Den skiter i dina "Modes"

Skickar du iväg din ecu kan du få spärrar borttagna osv fine, inga problem där. Men ska dom ändra bränslemappen så gissar dom ju bara. Alla motorer är olika så enda sättet att få dom där hästkrafterna du vill ha är att köra den i bänk och mäta lambdan och justera därifrån.

Att chippa en bil är samma sak där, görs det inte på rullande landsväg så är det gissningar. Dock på turbobilar så har dom ju en enkel variabel att ändra för att ge kunden sin effekt. Sen att bilen kunde ha gett mer(och mått bättre) på samma ladd med rätt bränslemängd är en annan sak.

Hum och ännu än gång trodde jag att jag förstod vad jag ville göra :S
eftersom att den där hemsidan beskrev att de kunde ställa alla 3 modes olika. (den USA sidan som säljer samma produkt).
Är det mest bullshit när dom hävdar att dom har sett 10-15hk ökningar med bara slipon på hojar då? eller finns det spärrar i ECUn som släpper lös några extra hästar som dom mäter upp efter man har "flashat" sin ECU.

Läste mig runt på internet (ffa gixxer forumet) att ECU flash var bättre än Power commander så det var därför jag var lite inne på den iden istället (som jag förstår det så ändrar powercommander alla mapparna och det är inte det jag vill, utan bara ha 1 (av 3) "rolig mapp" som släpper lös hojen lite mer. sedan det där med ändra fläkt temp till lägre temp.

Så då frågar jag dig som verkar kunna detta mycket bättre än mig, hur skall jag göra för att bara ändra en enda map till mer race men ändå behålla original map ?
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Hum och ännu än gång trodde jag att jag förstod vad jag ville göra :S
eftersom att den där hemsidan beskrev att de kunde ställa alla 3 modes olika. (den USA sidan som säljer samma produkt).
Är det mest bullshit när dom hävdar att dom har sett 10-15hk ökningar med bara slipon på hojar då? eller finns det spärrar i ECUn som släpper lös några extra hästar som dom mäter upp efter man har "flashat" sin ECU.

Läste mig runt på internet (ffa gixxer forumet) att ECU flash var bättre än Power commander så det var därför jag var lite inne på den iden istället (som jag förstår det så ändrar powercommander alla mapparna och det är inte det jag vill, utan bara ha 1 (av 3) "rolig mapp" som släpper lös hojen lite mer. sedan det där med ändra fläkt temp till lägre temp.

Så då frågar jag dig som verkar kunna detta mycket bättre än mig, hur skall jag göra för att bara ändra en enda map till mer race men ändå behålla original map ?

Jag har inte sagt att pc är bättre än ecu flash. Ska du ändra bränslemängd för att få ut effekten ur ett slipon (10-15hk inte helt omöjligt) så ska det göras i bänk, sen om du gör det med pc eller flash är nog upp till vad som finns tillgängligt för dig.

Ecu flash ger dig väldigt många möjligheter, många fler än en simpel pc. Exakt vad som kan göras får du fråga företaget som tillhandahåller programvaran dom flashar med.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har inte sagt att pc är bättre än ecu flash. Ska du ändra bränslemängd för att få ut effekten ur ett slipon (10-15hk inte helt omöjligt) så ska det göras i bänk, sen om du gör det med pc eller flash är nog upp till vad som finns tillgängligt för dig.

Ecu flash ger dig väldigt många möjligheter, många fler än en simpel pc. Exakt vad som kan göras får du fråga företaget som tillhandahåller programvaran dom flashar med.

Jo förlåt, menade inte att du sa att PC var sämre eller bättre. utan det var vad jag läste på internet på det där GSXR (även gixxer) forumet, många väljer Flash före PC.
Jag är iofs glad bara den går bättre (inte för den går dåligt idag) men en gång i livet var jag rädd för min fz6a, den gick som ett skott, nu börjar jag våga panga fullt ös med min gsx-r 750. Vi alla ser vart resan är påväg :brinnerup

Men det där som du menade med http://www.healtech-electronics.com/products/xtre/ (för att få dom extra 5-10km/h), är det som ett komplement utöver ECU flash, eller går det att få samma resultat på ECU flash? eller är det skadligare o göra det via ecu, jag förstod inte riktigt hur du menade där :va förklara gärna för en första gångs "mc trimmare"
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Jo förlåt, menade inte att du sa att PC var sämre eller bättre. utan det var vad jag läste på internet på det där GSXR (även gixxer) forumet, många väljer Flash före PC.
Jag är iofs glad bara den går bättre (inte för den går dåligt idag) men en gång i livet var jag rädd för min fz6a, den gick som ett skott, nu börjar jag våga panga fullt ös med min gsx-r 750. Vi alla ser vart resan är påväg :brinnerup

Men det där som du menade med http://www.healtech-electronics.com/products/xtre/ (för att få dom extra 5-10km/h), är det som ett komplement utöver ECU flash, eller går det att få samma resultat på ECU flash? eller är det skadligare o göra det via ecu, jag förstod inte riktigt hur du menade där :va förklara gärna för en första gångs "mc trimmare"

En ecu flash kan innehålla vadfansomhelst så det är lite svårt att svara på. Tex kan du ta bort toppfartsspärren med en ecu flash.

Det gör X-tren också. I alla "Modes" och bara det.

Det är inte skadligt att göra en ecu flash så länge den är lyckad, det är inget som tillhandahålls av Suzuki så att säga.
Ta reda på vad din ecu kostar och fundera på om du vill skicka den till usa eller vars dom nu ska göra flashen. Vet inte om det finns några dokumenterade fall av brickade ecuer men jag vet hur elektronikprylar brukar uppföra sig när man ska uppdatera dom med nåt som inte är menat att va där..

Min första post va bara ett tips för att slippa skicka iväg din ecu o flasha den. Kolla vad som kan göras i din närhet om du nu ska optimera effekten med ett slipon monterat.
Jag kan nog inte förklara eller hjälpa dig mer än såhär.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En ecu flash kan innehålla vadfansomhelst så det är lite svårt att svara på. Tex kan du ta bort toppfartsspärren med en ecu flash.

Det gör X-tren också. I alla "Modes" och bara det.

Det är inte skadligt att göra en ecu flash så länge den är lyckad, det är inget som tillhandahålls av Suzuki så att säga.
Ta reda på vad din ecu kostar och fundera på om du vill skicka den till usa eller vars dom nu ska göra flashen. Vet inte om det finns några dokumenterade fall av brickade ecuer men jag vet hur elektronikprylar brukar uppföra sig när man ska uppdatera dom med nåt som inte är menat att va där..

Min första post va bara ett tips för att slippa skicka iväg din ecu o flasha den. Kolla vad som kan göras i din närhet om du nu ska optimera effekten med ett slipon monterat.
Jag kan nog inte förklara eller hjälpa dig mer än såhär.

Okej, det är i Europa (tror närmare sagt England) som flashar om ecu:n
Problemet är att dom erbjuder en massa extra kraffs som jag nödvändigtvis kanske inte vill ha :va stänga av en uppsjö av felkoder bla… men det kanske är så man Måste göra för att få ut något av det hela?
jag har dragit iväg ett mail till dem om det hela iaf och skall se vad jag får för svar.

Kan det vara värt o åka in till suzuki (är i Polen, så jag vet inte hur engelskan är) och fråga om de vet någon mer lokal handlare som kan fixa o dona med detta eller är ideen mer eller mindre inte så bra?
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Är det inte så att USA hojar har färre hk pga miljökrav och därmed finns det mer o hämta, medans våra inte går o få ut mer än typ 5 hk?
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Okej, det är i Europa (tror närmare sagt England) som flashar om ecu:n
Problemet är att dom erbjuder en massa extra kraffs som jag nödvändigtvis kanske inte vill ha :va stänga av en uppsjö av felkoder bla… men det kanske är så man Måste göra för att få ut något av det hela?
jag har dragit iväg ett mail till dem om det hela iaf och skall se vad jag får för svar.

Kan det vara värt o åka in till suzuki (är i Polen, så jag vet inte hur engelskan är) och fråga om de vet någon mer lokal handlare som kan fixa o dona med detta eller är ideen mer eller mindre inte så bra?


Om du köper InterFace kablarna så kan du Flasha själv hur många gånger du vill. Du kan då välja vad du vill ändra och inte ändra. Kablarna monteras direkt ihop med ecu och sitter alltså kvar på hojen. InterFace+license kablaget binds ihop med din ecu så du kan inte "flasha" någons annan hoj.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du köper InterFace kablarna så kan du Flasha själv hur många gånger du vill. Du kan då välja vad du vill ändra och inte ändra. Kablarna monteras direkt ihop med ecu och sitter alltså kvar på hojen. InterFace+license kablaget binds ihop med din ecu så du kan inte "flasha" någons annan hoj.
Det var precis det svaret jag fick på mail nyss!
Kostar 300 Euro + frakt, det kanske är något o tänka på? (om man drar till dynon så har man kablarna redo osv).
Gör man så att man laddar ner en färdig "map" för sin hoj eller kommer det något flashigt program som man måste styra o ställa i helt själv
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Det var precis det svaret jag fick på mail nyss!
Kostar 300 Euro + frakt, det kanske är något o tänka på? (om man drar till dynon så har man kablarna redo osv).
Gör man så att man laddar ner en färdig "map" för sin hoj eller kommer det något flashigt program som man måste styra o ställa i helt själv

Finns färdiga mappar. På Veloxracing och i på Blog så finns det ett par video hur det funkar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top