Innerslang i "slanglösa" fälgar

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har lyckats köpa däck avsedda för innerslang till hojen, men har fälgar avsedda för slanglöst montage. Kan jag helt enkelt bara slänga i innerslangar och köra med de däcken, eller blir det knas på något vis då?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
CBR fälgar och crossdäck med slang funkar alldeles utmärkt

111208b1.jpg



Dock, det där med hastighetsindex etc etc är sen en annan sak
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
CBR fälgar och crossdäck med slang funkar alldeles utmärkt

111208b1.jpg



Dock, det där med hastighetsindex etc etc är sen en annan sak

Tackar för svar. Fattade ett eget beslut att det borde gå bra och valde att köra på igår, men det är skönt att veta att man inte var helt galen.
Gällande hastighetsindex så är det nog inga problem i det här fallet eftersom det var gammelhojen som fick nya sulor och den kör man inte så fort med ändå.

Det var första gången jag krängde däck själv och det var ett smärre helvete till en början, men det löste sig till slut. Nu har jag åtminstone lärt mig en hel massa sätt att göra som är fel, så nästa gång borde det gå bättre. :D
Något som irriterar mig är dock att jag köpte Biltemas däckverktyg i tron om att den skulle underlätta arbetet, men det var bortkastade 600 spänn. :gnissla

Så här fint blev det till slut:
2015-04-18 20.45.51.jpg2015-04-18 20.46.47.jpg
 

Täppas

Guest
Bonzo skrev:
Något som irriterar mig är dock att jag köpte Biltemas däckverktyg i tron om att den skulle underlätta arbetet, men det var bortkastade 600 spänn. :gnissla

Vad var det som gjorde verktyget dåligt? Har ett liknande och skulle inte klara mig utan, har fått modifiera det lite men nu! funkar det ok
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vad var det som gjorde verktyget dåligt? Har ett liknande och skulle inte klara mig utan, har fått modifiera det lite men nu! funkar det ok

Jag hade nog missförstått vad verktyget är avsett att göra, så det ligger på mig. Det är mycket möjligt att jag använde det på fel sätt också, för jag tyckte att det gick bättre att bara använda handkraft och vanliga däckjärn.
Jag hade inte möjlighet att googla heller eftersom mobildatan valde att sluta fungera på telefonen.

Du får jättegärna berätta hur du modifierat verktyget och hur du använder det så kanske jag spar några svordomar nästa gång jag ska skifta däck.
 

Täppas

Guest
Jag använder det för att få det gamla däcket att släppa från fälgkanten så man sen kan få bort det med däckjärnen, thats it. Modifieringen är fler hål för tryckspaden (men det fanns ju på biltema varianten) och ett löst rör föe bättre hävarm, vanligt bonnmeck :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag använder det för att få det gamla däcket att släppa från fälgkanten så man sen kan få bort det med däckjärnen, thats it. Modifieringen är fler hål för tryckspaden (men det fanns ju på biltema varianten) och ett löst rör föe bättre hävarm, vanligt bonnmeck :)

Jo men då använde jag det på rätt sätt. Jag hade bara fått för mig att det skulle, på något vis, hjälpa till att få av däcket från fälgen. Jag lyckades få framdäcket att släppa från fälgkanten utan verktyg helt för hand, så det är väl därför jag tycker att 600:- för den enkla funktionen kändes onödigt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ska bakdäcket sitta åt det hållet enligt anvisning?

Jag kan säga att jag också tycker att det ser fel ut, men jag tolkade de här märkningarna som att det ska sitta åt det hållet.

2015-04-19 18.21.09.jpg2015-04-19 18.20.29.jpg

Om det stämmer eller ej, och varför det är mönstrat som det är kan kanske någon annan svara på?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag kan säga att jag också tycker att det ser fel ut, men jag tolkade de här märkningarna som att det ska sitta åt det hållet.

View attachment 418582View attachment 418583

Om det stämmer eller ej, och varför det är mönstrat som det är kan kanske någon annan svara på?

Bara undrade, vet att avon däcken på min yamaha monteras åt "fel håll" när det monteras fram och åt andra hållet när det sitter bak enligt vad som står på däcksidan :p
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har dock böjt hävarmen på mitt biltema däck krängar järn. Lite dyngig kvalite enligt mig
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
V-mönstret ska väl hjälpa till att flytta vatten, grus och mindre stenar ut åt sidorna när du bromsar.
Jag har V-et åt det hållet både fram och bak.
Sedan vet jag inte om däcket är byggt så för att ge bättre grepp under acceleration.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top