Låna ut A2 MC uppkörning Kinna

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Hej,

KinnaTrafikskolan vill ha 900;- för att få låna en MC till uppkörningen för A2 körkort..... Tanken är att köra upp i Kinna i Maj.

Är det någon som vill låna ut sin lämpliga A2 registrerade hoj( tror kravet är att mc;n har ABS broms osv... nyare hoj med andra ord) för en billigare peng? http://www.korkortsportalen.se/jag-...da/A2--Mellanstor-motorcykel-/Korprov/Fordon/

Självklart står jag för kostnader om skador el dylikt sker.

FYI; Jag har kört mycket hoj innan, men det är på tiden att även ta körkortet...

Mvh
Adde
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hmmm...? Är det inte listigare att köra upp på samma hoj som du övningskört med?

Att riskera att bomma uppkörningen för att spara några hundra spänn känns inte som rätt prioritering. Du behöver ju dessutom använda lånehojen en eller fler gånger före uppkörningen, för att s a s köra in dig på den och lära dig den.
 
Last edited:

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Hmmm...? Är det inte listigare att köra upp på samma hoj som du övningskört med?

Att riskera att bomma uppkörningen för att spara några hundra spänn känns inte som rätt prioritering. Du behöver ju dessutom använda lånehojen en eller fler gånger före uppkörningen, för att s a s köra in dig på den och lära dig den.

Kört privat med egen hoj, Och den är inte A2 registrerad. Annars hade jag sjävklart kört med trafikskolans hoj.
 

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Slå på stort och köp din A2-hoj redan före uppkörningen då, så kan du köra upp på den!

Äger redan 2 sporthojjar, som jag inte kan använda vid uppkörningen...

Uppskattar svar på endast min fråga, Jag har redan kollat upp andra alternativ :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Äger redan 2 sporthojjar, som jag inte kan använda vid uppkörningen...

Uppskattar svar på endast min fråga, Jag har redan kollat upp andra alternativ :tummenupp
Om det inte är A2-hojar så kan du ju lika gärna skita i uppkörningen, du kommer iaf köra olovligt utan körkort, och då kan du lägga pengarna på soppa och däck istället.
 

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Om det inte är A2-hojar så kan du ju lika gärna skita i uppkörningen, du kommer iaf köra olovligt utan körkort, och då kan du lägga pengarna på soppa och däck istället.

"Uppskattar svar på endast min fråga, Jag har redan kollat upp andra alternativ"

Helt otroligt att du lägger din energi på att fortsätta kommentera. Mina hojjar har inte ABS. Jag kommer INTE att köra upp på en sporthoj(givet?), hojen är redan A2 reggad osv osv...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad ska du med abs till? Du ska ju inte bromsa så den går i iaf., det brukar klassas som låst hjul och underkännas.
 

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Vad ska du med abs till? Du ska ju inte bromsa så den går i iaf., det brukar klassas som låst hjul och underkännas.

Som jag har förstått det så måste hoj vid uppkörning ha ABS, det är ett krav. Kan dock ha fått fel info.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
När jag körde upp var det inget krav på ABS. Lika som att absen fick gå in vid bromsproven.

Om de inte ändrat sen augusti 2014 :)
 

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Jag har fått fel upg, tydligen.

Oavsett så kommer jag inte köra upp med min gamla räcerhoj som är A2 reggad, den går inte alls fint vid lugn körning (typiskt fzr för er som vet)

Så, Jag söker fortfarande någon som vill låna ut sin A2 reggade hoj i Maj för en billigare peng.

Står inget om krav på ABS i handlingarna när jag bokade uppkörning:

Krav på provfordon

Du måste själv tillhandahålla lämplig motorcykel för provet. Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt. Det senaste utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln ska finnas tillgängligt vid provet. En motorcykel som är belagd med körförbud, utryckningsmotorcykel eller motorcykel som inte är registrerad i Sverige får inte användas vid provet. Observera att du kan behöva förflytta motorcykeln mellan de olika momenten under körprovet. Till exempel från manöverbanan till samlingsplatsen för resterande del av körprovet.

Provfordon A1

Motorcykeln ska vara tvåhjulig och kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim. Den ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.

Motorns slagvolym får inte understiga 120 cm³ och inte överstiga 125 cm³. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 11 kW. Förhållandet nettoeffekt/tjänstevikt får inte överstiga 0.1 kw/kg.

Provfordon A2

Motorcykeln ska vara tvåhjulig och kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.

Motorns slagvolym får inte understiga 395 cm³. Motorns nettoeffekt måste vara minst 20 kW och högst 35 kW. Förhållandet nettoeffekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,2 kW/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med nettoeffekt högre än 70 kW.

Provfordon A

Motorcykeln ska vara tvåhjulig och kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.

Motorns slagvolym får inte understiga 595 cm³. Motorns nettoeffekt får inte understiga 40 kW.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är inte säker på att folk vill låna ut sin hoj till en uppkörning. Det är inte så roligt om du klotar på manöverbanan. Trafikskolans hoj har skyddsbågar som skyddar hojen vill sådana tillfällen. Det tillkommer även problem med försäkringar som har begränsad utlåning som villkor eller hojar som är halvförsäkrade.

Jag tror att det blir billigare med trafikskolans hoj om du ev.klotar.
 

aydeen

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple 675 - 07
Håller med dig nu i efterhand. Blir att hyra trafikskolans MC :) dom hade problem med tider för hyrning tidigare men det löste sig.

Nu håller vi tummarna att jag klarar skiten:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top