Öppna mc firma/verkstad

Eightton

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Yamaha r1
Tjena har lite funderingar på att starta en ny mc firma då det bara finns 1 i mitt område och dom är mer åt custom. Min idé är att inrikta mig på sporthojar/supermotard kommer sälja begagnade hojar till början sen kanske när man har kapital så kan man köpa in nyare hojar. Kommer ha verkstad med en mekaniker samt mig själv skruvat mest själv dock har utbildning inom fordon. Sen 1 säljare samt mig själv till vintern kommer jag ha vinterförvaring till hojar samt möjlighet att låna verkstaden under söndagar när vi har stängt för en liten summa då många vill gärna hålla på lite på vintern.
Sen såklart kommer vi ha reservdelar och tillbehör

Alltid vilja ha egen firma och har stort intresse för mc men tror ni det kommer funka eller kommer de bara va en dröm ?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ärligt talat tror jag Sverige är för litet för att rikta in sig på någon specifik mc genre alls. Beroende såklart på vad det är för område och folk som bor där du tänkt starta verksamheten.
Däremot tror jag definitivt på idén att hyra ut verkstaden när ens egen mekaniker är ledig. Kan ju locka även de som hellre mekar själva men som kanske inte har någon bra plats att vara på. Kräver nog dock att någon anställd är på plats annars finns ju en risk för att saker försvinner eller går sönder.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, ett lämna en verkstad vind för våg för småpengar över helgen är att be om problem, antingen måste någon vara på plats och övervaka vad som sker, eller så måste du göra en inventering av allt med hyresgästen före och efter, vilket kanske är lite väl mycket jobb.

Sen, i all välmening, du får nog jobba lite på språket om du ska kunna ge ett seriöst intryck, och locka nya kunder. Hur hade du tänkt finansiera uppstarten, tre heltidslöner, lokalhyra/inköp, inköp av alla verktyg och maskiner mm?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Var bäst: på kundservice, mekande, kunskapsbredd, snabbhet, trevlighet... Först då kan du jobba in dig på marknaden tror jag. Rent ekonomiskt får du räkna själv. Tänk vad lycklig man som kund blir när man möter ett företag där ambitionen alltid är att vara bäst på sitt område, alla kategorier!
(Och billigast, åtminstone till en början)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Som sagt, ett lämna en verkstad vind för våg för småpengar över helgen är att be om problem, antingen måste någon vara på plats och övervaka vad som sker, eller så måste du göra en inventering av allt med hyresgästen före och efter, vilket kanske är lite väl mycket jobb.

Sen, i all välmening, du får nog jobba lite på språket om du ska kunna ge ett seriöst intryck, och locka nya kunder. Hur hade du tänkt finansiera uppstarten, tre heltidslöner, lokalhyra/inköp, inköp av alla verktyg och maskiner mm?

Exakt. Att ställa frågan "kommer det att funka" är inte rätt väg. En realistisk affärsplan behöver du och det trpr jag är ganska svårt utan tidigare erfarenheter från samma branch.

Sen så köper man sällan in nya hojar, vanligtvis är man ÅF för ett märke med vissa åttagande och skyldigheter (om du intetänkt dig köra ett nytt momsbedrägeri race... skriv inte om just den idén i affärsplanen bara).

Tror det är svårt att ge sig in i detta utan att tidigare jobbat för en hojnasare. Sök jobb hos en nasare/verkstad och analysera marknaden och dom uppenbara fallgroparna så kanske du hittar ett koncept som fungerar.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
bästa tipset jag kan ge är att du.
1. registrerar firma/firma namn
2. börjar med att driva ditt företag på hobby nivå i eget garage på kvällar och helger.
3. fungerar det bra, börja lite smått att köpa och sälja hojar.
4. när företaget är en heltids sysselsättning, sluta ditt jobb och gör detta heltid.
5. leta lokaler alternativt anställa personal i befintliga.

liten fingervisning i att börja med detta i liten skala och utan större omkostnader...
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Om din mc verkstad blir verklighet eller ej står väl skrivet i stjärnorna men om så skulle vara fallet så se till att bryta mönstret med timlöner på ca 1400:- och satsa på priser långt under detta så lär du säkert få gott om kunder och föser undan de andra ockrarna på marknaden.Lycka till. :crash
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om din mc verkstad blir verklighet eller ej står väl skrivet i stjärnorna men om så skulle vara fallet så se till att bryta mönstret med timlöner på ca 1400:- och satsa på priser långt under detta så lär du säkert få gott om kunder och föser undan de andra ockrarna på marknaden.Lycka till. :crash

Måste vara rätt bra konkurrens om jobben i mc branschen om man tjänar över 220kkr i månaden (vid heltidsarbete).
Jämfört med någon som har en månadslön på 18k-19k kr så tjänar alltså enligt dig en mc mek eller säljare en årslön i månaden?
Den som tjänar över 430kkr i årslön betalar statlig inkomstskatt. Så netto skillnaden blir mindre. Men med en bruttolön på över 2,5Mkr så blir det ganska mycket kvar efter skatt också...

Hur gör jag för att bli mc säljare och/eller mc mek och drar in löner på den nivån?
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Måste vara rätt bra konkurrens om jobben i mc branschen om man tjänar över 220kkr i månaden (vid heltidsarbete).
Jämfört med någon som har en månadslön på 18k-19k kr så tjänar alltså enligt dig en mc mek eller säljare en årslön i månaden?
Den som tjänar över 430kkr i årslön betalar statlig inkomstskatt. Så netto skillnaden blir mindre. Men med en bruttolön på över 2,5Mkr så blir det ganska mycket kvar efter skatt också...

Hur gör jag för att bli mc säljare och/eller mc mek och drar in löner på den nivån?

Ankan syftar nog på timpriser, vilket ligger i de summorna på märkesverkstad inkl moms.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Om din mc verkstad blir verklighet eller ej står väl skrivet i stjärnorna men om så skulle vara fallet så se till att bryta mönstret med timlöner på ca 1400:- och satsa på priser långt under detta så lär du säkert få gott om kunder och föser undan de andra ockrarna på marknaden.Lycka till. :crash

Som jag har skrivit förr, om man skiter i lokalhyra, arbetsgivarens avgifter osv osv osv så kan du kommer ner på "rimliga" nivåer, men annars, näe.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Svindyrt att driva eget. Med lite otur så går man med vinst och varje hundralapp man får i handen så ryker cirka 70 kr till myndigheterna.

Jag startade för cirka 1,5 år sedan en liten firma och varit nu igång cirka 1 år. Driver det hemifrån i garaget och jag valde då att fortsätta jobba och växa i sakta mak.(man har ju räkningar att betala) Jag är själv och sköter precis allt själv(inkl bokföring, bokslut, web etc) så det innebär att jag kliver upp generellt mellan kl 2-4 sju dagar i veckan.

Trots liten sketen firma så var det hur mycket som helst planering, sondering, budgetar etc etc innan jag tryckte på knappen "regga firma"

Spontant känns inte detta så genomtänkt. Bara 3 löner och hyran är 150´i månaden som man ska ut med ur fickan och på det all investering etc etc etc. Gäller att man har fullt underlag från dag ett!
Säsongsbetonat är det också, så kanske istället starta hemma försiktigt, eller köpa ett "färdigt" företag som man sen ändrar lite inriktning på allt eftersom.

Hursom helst.
"Alltid vilja ha egen firma och har stort intresse för mc" ....plus för det :)
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Om du inte redan gjort det så är en rekommendation att läsa på ordentligt vad det innebär att driva ett företag. Kanske gå en "starta eget" kurs på kvällstid?

På dessa sidor står det mycket matnyttigt.

verksamt.se
driva-eget.se

Finns även andra sidor där du kan få mer kött på benen vad du behöver tänka på vid startandet av eget företag, men det var dessa två jag återkom till när jag gick i tankarna på att bli egen för något år sen.
Men i mitt fall kom jag fram till att jag stannar som anställd ett tag till....
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Så länge man inte vill stjäla från alla andra och köra svart, tror jag inte man kan tävla med priset då det gäller verkstadstjänster. Kundbemötande och kvalitet däremot...

På tillbehör, kläder och reservdelar finns det nog däremot marginaler, särskilt om man sidoimporterar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om din mc verkstad blir verklighet eller ej står väl skrivet i stjärnorna men om så skulle vara fallet så se till att bryta mönstret med timlöner på ca 1400:- och satsa på priser långt under detta så lär du säkert få gott om kunder och föser undan de andra ockrarna på marknaden.Lycka till. :crash

Ockrare vardetja


Nyfiken på din syn på omkostnader i en fordonsverkstad.. Har du nån koll alls?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top