Min kollega kör som en j*vla dåre med mig som passagerare - vad fan ska jag göra?

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Fråga människan vad det är han försöker att uppnå med sin körning. Berätta att du inte blir imponerad utan bara förbannad över att han beter sig så respektlöst. Samtidigt tar du upp telefonen och filmar, berätta också för kollegan att du filmar och ämnar visa upp filmen för chefen om han inte börjar visa dig respekt.

Hur konstigt det än låter så tror jag att han försöker imponera på dig. Vissa människor har mycket märkliga taktiker för att imponera på det motsatta könet.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
2. Ja högre chefer, men bemnningsanställd startar helst ej skit. 3. Jag har påtalat det en gång och det blev ju bara värre.

Prata med din chef igen. Fråga hur du ska hantera detta. Klart att det inte är ok. Oavsett om du är bemanningsanställd eller inte. Har ni en HR/personalavdelning? Mellanchefer är inte alltid så kompetenta. Dessutom kan en mellanchef och en idiot vara kompisar.
Det handlar väl inte om bevis i första steget utan hur du upplever din arbetssituation. Om du upplever obehag så är det deras skyldighet att gå vidare med detta. Om du är med i facket så är det ännu enklare. Om det inte är idioten som är fackets representant förstås.

Låt oss veta hur det går. :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fråga människan vad det är han försöker att uppnå med sin körning. Berätta att du inte blir imponerad utan bara förbannad över att han beter sig så respektlöst. Samtidigt tar du upp telefonen och filmar, berätta också för kollegan att du filmar och ämnar visa upp filmen för chefen om han inte börjar visa dig respekt.

Hur konstigt det än låter så tror jag att han försöker imponera på dig. Vissa människor har mycket märkliga taktiker för att imponera på det motsatta könet.

Tyvärr finns det människor som triggas av att få andra att känna sig otrygga. Det låter för mig som om föraren är en sådan typ av människa som känner makt i den typen av situationer. Sedan kan det säkert ligga andra aspekter som försök att imponera på motsatta könet. Känner man fara för sitt liv och att det inte respekteras. Då är det bara att be föraren att stanna bilen på plats och släppa av en. Eventuella konsekvenser får han sedan ta med överordnade. Det hade nog fått honom att mjukna en hel del.

Här är en som skrämmer sin fru. Finns gott om den typen av videos på YouTube. Vad drar man för slutsats av det?

https://www.youtube.com/watch?v=bpo8RDyOEWY&spfreload=10
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Drt är säkert otaktiskt att lägga sig på astvären men jag sätter mig f*n inte i en bil med den jävla dåren igen. Så är det bara.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Att vägra göra saker på jobbet brukar inte sluta så bra.

Du är inte med i facket alltså?
Du vill inte prata med din chef så ni kan komma fram till en lösning?

Arbetsvägran alternativt mord löser ditt ursprungliga problem men skapar nya. Keep us posted...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Att vägra göra saker på jobbet brukar inte sluta så bra.

Du är inte med i facket alltså?
Du vill inte prata med din chef så ni kan komma fram till en lösning?

Arbetsvägran alternativt mord löser ditt ursprungliga problem men skapar nya. Keep us posted...
Att välja ett annat transportmedel är knappast arbetsvägran! Snarare ett utslag av självbevarelsedrift. :fakta
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu hade ju TS ingen bil. Att han åker med Idioten tolkade jag som att arbetsgivaren förväntar sig att han ska vara på en plats vid en viss tid och att samåkning var deras lösning på transportproblemet.

-TS, vi saknade dig på jobbet igår. Var var du?
-Jag tänker inte åka bil med Idioten.

Vad svarar arbetsgivaren på det tro. Beroende på om man är provanställd eller hur det kan se ut med projektanställning eller liknande, kanske även tillsvidareanställning, så kan man få foten direkt eller en varning. Nu gissar jag bara.

Att prata med sin chef är steg ett.

Att välja ett annat transportmedel är ju en jättebra idé. Så självklar att jag tror att TS tänkt tanken men att det av någon anledning inte fungerar. Finns det andra alternativ marsianmejler?
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Jg kan ta tåget eller fixa fram en bil (köpa/låna) det är inga problem att TA MIG till jobbet. Men chefen kommer ju förstås undra varför han måste betala dubbla kilometerersättningar. Och det är ju j*vligt onödigt.
 

hitman theswede

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2014
Ort
växjö
Hoj
2007 Yamaha Xt660x
Känner igen detta bara för man har en firmabil å kör mycket i jobbet så tror folk att dom är f1 förare.
Roligast är när man plockar med dom på en gokart bana å vissa vad skåpet ska stå. Jag har tävlat i motocross kört på bana å jobbar som brandman. Jag har en jävla respekt för hastigheter och har sett hur det kan sluta..
Förklara att du tycker det är obehagligt att åka med honom och att du är rädd. det värsta är att gubben är 50+.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jg kan ta tåget eller fixa fram en bil (köpa/låna) det är inga problem att TA MIG till jobbet. Men chefen kommer ju förstås undra varför han måste betala dubbla kilometerersättningar. Och det är ju j*vligt onödigt.
Det är ju vår. Ta hojen!
Och du har ju den bästa anledningen i universum att köra själv.
Var inte rädd för din chef, stå upp för dig själv, var tydlig, klar och respektfull i din kommunikation om hur du önskar att den här situationen ska lösas.
Det handlar om ditt liv, värdera det högt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jg kan ta tåget eller fixa fram en bil (köpa/låna) det är inga problem att TA MIG till jobbet. Men chefen kommer ju förstås undra varför han måste betala dubbla kilometerersättningar. Och det är ju j*vligt onödigt.

Gör det då!

Bättre att påpeka att chefen får betala dubbelt för att herr X kör som en idiot, än att snålåka med en idiot som betalat för egen bil.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Amullo: 1. Rätt att vägra, hur menar du, det har man väl alltid? 2. Ja högre chefer, men bemnningsanställd startar helst ej skit. 3. Jag har påtalat det en gång och det blev ju bara värre. Men han är akut medveten om att jag inte gillat hans körning pga han missar inte en chans att häckla mig som chickenshit. Och 240 är ganska uppenbart olämpligt, goes without saying really... han vet var jag står.


Hej alla och tack för input. Jag har sovit illa, tänkt på detta hela natten. Tills slut får man ju gå till chefen över och förklara varför man fått nog, och chefen över har ju hört häcklingen och ingen kommer ifrågasätta det om jag nämner 240.

Jag hade hoppats på att kunna säga några magiska ord till kollegan för att sätta punkt och hursomhelst borde jag säga nånting innan jag går ut och köper bil för frågan kommer ju komma varför och det är (föreställerjag mig kanske) i hans intresse att skärpa sig då inte en själ kommer klandra mig. Jag har ju redan talat med honom så ändra sig kommer han nog ej, men vad bör jag säga? Och så är jag ju bemanningsanställd så har 0 trygghet, men alltså... inte värt det...

Han är en 50-årig gubbe och jag gissar på att du är en yngre tjej?

Har du provat att häckla gubben tillbaka? Att han kör kasst och dåligt men åt helvete för fort för att han har liten kuk, luktar illa och troligtvis aldrig får ligga. Han skall häcklas när andra kollegor hör. Troligtvis en kass idé men det är så jag hade gjort.

Jag ångrar mig, kass idé. Spela in på telefonen nästa gång och se till att få med hastigheten och att du inte upskattar det och ta med det till chefen istället.

Har råkat ut för samma sak med en kollega som körde riktigt dåligt, dock inte så värst fort. Vi var flera som åkte med honom och det kom ganska snart till chefen att vi fruktade för våra liv men inget hände. Några veckor senare hade en kollega stoppat färden på en rastplats och tog en taxi på företagets bekostnad dom sista 8 milen. Efter det behövde vi inte åka med honom.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Han är en 50-årig gubbe och jag gissar på att du är en yngre tjej?.

yngre ... alltså 30. Jag vet inte hur det spelar in men jag tror han har tagit mig som flata eftersom jag pratar om ex, men alltid nogsamt utan att nämna pronomen. Så pratade jag om ett ex och använde "han" och jag märkte han reagerade på det, ryckte liksom till lite. Och så kör han extra "häftigt" nu veckan därpå. Men jag vet som sagt inte om det finns en koppling.

Men jag undviker mycket riktigt pronomen eftersom jag ÄR flata och det exet, snubben, var inte en snubbe DÅ.

Det blir ingen nästa gång. Jag har ju "snålåkt" ner i hans bil för att spara lite pengar åt firman eftersom han ändå åker, men jag kommer förklara för chefen varför jag väljer att ta tåget i stället för den förstås överlägset billiga&smidiga lösningen. Jag kommer inte säga det surt, inte anklagande, inte mönstande över hur han kör eftersom jag "bara åker med", men bara konstaterande och förklarande vver varför jag lessnat och tar tåget i stället. För att också kväsa kontorsskvallret. Jag kommer säga att jag betalar tågbiljetten ur egen ficka om så tvunget för att manifestera min poäng men det får de ju inte göra. :3freak:fakta
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Bryt av hans bilnyckel i tändningslåset, eller dra i handbromsen vid lämpligt tillfälle
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Att vägra göra saker på jobbet brukar inte sluta så bra.

Du är inte med i facket alltså?
Du vill inte prata med din chef så ni kan komma fram till en lösning?

Arbetsvägran alternativt mord löser ditt ursprungliga problem men skapar nya. Keep us posted...

jag är med i facket. och sen då? jag är provanställd i bemanningsfirman och sen fortfarande bemanningsslav som kan sägas upp utan vidare. Facket kan inte göra så mycket, lagen är inte på dess sida. Det kan räcka att chefen inte gitter med nån tjatkäring and I'm out.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Chefen borde inse att de är billigare att betala dubbel milersättning eller få din kollega att köra lugnt än att betala sjukersättning för en eller två skadade anställda om din kollega skulle tappa kontrollen när han försöker att impa/jävlas med dig i trafiken
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köp en "dashcam" och sätt fast i bilen vid alla resor och säg att det är krav från chefen...

För jag har åkt med många rövskägg som knappt överskrider hastighetsgränserna men ändå kört om över backkrön i skymda kurvor och legar tre meter bakom framförvarande bil och andra saker som får mig flygförbannad, och på sånt betende hjälper inget annat än videobevis.

Jag har en app som heter speedwiew i mobilen, den loggar hastigheten grafiskt när man är ute och kör, det kan ju vara läge att logga en resa i den bilen och ge en skärmdump till chefen, om du inte vill sitta och filma hastighetsmätaren.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top