Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu är det snart dags att ta på sig nätbrynjan, boka TV-tid, kasta familjen ur huset, öppna chipspåsen och sprätta den första treochenhalvan - MotoGP-cirkusen fortsätter med tävling i Argentina!

Hålltider:
FP1 - Fre 17/4 kl 14:45 Viasat Sport
FP2 - Fre 17/4 kl 18:55 -"-

FP3 - Lör 18/4 kl 15:05 Viasat Motor
FP4/Kval - Lör 18/4 kl 18:20 -"-

WU - Sön 19/4 kl 15:35 Viasat Motor
Rejs - Sön 19/4 kl 20:30 -"-

Så- vässa pennorna, knaka till fingrarna och börja spekulera! Vem vinner? Vem försvinner? Kommer Ducce att stå på pallen igen? Klarar Aoyama sig in bland topp 10 utan att kvala? Håller sig Redding på hjulen? Poschar Rossi? Kommer JLo att smiska VR eller till och med MM, brista ut i ett strålande leende, pussa någon på munnen och vinka till publiken? Kan någon eller något hota pöjken? Finns Suzuki bland topp 5? Tar Aprilia ytterligare poäng?

Frågorna är många och bara vi i läktarexpertisen sitter på svaren :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MM lär ju hamna på pallen iaf, den andra hondan kommer inte synas till alls. JL kommer om han blivit frisk vara med i toppen och stressa MM, tillsammans med VR, AD och AI. AI kommer slakta däcket och bli tvungen att falla bakåt, VR, AD och JL kommer bråka om 2-4. MM kanske inte lyckas dra som en avlöning, isf kommer han med vara med i en fajt med de tre. Då kan vem som helst toppa pallen, men jag skulle tro att det blir en honda på toppen, sedan två yamaha det här racet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det Honda-bana detta? Eller Yamaha? Eller en rätt neutral?

Minns inte förra året och såg det inte heller, var väl och körde själv eller nåt, jag har inga referenser alls.
Är banan snäll mot däcken?

Förra racet var ju Rossi klar 2:a, hade garanterat kunnat gått med MM bara han kommit om Dovi och så hade det slutat om däcket hållt, att vinna en fight mot MM i texas hade nog varit svårt men ser inget hinder att han tar han på en annan bana, 2:a hade han slutat iaf.

Sen kan man ju säga att en del i racing är att få materialet att funka en racedistans och det håller jag med om men då hade han Inte kunnat gått med MM, problemet är ju bara att MM inte störs lika mycket av det, i kamp med Dovi med likvärdigt däck-käkande setting/körning hade Inte Rossi tillåtit en Ducce gå om och stanna där.....

Nåväl, efter vad jag sett de första racen så kommer, om nu inte bankaraktären är som texas, Rossi och MM göra upp om det, Lorenzo är den givna 3:an om hjälmen håller och han är frisk och vis av erfarenheten från förra racet säger jag Inte Crutchlow igen! 4:a-Dovi 5:a Ianonne sen vete fan.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Finns det någon chans att stoner kommer köra istället för pedrosa? Han var ju intresserad senaste racet men fick inte köra för Honda för att de inte skulle hinna fixa en setup för stoner med så kort tid.. Aoyama gjorde ju inte så bra ifrån sig så det kan väl knappast bli sämre med stoner i sadeln :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det Honda-bana detta? Eller Yamaha? Eller en rätt neutral?

Minns inte förra året och såg det inte heller, var väl och körde själv eller nåt, jag har inga referenser alls.
Är banan snäll mot däcken?

Förra racet var ju Rossi klar 2:a, hade garanterat kunnat gått med MM bara han kommit om Dovi och så hade det slutat om däcket hållt, att vinna en fight mot MM i texas hade nog varit svårt men ser inget hinder att han tar han på en annan bana, 2:a hade han slutat iaf.

Sen kan man ju säga att en del i racing är att få materialet att funka en racedistans och det håller jag med om men då hade han Inte kunnat gått med MM, problemet är ju bara att MM inte störs lika mycket av det, i kamp med Dovi med likvärdigt däck-käkande setting/körning hade Inte Rossi tillåtit en Ducce gå om och stanna där.....

Nåväl, efter vad jag sett de första racen så kommer, om nu inte bankaraktären är som texas, Rossi och MM göra upp om det, Lorenzo är den givna 3:an om hjälmen håller och han är frisk och vis av erfarenheten från förra racet säger jag Inte Crutchlow igen! 4:a-Dovi 5:a Ianonne sen vete fan.

Det mest påtagliga med banan förra året var att den var enormt skitig, och greppet varierade från kurva till kurva, eller till och med olika grepp på olika platser i samma kurva.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Finns det någon chans att stoner kommer köra istället för pedrosa? Han var ju intresserad senaste racet men fick inte köra för Honda för att de inte skulle hinna fixa en setup för stoner med så kort tid.. Aoyama gjorde ju inte så bra ifrån sig så det kan väl knappast bli sämre med stoner i sadeln :)

Så var det nog inte då honda säkert skulle vilja ha stoner 8 dagar i veckan hellre än Aoyama men tyvärr inträffar detta på två banor som Stoner aldrig kört vilket gör det mkt svårare då han både måste lära sig banan, fixa setup samt komma in i racetempo.

Såg inte racet förra året men kan dom hålla banan ren så tar nog MM det till slut men Rossi var avsevärt mindre avhängd i helgen än på länge och JL är nog grymt revanschsugen. Duccarna hoppas jag kan blanda sig i striden då vi sett alldeles för lite av Iannone enligt mig.

Tips:
1: VR
2: AI
3: JL
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon sade nått i stil med att "Tuffa tider varar aldrig, men tuffa människor gör" vilket gör tipset av rejsvinnare ganska enkelt. .

1. Marquez
2. Rossi
3. Jlo
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
1. Rossi
2. JL
3. Dovi
4. Cal
5. Dovi
6. P Esp

DNF: Smith, Marquez och Iannone
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Så var det nog inte då honda säkert skulle vilja ha stoner 8 dagar i veckan hellre än Aoyama men tyvärr inträffar detta på två banor som Stoner aldrig kört vilket gör det mkt svårare då han både måste lära sig banan, fixa setup samt komma in i racetempo.

Det är ju iallafall vad Honda själva säger. Men ska man se rent krasst på det så har ju faktiskt Stoner en hel del färsk erfarenhet av hojen och körde ju skjortan av den på försäsongstesterna på Sepang enligt Alatalo. Marquez hade aldrig kört på Laguna Seca innan han drämde in en vinst även där. Så argumentet att man aldrig har kört en bana innan verkar ju inte bekomma dessa racing-ninjor nämnvärt. Så personligen tycker jag att det mest verkar vara BS från Hondas sida.

I racet vinner Marquez följd av Lorenzo och Rossi.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det Honda-bana detta? Eller Yamaha? Eller en rätt neutral?...
En kortare och en längre raka som inleds med en öppnande kurva, taskigt grepp förra året men MM, DP och JLo på pallen med ca 2 s avstånd sinsemellan. Om greppet inte är sämre, helst något bättre än ifjol och att döma av de två första rejsen skulle jag säga att banan i år är rätt neutral mellan fabrikaten, vi pratar definitivt inte Austin!

Soppan lär vara ett mindre problem så Duccarna lär kunna kötta på med effekt, Yamaha kommer dock att behöva en hyfsad situation för greppet.

Jag kommer inte ihåg hur däckssituationen såg ut i fjol, vill minnas att det inte var något jätteproblem utan snarare greppnivån som spökade. Därmed sagt är det inte orimligt att vi ser ett rejält jämnt rejs på söndag.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det är ju iallafall vad Honda själva säger. Men ska man se rent krasst på det så har ju faktiskt Stoner en hel del färsk erfarenhet av hojen och körde ju skjortan av den på försäsongstesterna på Sepang enligt Alatalo. Marquez hade aldrig kört på Laguna Seca innan han drämde in en vinst även där. Så argumentet att man aldrig har kört en banan innan verkar ju inte bekomma dessa racing-ninjor nämnvärt. Så personligen tycker jag att det mest verkar vara BS från Hondas sida.

I racet vinner Marquez följd av Lorenzo och Rossi.

Förvisso kanske BS då Stoner bara sa blankt nej eventuellt.

Tror inte att det är dom nya banorna som är det verkliga problemet då flera visat att de kan vara snabba på nya banor. Snarare tror jag att bristen på racepace och en bra setup för honom kan vara ett problem då Aoyama ändå är testförare och håller sig ajour på så sätt. Dock så tror jag att Stoner utan problem placerat sig topp 6 medans Aoyama får problem med topp 10. En väl förberedd CS tror jag placerar sig bland de fyra främsta alla dagar i veckan,
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förvisso kanske BS då Stoner bara sa blankt nej eventuellt.

Tror inte att det är dom nya banorna som är det verkliga problemet då flera visat att de kan vara snabba på nya banor. Snarare tror jag att bristen på racepace och en bra setup för honom kan vara ett problem då Aoyama ändå är testförare och håller sig ajour på så sätt. Dock så tror jag att Stoner utan problem placerat sig topp 6 medans Aoyama får problem med topp 10. En väl förberedd CS tror jag placerar sig bland de fyra främsta alla dagar i veckan,

Jag tror han skulle kunna bli rätt sur på både Rossi och Dovi, och heligt förbannad på MM! :D
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
1 ROSSI
2 MM
3 Dovi
4 EsA
5 Ian
6 Cal

JLo kan bli 4a och justera ordningen fallande :)
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag kommer inte ihåg hur däckssituationen såg ut i fjol, vill minnas att det inte var något jätteproblem utan snarare greppnivån som spökade. Därmed sagt är det inte orimligt att vi ser ett rejält jämnt rejs på söndag.

Vad jag minns så låg Lorenzo bra till hela racet, men blev omkörd av Dani på sista varvet. Så hans grepp tog nog slut som fan på de sista varven i allmänhet och det sista varvet i synnerhet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top