Kardanolja?!

sanden89

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2015
Ort
göteborg
Hoj
yamaha xs1100 81
hej!

jag har en yamaha xs1100 från 81. jag vill byta olja i kardadandriften, både vid bakhjulet och fram i växellådan. Men jag har ingen aning om vad för olja jag skall använda?
är det vanlig växellådsolja för mc på båda ställena?

tack på förhand!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
uploadfromtaptalk1429366475229.jpg
Tänk på att oljorna helst ska vara varma för att lättast dräneras, så ut och gasa hårt som saaaaatan några timmar innan du byter.. tar lång tid att värma upp, speciellt i slutväxeln..
 

sanden89

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2015
Ort
göteborg
Hoj
yamaha xs1100 81
okej jag var lite hastig med att posta i forumet. första tråden så ville bara ''komma igång'' lite.

hur stor skillnad är det på att använda gl5 olja mot gl4? hittat lite hypoid oljor som skall vara kanon, men dem är gl5 och det rekomenderas gl4?!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ingen aning.. jag kör på nån 80-90 olja jag hittade på mekonomen har jag för mig. Tror då inte det är supernoga. De här växlarna har väldigt hög livslängd, men häll i det rekommenderade för att vara säker.
 

sanden89

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2015
Ort
göteborg
Hoj
yamaha xs1100 81
Ja ok jag får gå dit och greja någonting jag också. Tack för bilden från din manual!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nu vet jag inte om du är väldigt rädd om klenoden eller det är mer slit och släng-hoj. Men jag kör Omega 690 i min bumse på rekomendation från folk med lång erfarenhet av bumsekardaner, dock är den dyrare än whiskey. Vad jag förstått är det inte ens olja utan nåt systetiskt framställt av parrafin som skapar oslagbar "olje"-film och överträffar allt vad klassningar heter med råge
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
GL-5 kan vara korrosivt mot gulmetall så om lådan är specad för GL-4 så hade jag kört på det om jag inte varit säker på att lådan antingen inte innehåller någon gulmetall eller att aktuell olja är garanterat kompatibel med alla legeringar.

BMWs slutväxlar går gärna lite väl varmt när man kör dom riktigt hårt på bana med orginaloljan men Omega 690 sänker tempen REJÄLT vilket bör betyda att den är riktigt bra för ändamålet. Till en XS hade jag nog nöjt mig med att tappa i billigast möjliga som uppfyller specen i boken.
 

sanden89

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2015
Ort
göteborg
Hoj
yamaha xs1100 81
ok mycket tacksam för upplysningarna. Det var just det med guldmetallen och gl5 där jag ville ha reda på. Jag håller på och bygger om den till en café/Brat nu och går då också igenom det mesta och ger den lite mera kärlek än vad den fått de senaste åren. så då tänkte jag att jag häller i lite av den finare sorten när man ändå är på G!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En liten aning ot kanske, men såhär glad å frän blir man på en xs11 brat med 1200 borr! :D
uploadfromtaptalk1430112002255.jpg
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Lånar denna gamla tråd med en dum fråga, hur mycket olja ska man fylla där vid växellådan? Har en xs750
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top