Förstahoj till frun?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Frun har blivit riktigt intresserad av att ta ett mc-kort och börjat snegla lite på hojar.
Jag har gett ER6 på förslag då jag själv upplevde det som en riktigt bra förstacykel, men hon har väldigt svårt för utseendet (något jag kan förstå).

Hon har snöat in på en KTM 690 Duke, men jag är lite orolig för att enstånkan kan vara väl krävande? Har inte kört en 690 själv, men andra stånkor och kan mycket väl se problematiken att börja med en sådan hoj.

Samtidigt så handlar ju hojåkning om känsla, och att välja rätt hoj oavsett om den kanske har vissa brister är ju en viktig faktor.

Har ni några tips på en hoj med relativt låg sadelhöjd som är bra att börja med men som ändå ger ett sug?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag säger väl samma som alltid, hjärtat ska välja hoj. Älskar man åbäket så kan man lägga tiden för att lära sig hantera det även om det inte är helt storleksmässigt optimalt.
En 690 Duke är ju inget extremt monster, så tycker hon den verkar mest spännande så passar den väl rätt bra?

Annars kanske en Aprilia Shiver skulle passa damen? Lite mindre pendlingstråkutseende, och en lättkörd och snäll hoj. Sitthöjd är jag jävligt dålig på att avgöra med mina 192 cm. :hihi
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Har samma funderingar här, men i det här hushållet gillar vi Er6.

Mina funderingar kring modell för hennes del har varit SV650 då de ska vara lagom låga, eller Ducati Monster som ju är fina. Annars finns ju Honda CBF 600. Främsta anledningen till att det lutar åt Er6 är för att man kan få en sådan i gott skick, med låga mil och ABS för under 35.000. Dessutom är försäkringen mycket billigare än Duke 690, i alla fall för någon under 30 i Stockholm.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
690 Duke har väl samma mappmöjligheter som 690 SMC? I det mjuka läget känns en 690 lika tam som en ER6.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Har inte kört så jättemånga stånkor, men utav de jag kört måste jag säga att jag fann Duke 690 extremt lättkörd. Tillochmed i jämförelse med min gamla xt660x så kändes den lättkörd.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ja du har ju suzuki gladius,sv650 med och utan kåpa,
Gsr600 naken B-King lillen.

Glöm inte Honda Hornet 600, små och smidiga.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Japp, hade ER6:an som förstahoj och så här i efterhand hatar jag jag mig själv för att jag satt på något som utseendemässigt skulle motsvaras av en blekfet datanörd hos oss människor. Dock tyckte jag ljudet av motorbromsen var rätt sexig ...
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Säger som flera andra. Om sadelhöjden känns ok på Duken är det ju inga problem. Extremt lättkörd och rolig hoj.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, nej, nej - klart tanten ska ha en R1 med Acra helsystem, PCIII och ordentligt neddrevad, annars tröttnar hon dIReCKKt!!!111 För det har jag minsann läst här på SH...:glömdet

Annars finns ju redan en hel klase goda förslag redan i tråden, saknar egentligen bara Street Triple 675 som kan vara lite hög men går att sänka. Nakenhoj är ett bra förstaval och 690 Duke av lite nyare årgång (som går lite mjukare) kan säkert vara ett bra alternativ. Funerar hon på nytt eller nästan nytt finns väl knappast något mer prisvärt än Yamaha MT-07 på marknaden idag?

Låt plånbok och hjärta välja ett antal potentiella maskiner, åk därefter och prova. Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag körde en hel del Duke 690 på trafikskolan och köpte mig senare en er6f som förstahoj.

Min uppfattning var att er6an var betydligt trevligare att köra på låga varv (tänk bilkö eller under 30) medan duken kändes väldigt kinkig och ofta fick köras med kopplingen när man tyckte den borde klarat sig fint utan. Som jag uppfattade 690n så kräver den ganska högt grundvarv för att bete sig hyggligt, något som också störde mig när man kom upp i 50 och gärna ville växla upp och köra lite tystare.
Nu har inte jag försökt mappa duken och jag vet inte vilken map som trafikskolan körde med, så kanske går situationen att förbättra något, men jag är tveksam med tanke på att det borde höra till motorkaraktären.

Andra saker som störde mig med duken var vibrationer och hur den nästan skramlade fram i lugnare stadstrafik. Att den är naken med en helt upprät körställning gör också vinddraget rätt påtagligt redan någonstans vid 80km/h.

Som bilförare men ny hojägare tyckte jag det var väldigt trevligt att få en bensinmätare med er6, något som åtminstone inte 690n från 2012 hade.

Allting beror så klart vad man är ute efter, kanske är den väldigt uppräta körställningen och lätta vikten på 690 något din fru skulle uppskatta mest?

Hade jag fått göra om och göra rätt hade jag nog börjat på en XJ6f istället för er6an, ljudet av en radfyra är mycket roligare än både parallelltwin och stånka i mina öron :kär
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag köpte en ny Kawazaki ER-5 till min fru 2005

Den är sådär retro-snygg, löjligt hållbar, låg sadelhöjd, busenkel att köra, drar pyttelite soppa men är ändå "rätt" rolig att köra i farter under 100 km/h.......och kostar ingenting att försäkra och är svinbillig att köpa.

Bromsarna är det som är det sämsta på hojen - Jag skulle egentligen vilja säg att den inte har några bromsar alls
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Köp min virago :hihi
Sitthöjden är iaf väldig låg:hojsmilie
 
Last edited:

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Körde sj 690 Duke på körskolan för 4 år sen, och upplevde den som väldigt lättkörd och enkel! Trevlig hoj.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Hon kommer antagligen känna sig som en tant på er6an, och hon kommer känna sig som riktig kvinna på duken. Du måste visualisera henne med utsläppt hår tajta skinnkläder när hon ler mot dig på en ktm o ser allmänt het ut...eller er6n. Tycker du er6n är mest lockande, då tycker jag synd om din fruga :).. skämt åsido, åk o prova båda två. Enklare att bestämma sig efter det, båda två är stabila hojar
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag köpte en ny Kawazaki ER-5 till min fru 2005

Den är sådär retro-snygg, löjligt hållbar, låg sadelhöjd, busenkel att köra, drar pyttelite soppa men är ändå "rätt" rolig att köra i farter under 100 km/h.......och kostar ingenting att försäkra och är svinbillig att köpa.

Bromsarna är det som är det sämsta på hojen - Jag skulle egentligen vilja säg att den inte har några bromsar alls

Haha skrattade när jag läste ditt inlägg :rofl
För det är EXAKT så ER-5an är.

Dock mycket bra första hoj trorts allt..Er6 ännu bättre.

Min tjej körde en Duke 690 på körskolan...
Hon HATA skiten så mycket att hon var på väg att byta skola för att slippa den :lol
Har oxå kört 690n och gillar den inte alls...men då hoppar jag från en Triumph Street Triple -R ..säger allt.

Röstar på :
Er6
ER5
Suzuki Gladius
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
(Observera att nedanstående inlägg är helt baserat på en vänlig omtanke, lång erfarenhet av att leva i en relation och ett i övrigt ganska konstigt liv. Jag skojar inte, är inte ironisk eller sarkastisk. Kanske lite chockad, men absolut inte elak någonstans...)


"Hon har snöat in på en KTM 690 Duke"



Din fru har snöat in på en KTM 690 Duke.

Vi läser meningen riktigt sakta en gång till: "Hon har snöat in på en KTM 690 Duke"

Din äkta hälft, din partner tills döden skiljer er åt, dina eventuella barns moder har snöat in på en absolut helt ok motorcykel och du tvivlar på om det är rätt hoj?

Om hon gillar den, om din partner gillar en hoj så mycket att det går att beskriva det som "Hon har snöat in på en KTM 690 Duke" - då föreslår jag att du köper en så fort det någonsin går.

TVEKA INTE EN SEKUND!
Belåna huset. Råna en bank. Sälj barnens leksaker. Men vad du än gör - glöm inte bort att du är en av de absolut lyckliga få som lever med en partner som snöat in på en motorcykel som du slipper skämmas för.

Eller som mina vänner skulle uttrycka det: "You LUCKY bastard!"
 
Last edited:

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Har en er6 sj o trivs kanon med den. Duke har jag kört på skolan och den är lätt att manövrera...men jag trivdes inte alls med att köra den. Men vem vet d kanske din fru gör☺
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top