Tysta ner en trimmad eu moppe :)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
håller på mekar med polarens scooter, 70 kubikare o trimm rör o diverse. går toppen. men den väsnas på tok för mycket, vill ha farten men inte ljudet. vet nån här ifall man kan dunka på en "ljuddämpare" från en 125 eller nåt o få den tystare?? inte själva röret. utan bara ljuddämparen, eller ifall det finns nåt annat finurligt att göra.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Flytta in stingern i röret och sätt på en stor ljuddämpare, inte från en cross för dom dämpar dåligt.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ok. Skall testa gubbar. Man kan allyid lita på karlarna o damerna sporthoj :rock
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Några år efter moppeåldern höll jag på och experimenterade med elektronisk insprutning till en moppe. Ljuddämpningen var bara ett tunt lager glasull runt stingern. Körde många vändor upp och ned för gatorna i villaområdet när jag skulle ställa in insprutningssystemet. Plötsligt steg en man ut på vägen och stoppade mig. Han tyckte att moppen lät för mycket och att jag gav folk en negativ inställning till folk som håller på med motorsport. Utskällningen han gav mig var så kraftfull att jag under flera veckor kände mig skamsen och osäker. Jag tillverkade sen en ljuddämpare på ca 50cm x 15cm x 10cm, enligt bild, som blev väldigt tyst. Både inröret, utröret och själva kammaren var perforerat och klätt med ljuddämpande material. Hördes knappt någon avgasljud, utan insugsljudet och ljudet från expansionskammarens väggar var allt som hördes.
moppedamp.PNG
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sätt på en dämpare från ett orginalrör istället för trimrör. Då kommer den låta som en moppe som är otrimmad.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Några år efter moppeåldern höll jag på och experimenterade med elektronisk insprutning till en moppe. Ljuddämpningen var bara ett tunt lager glasull runt stingern. Körde många vändor upp och ned för gatorna i villaområdet när jag skulle ställa in insprutningssystemet. Plötsligt steg en man ut på vägen och stoppade mig. Han tyckte att moppen lät för mycket och att jag gav folk en negativ inställning till folk som håller på med motorsport. Utskällningen han gav mig var så kraftfull att jag under flera veckor kände mig skamsen och osäker. Jag tillverkade sen en ljuddämpare på ca 50cm x 15cm x 10cm, enligt bild, som blev väldigt tyst. Både inröret, utröret och själva kammaren var perforerat och klätt med ljuddämpande material. Hördes knappt någon avgasljud, utan insugsljudet och ljudet från expansionskammarens väggar var allt som hördes.
View attachment 418627

Toppen :) precis svaren jag sökt efter. Tack för att du tog dig tid med illustrationen också :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tar du en 15kilos slägga och mosar moppen till plastmjöl så blir det garanterat knäpptyst!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
För att särskilja dig från skitsnackare vill du vara vänlig att utveckla tack.

Det kan vara så att du inte hängt med i svängarna.

Originaldämparen i en gammal Sachs har nog en passage på <=10 mm diameter. Iaf den som jag skruvade isär.

Men originaldämparen till en modern scooter är inte nödvändigtvis av dålig design. Visserligen har jag inte placerat någon i en bandsåg. I in och utlopp syns inte några konstigheter. När jag senast var utomlands med några kompisar hyrde vi moppar. Uthyraren var visst duktig på motorer. Han hade fått mopparna att gå riktigt bra, utan att byta ut cylinder och avgasrör. Han erkände att han hade filat en del. Vi testade några olika moppar under dagarna. Alla toppade över 80. En var riktigt vass och toppade 110. Vi körde så att vi fick rädda både fram- och bakhjulssläpp på dom kurviga bergsvägarna med tveksam friktion i asfalten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top