Min kollega kör som en j*vla dåre med mig som passagerare - vad fan ska jag göra?

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
precis som rubriken. Jag har sagt ifrån och hänvisat till att jag kraschat bågen för några år sedan, brutit nacken och sedan dess har jävligt mycket respekt för hastighet osv. Han har svarat med att häckla mig inför kolleger och att varje tur vi kör ihop (vi kör mycket i jobbet, i hans bil. Jag har ingen bil just nu men körkort) så drar han på uttahelvette bara för att "visa mig" att han minsann inte tänker chilla ner.

Idag 240 km/h, då typ fick jag väl nog.

Karln är alltså 50+. Vad fan ska jag göra?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Är det i jobbet föreslår jag att du tar upp det med högre chefer. De har nog något att invända mot att en anställd beter sig som en idiot på arbetstid.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Den typen av personer känner jag igen. Det finns inget man kan säga till dom eller göra, för dom är bara omogna och osäkra. Dom har liksom aldrig riktigt växt upp, utan fortsätter som dom vore 15-20år.

Det lättaste är nog bara att du skaffar en bil och undviker han. För att tala han tillrätta eller liknande kommer ej funka då han redan häcklat dig och kommer bara förlöjliga det hela.

Tråkigt med såna människor, men dom finns tyvärr överallt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Du har laglig rätt att vägra. Så enkelt är det. Det är en allvarlig arbetsmiljöfråga och arbetsgivaren kan hamna i riktigt jävla problem om det hela fortsätter - för att inte tala om din kollega. Sittstrejk tills du får ta över ratten eller de löser situationen på annat sätt. Att häcklas för att du brutit nacken och inte vill riskera något, de får de respektera. 240?! Vad har ni för arbetsbilar egentligen? :3freak
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Du ger lite dåligt med info om situationen.
Har du möjlighet att vägra åka med honom?
Har du högre chefer som kan involveras eller gå till en personalchef?
Hur intensiv och aggressiv har du varit i din återkoppling till honom under färd?

Off the top off my head tänker jag:
Åk egen bil, möts på stället ni ska på.
Vägra åk bil med honom. Ta upp det med högre chefer/Personalavd. om du kan.
Går inte det så prata med honom och upplys honom om att det inte är okej och att du kommer att ta fler steg för att säkerställa din säkerhet genom att filma honom, hastighetsmätaren och påtala din uppmaning om att sakta ner. ladda ner appen GPS essentials eller motsvarande "dashcam" app som visar GPS hastighet under filmning. Påtala att du kommer att visa filmen för högre chefer samt polisen om personen inte kör lugnare när du är med.

Går inget av detta är det läge att antingen byta jobb eller att göra en polisanmälan.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Du ger lite dåligt med info om situationen.
Har du möjlighet att vägra åka med honom?
Har du högre chefer som kan involveras eller gå till en personalchef?
Hur intensiv och aggressiv har du varit i din återkoppling till honom under färd?

Off the top off my head tänker jag:
Åk egen bil, möts på stället ni ska på.
Vägra åk bil med honom. Ta upp det med högre chefer/Personalavd. om du kan.
Går inte det så prata med honom och upplys honom om att det inte är okej och att du kommer att ta fler steg för att säkerställa din säkerhet genom att filma honom, hastighetsmätaren och påtala din uppmaning om att sakta ner. ladda ner appen GPS essentials eller motsvarande "dashcam" app som visar GPS hastighet under filmning. Påtala att du kommer att visa filmen för högre chefer samt polisen om personen inte kör lugnare när du är med.

Går inget av detta är det läge att antingen byta jobb eller att göra en polisanmälan.

1. Rätt att vägra, hur menar du, det har man väl alltid? 2. Ja högre chefer, men bemnningsanställd startar helst ej skit. 3. Jag har påtalat det en gång och det blev ju bara värre. Men han är akut medveten om att jag inte gillat hans körning pga han missar inte en chans att häckla mig som chickenshit. Och 240 är ganska uppenbart olämpligt, goes without saying really... han vet var jag står.


Hej alla och tack för input. Jag har sovit illa, tänkt på detta hela natten. Tills slut får man ju gå till chefen över och förklara varför man fått nog, och chefen över har ju hört häcklingen och ingen kommer ifrågasätta det om jag nämner 240.

Jag hade hoppats på att kunna säga några magiska ord till kollegan för att sätta punkt och hursomhelst borde jag säga nånting innan jag går ut och köper bil för frågan kommer ju komma varför och det är (föreställerjag mig kanske) i hans intresse att skärpa sig då inte en själ kommer klandra mig. Jag har ju redan talat med honom så ändra sig kommer han nog ej, men vad bör jag säga? Och så är jag ju bemanningsanställd så har 0 trygghet, men alltså... inte värt det...
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Misshandla honom till döds, enda raka.
Men vill du inte åka med på hans vansinnesturer gör du inte det. Enkelt
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
..han missar inte en chans att häckla mig som chickenshit. Och 240 är ganska uppenbart olämpligt, goes without saying really... han vet var jag står.

Jag hade hoppats på att kunna säga några magiska ord till kollegan för att sätta punkt och hursomhelst borde jag säga nånting innan jag går ut och köper bil för frågan kommer ju komma varför och det är (föreställerjag mig kanske) i hans intresse att skärpa sig då inte en själ kommer klandra mig....

Verkar som att häcklingarna tar lika hårt som skräcken att åka med någon man inte litar på.. Försök fokusera på att lösa transportsituationen. Ingen annan har väl med att göra varför du köper en bil.

Viktigast är väl att du inte är livrädd på jobbet. Sådant tär på en...

Illa är det. Lycka till.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Amullo: 1. Rätt att vägra, hur menar du, det har man väl alltid? 2. Ja högre chefer, men bemnningsanställd startar helst ej skit. 3. Jag har påtalat det en gång och det blev ju bara värre. Men han är akut medveten om att jag inte gillat hans körning pga han missar inte en chans att häckla mig som chickenshit. Och 240 är ganska uppenbart olämpligt, goes without saying really... han vet var jag står.


Hej alla och tack för input. Jag har sovit illa, tänkt på detta hela natten. Tills slut får man ju gå till chefen över och förklara varför man fått nog, och chefen över har ju hört häcklingen och ingen kommer ifrågasätta det om jag nämner 240.

Jag hade hoppats på att kunna säga några magiska ord till kollegan för att sätta punkt och hursomhelst borde jag säga nånting innan jag går ut och köper bil för frågan kommer ju komma varför och det är (föreställerjag mig kanske) i hans intresse att skärpa sig då inte en själ kommer klandra mig. Jag har ju redan talat med honom så ändra sig kommer han nog ej, men vad bör jag säga? Och så är jag ju bemanningsanställd så har 0 trygghet, men alltså... inte värt det...

Som bemanningsanställd är det bästa att ta det med din kontakt på företaget du är anställd.
Det är deras ansvar att se till att deras anställdas arbetsmiljö är trygg och säker.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Mobilfilma skiten och visa för personens chef. Borde göra susen.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Eller till och med gå till Polisen med filmen? Jag vet inte hur långt det räcker, eller om föraren måste tas på bar gärning för att det ska kunna leda till strafföreläggande?

Snackade redan med snuten för jag ville dingla hotet att ta incriminating film till snuten över huvet på honom för att få honom att bete sig. Men snuten kan inte göra nåt med videobevis, de måste ta honom på bar gärning annars kan de ej göra nåt. Svemsk polis alltså... Nå. Jag kan dingla.hotet att ta mobilfilmen till chefen också, funkar nog också lika bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett alternativ vore ju att när ni ska ut på en resa, ringa och säga åt polisen att det kommer företas en vansinnesfärd längsmed vägen, och att de skulle kunna stå med en radar och ta aset?
De verkar ju allmänt glada i att plocka fortkörare annars, så nån som bränner på i 240 i ren jävla dumhet för att skrämma en kollega, det blir de nog jätteglada för att få sätta dit.

Ett annat sätt är väl att på nåt vis bygga in en dödare i bilen som du kontrollerar. :hihi

Men att säga nåt till fullblodsidioten, det kommer inte att funka, ever. Han är av typen övervintrad fjortis, och gravt beroende av att andra ska tycka han är jEttETüff¡ så, allt du säger kommer bara att göra saken värre.
Du skulle nog iofs ganska lätt kunna såra hans identitet och ego genom att angripa penisstorlek kopplat till fortkörningsbehov m.m. men det kommer bara göra det väldigt mycket värre för din del.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är inte OK....

marsianmejler
Min kollega kör som en j*vla dåre med mig som passagerare - vad fan ska jag göra?

precis som rubriken. Jag har sagt ifrån och hänvisat till att jag kraschat bågen för några år sedan, brutit nacken och sedan dess har jävligt mycket respekt för hastighet osv. Han har svarat med att häckla mig inför kolleger och att varje tur vi kör ihop (vi kör mycket i jobbet, i hans bil. Jag har ingen bil just nu men körkort) så drar han på uttahelvette bara för att "visa mig" att han minsann inte tänker chilla ner.

Idag 240 km/h, då typ fick jag väl nog.

Karln är alltså 50+. Vad fan ska jag göra?

Det är en arbetsmiljöfråga! Som andra redan varit inne på.

Spela gärna in honom under körning och eller i fikarummet med t.ex mobilen. Det underlättar den vidare hanteringen.

Det är arbetsgivaren och den som ev. hyr in personal som är ansvariga för arbetsmiljön.
Du har ingen skyldighet att åka samåka med någon som, förutsatt att din beskrivning är korrekt, är seriöst omdömeslös. Arbetsgivaren borde vara väldigt intresserad av vad mer han har dåligt omdöme i och om. Dessutom finns det ju en överhängade risk att han helt plötsligt inte har något körkort...vilket skulle, verkar det som komplicera verksamheten.

Prata med ditt skyddsombud/Fack och be han/hon följa med på en diskussion med berörd(a) chef(er).

Du skall verkligen inte behöva utsättas för detta och ingen annan heller. :fakta

Alternativ finns väl alltid möjigheten att antyda att han tydligen känner sig tvungen att kompensera en viss brist på några väl valda områden....som bl.a har med storlek att göra...:rolleyes:
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Ett alternativ vore ju att när ni ska ut på en resa, ringa och säga åt polisen att det kommer företas en vansinnesfärd längsmed vägen, och att de skulle kunna stå med en radar och ta aset?
De verkar ju allmänt glada i att plocka fortkörare annars, så nån som bränner på i 240 i ren jävla dumhet för att skrämma en kollega, det blir de nog jätteglada för att få sätta dit. .

Ja det tipsade snuten om. Problemet är att det inte är fullt blås hela jävla tiden, han stöter upp över 200 och ligger där nån minut bara... Så det kqmmar ganska sannolikt noll. Men jag kan säga ATT jag gjort det, FEELING LUCKY PUNK?? kortet vill han han.nog inte av med så risken är nog...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det tipsade snuten om. Problemet är att det inte är fullt blås hela jävla tiden, han stöter upp över 200 och ligger där nån minut bara... Så det kqmmar ganska sannolikt noll. Men jag kan säga ATT jag gjort det, FEELING LUCKY PUNK?? kortet vill han han.nog inte av med så risken är nog...

De kan ju alltid göra ett efterföljande med omarkerad bil om det där med radar inte funkar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top