Få bättre ljud

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har en GSXR 750 med akra helsystem. Tycker ljudprofilen är bra, men för låg. Akra-dämparen är stor som fan så inte så konstigt att den drar ner nivån rätt bra. Jag har också ett vance and hines slipon som dock inte passar på helsystemet då akrat monteras genom att trä dämparen över ändröret och sedan spänna med två fjädrar, vance and hines sliponet (samt orginaldämparen) sätts fast med platta mot platta och tre fästskruvar för att hålla på plats. Funderar på olika lösningar men vill gärna hålla akrat intakt då hojen går igenom besiktningen med det samt att röret är tyst nog för bankörning.

Alt.

1, Kapa akradämparen på mitten (vad ger det för ljudförändring?)
2, Sätta på vance and hines-sliponet på akrasystemet (finns det någon adapter-lösning man kan göra eller hur löser man det?) Och därefter utvärdera ljudet från v&h och eventuellt då kapa detta rör.


Jag undrar också vart jag bör leta efter power commander om sådan finns monterad på hojen. Känns osannolikt att någon en gång i tiden lade ut kosing på ett akra-helsystem men sket i att mappa om. För det går väl inte att mappa om i orginal-ecun hur som helst? Har kollat under sadeln och cutsen men hittar ingen där.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag hade tidigare en gammal R6:a som jag kortade ner burken på, mest för utseendets skull. Ljudet blev lite högre men inte lika fint avstämt. Blev lite annorlunda, inte lika fint ljud. Svårt att förklara.

Tror inte det brukar finnas adapter för bolt on > slipon.. Det är om du skulle hitta en exakt likadan kanna med slipon och borra loss popnitarna och flytta över den delen till dit bolt on.. men det låter krångligt och svårt att hitta rätt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Låter som att det i så fall vore att kapa av fästplattan på v&h och istället svetsa dit någon diameteradapter som jag sett lite varstans, samt loppa dit två fästpunkter för fjädrarna på sliponet.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hade samma problem med min trampcykel när jag var fem. Löste problemet med att tejpa fast några kort från en helt vanlig kortlek på framgaffelbenen så att ekrarna slog emot. Blev grymt ljud med många avundsjuka blickar som följd.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Det finns bara ett sätt att få bästa ljud,

 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Haha tack för alla givande svar! Ska fråga besiktningsmannen på torsdag om han kanske också har några shyssta tips! :gnissla
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Originaldämpare såklart, ingen radfyra låter bra.

Desto tystare en radfyra är, desto bättre. :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu har du fel Solid!!
Ibland på somrarna förståru så hör jag vrålvassa radfyror ladda fullt över älvsborgsbron med ett otroligt mastigt dånande råmande läte, och det är sjukt mustigt såväl som potenshöjande.
Och då gillar jag inte ens radfyror!
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Bra hoj!
har du inte hittat en PC under sadel el cuts så har du säkert ingen monterad ta en titt under tanken men känns lite struligt att komma åt den med en usb sladd när det ska mappas, vad jag vet är det ingen som mappar om org. boxen utan något bazzaz el PC.
dom flesta Akra dämpare låter väldigt bra utan att låta "för högt" och bra i effektregister.

Har org. dämpare på min och det känns som mer motorljud än avgasljud så letar febrilt efter nån bra och prisvärd bolt on dämpare till min, termignoni dämpare i titan el Ixil shorty verkar mest intressant.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
mm, solid du har fel, radfyra kan låta mustigt å sen skrämma livet ur allt å alla... spec när man sitter på å den börjar skrika precis när den börjar suga in ens huvud.

en tvinn låter bara töntingt på höga varv, e ju bara på lägre varvtalen samt när man släpper gasen som den låter gudomligt.
 
Last edited:

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Bättre ljud är bra, men om du vill ha det bästa ljudet OCH få en massa ligga, så finns det en enkel regel.

Skaffa en Ducati med Termignoni!

IMAG1655.jpg

Känner på mig att jag kommer få ligga i år :tuttar
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
AMEN to that! tyvärr hade jag inte råd at bli ducatist :7peta

PS. åker varvfyra fast gillar egentligen mest twin DS.

Det gäller bara att prioritera! Jag har slutat att duscha, dyrt med hygienprodukter :smasha slutat att äta, det är bara onödigt :fakta har slutat att ge min dotter veckopeng, hon uppskattar ändå ingenting, tankar hojen istället. Om jag går ut med nån brud så är det HON som betalar, punkt!

Look at this fucking face, min duckface säger allt, I am HAPPY! :hihi
IMAG1800_1.jpg

Bjuder du på en cheeseburgare på donken om du kommer till Stockholm nån dag? :rodnar
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Bra hoj!
har du inte hittat en PC under sadel el cuts så har du säkert ingen monterad ta en titt under tanken men känns lite struligt att komma åt den med en usb sladd när det ska mappas, vad jag vet är det ingen som mappar om org. boxen utan något bazzaz el PC.
dom flesta Akra dämpare låter väldigt bra utan att låta "för högt" och bra i effektregister.

Har org. dämpare på min och det känns som mer motorljud än avgasljud så letar febrilt efter nån bra och prisvärd bolt on dämpare till min, termignoni dämpare i titan el Ixil shorty verkar mest intressant.

Känns rätt wierd att lägga typ en halv förmögenhet på ett fullsystem från akra men sedan skita i att mappa hojen. Ska kolla under tanken imorgon.

Du är inte intresserad av ett vance & hines då? Jag har ju ett liggandes som jag troligtvis inte kommer behöva. Enligt tidigare ägare så ska det dåna på rätt ordentligt, men jag själv har inte hört det in action.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Känns rätt wierd att lägga typ en halv förmögenhet på ett fullsystem från akra men sedan skita i att mappa hojen. Ska kolla under tanken imorgon.

Du är inte intresserad av ett vance & hines då? Jag har ju ett liggandes som jag troligtvis inte kommer behöva. Enligt tidigare ägare så ska det dåna på rätt ordentligt, men jag själv har inte hört det in action.

ja en PC kostar ju kanske 25-30% av ett akta helsystem så ja mycket märkligt, dessutom köper man väl helsystem för effekt och kan väl inte bli mycket effektökning utan map heller.

kan du knäppa några bilder på dämparen samt dimensioner/vikt och skicka till mig i PM? :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ackrat dämpar genom att avgaserna går ut genom perforeringen i innerröret, gör en vända i dämpullen och går tillbaka genom perforeringen in i innerröret igen. Det absolut enklaste sättet "öka" ljudet är att stoppa in ett innerrör i ackrat, ett innerrör som inte är perforerat. Kanske lämpligen inte fullängd. För då blir grannar med flera inte glada.
Alternativt fulllängd med lite perforeringar.
Alternativt, du böjer en Al-plåt till ett runt rör. som täcker enlast 3/4 varv av Ackrat's innerrör stoppar in plåten i Akrat och plåten expanderar ut och täpper för 3/4 av hålen i Akrats innerrör.
Det kan vara bra att enkelt kunna ta ut innerröret. Vid tex besiktning.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top