Internetlösning utanför tätort?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har flyttat ut på landet och står nu utan internet.. Har fixat 4g och kan leva med farten men begränsningen 100gb räcker inte mer än några dagar.. ( 4 i familjen som använder t ex netflix ) Fiber kostar 160.000.- vilket känns lite galet. Adsl går inte att gå. Finns det nån annan lösning där man inte är begränsad i datamängd?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tyvärr så har de ju begränsningar på 4G. Jag har ett abonnemang som jag tecknade tidigt för 4G utan begränsning och det släpper jag aldrig. (Jag bor också utanför tätort)

Men ett tips är att ringa operatören, fråga om de kan göra ett undantag? Det lär ju bli billigare än 160k iaf om det går att få till.

Gällande farten, har du riktantenner installerade?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går att få 4G utan begränsning för företag om jag inte missminner mig, men det kostar en nätt slant i månaden då. :crash PRova att ringa din operatör och förklara att du gärna betalar mer i månaden, bara du får en väl tilltagen gräns, eller en obefintlig.
Håller med, 100gig är larvigt lite i dagens internet. Jag har fått samma begränsning, och om de därhemma använder TV4Play, som är en slyna att suga data (typ 10 ggr sämre ström än netflix) så räcker datan inte till på långa vägar. Kör man dessutom med Steam som jag gör så är det ju lite allmänt kört med en så tajt begränsning.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Håller inte tele2 fåret och härjar på tv att dom inte har nån begränsning längre, är det bara skitsnack?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Har du kollat pris för fiberanslutning hos fler leverantörer eller bara hos en? Tycker det låter efterblivet mycket att det skulle kosta 160k.
Om du har fler hus inom hyfsad närhet så kan ju en idé vara att fråga runt om de också skulle vara intresserade av fiberanslutningar. Den stora kostnaden i att bygga ett nät är ofta att få fram signal till området, så om ni är fler som delar på den biten så kan priset sjunka drastiskt. Detta är också anledningen till att man alltid ska höra med flera leverantörer, eftersom det kan finnas någon som redan finns i hyfsad närhet.

Nu är ju detta såklart en långdragen process som kräver en del engagemang, men det kan vara värt det i slutänden.

Jag vet såklart inte hur pass mycket på landet du bor, men jag har varit inblandad i byggnationer av fibernät på landet både utanför Fellingsbro och Nora, och mer på landet än så blir det knappt.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har du kollat pris för fiberanslutning hos fler leverantörer eller bara hos en? Tycker det låter efterblivet mycket att det skulle kosta 160k.
Om du har fler hus inom hyfsad närhet så kan ju en idé vara att fråga runt om de också skulle vara intresserade av fiberanslutningar. Den stora kostnaden i att bygga ett nät är ofta att få fram signal till området, så om ni är fler som delar på den biten så kan priset sjunka drastiskt. Detta är också anledningen till att man alltid ska höra med flera leverantörer, eftersom det kan finnas någon som redan finns i hyfsad närhet.

Nu är ju detta såklart en långdragen process som kräver en del engagemang, men det kan vara värt det i slutänden.

Jag vet såklart inte hur pass mycket på landet du bor, men jag har varit inblandad i byggnationer av fibernät på landet både utanför Fellingsbro och Nora, och mer på landet än så blir det knappt.

Bor bara ca 100 meter från stadsnätet, finns hus i närheten men ingen är intresserad.. Insåg att det faktiskt skulle bli billigare att betala allas anslutning än bara en till mig :huvet Ska testa ringa tele2, har även kontaktat pts då alla ska ha rätt till bredband men de verkar tycka att mobilt bredband är att klassa som riktigt breband och lägger ner adsl som kanske va långsammare men utan begränsningar.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tyvärr så har de ju begränsningar på 4G. Jag har ett abonnemang som jag tecknade tidigt för 4G utan begränsning och det släpper jag aldrig. (Jag bor också utanför tätort)

Men ett tips är att ringa operatören, fråga om de kan göra ett undantag? Det lär ju bli billigare än 160k iaf om det går att få till.

Gällande farten, har du riktantenner installerade?

Har inga antenner än, har beställt men inte fått än. Dock är farten inte ett jättebekymmer. Men innan jag flyttade så hade jag 1tb duplex fiber och en extra fiberlina bara för tv tjänster.. Så det känns rätt surt att sitta med mobilt internet :huvet
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bor bara ca 100 meter från stadsnätet, finns hus i närheten men ingen är intresserad.. Insåg att det faktiskt skulle bli billigare att betala allas anslutning än bara en till mig :huvet Ska testa ringa tele2, har även kontaktat pts då alla ska ha rätt till bredband men de verkar tycka att mobilt bredband är att klassa som riktigt breband och lägger ner adsl som kanske va långsammare men utan begränsningar.

Var finns närmaste hushåll som är anslutet med fiber? Om det ligger inom en km håll och fri sikt, så finns det riktigt fina lösningar med riktade paraboler så du kan göra en punkt-till-punkt länk från det andra hushållet. Kanske kan göra en deal där de kan öka sin kapacitet och du står för halva kostnaden plus fast installation av länken (Ubiquity-lösningar finns för alla behov och det ska inte behöva kosta mer än kanske 4-5 tusen för en komplett länk - mer om du ska upp i långa avstånd). Jag byggde sådana länkar åt en kund för fem-sex år sedan, där vi körde mellan 100-200Mbit/s över två kilometer. Med mindre inbyggda antenner i enheterna och genom glasrutor, tog vi oss i alla fall tvärs över en gata med bibehållen fart.
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Tre

Välkommen till landet :)
Hos Tre kan du få 200GB per månad fast 800:- per månad drygt är ju en del.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På vissa ställen utanför landsbyggden startar folk fiberföreningar och gör en stor del av jobbet själv och får ut det fast det är fett mycket glesare och öde än i inlägget ovan.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fick hem en utomhus antenn till 4G. Har bara slängt upp den i den riktningen det ska finnas en mast, utan att justera mer än så gick jag från 21 ner till 57 ner och från 2,76 upp till 18 upp så den gjorde brutal skillnad!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Fick hem en utomhus antenn till 4G. Har bara slängt upp den i den riktningen det ska finnas en mast, utan att justera mer än så gick jag från 21 ner till 57 ner och från 2,76 upp till 18 upp så den gjorde brutal skillnad!

Ett tips. Om din router stödjer det så kan du låsa frekvensen om du får problem med tappad uppkoppling osv.

Jag har låst mitt på 800Mhz, hade problem med att den hela tiden vandrade mellan 2600/900 och 800. Har något lägre hastighet i och med det (40/20 ca) men däremot en väldigt stabil lina.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Bor bara ca 100 meter från stadsnätet, finns hus i närheten men ingen är intresserad.. Insåg att det faktiskt skulle bli billigare att betala allas anslutning än bara en till mig :huvet Ska testa ringa tele2, har även kontaktat pts då alla ska ha rätt till bredband men de verkar tycka att mobilt bredband är att klassa som riktigt breband och lägger ner adsl som kanske va långsammare men utan begränsningar.

Jisses, vad är det för jäkla ogrundade priser! Är det bara 100m till närmaste skarvpunkt så ska det definitivt inte behöva kosta så mycket. Här i stan tar Stadsnät mellan 19-29k för en anslutning om det finns signal inom hyfsad närhet, och då är de ändå bland de dyraste på marknaden.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jisses, vad är det för jäkla ogrundade priser! Är det bara 100m till närmaste skarvpunkt så ska det definitivt inte behöva kosta så mycket. Här i stan tar Stadsnät mellan 19-29k för en anslutning om det finns signal inom hyfsad närhet, och då är de ändå bland de dyraste på marknaden.

Fick ett pris på runt 24 om jag fått med mig grannarna.. Ska prata med tre nu, kan ju ha 200 gig tre till ungarna och 100 gig tele2 till mig men blir ju 1200.- i månaden för mobilt internet.. Känns rätt värdelöst..
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Köpte till 10 gig i morse.. nu är det slut.. igen.. 450.- om dagen för internet känns ju som hittat! Det är ju trots allt -10 talet och det där internet va bara en fluga..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Vet att det hos nån av "mina" kunder för ett antal år sen fanns radiolänk-internet, där de satte upp nån riktantenn på ett vattentorn eller hur det nu var för att få till en "vettig" länk a la adsl. Kanske kan vara något att forska lite i?

Annars är det väl att ta offert på grävningen från närmaste stadsnät och ta fram en färdig kalkyl till grannarna och berätta hur jävla bra det är med internet.....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top