Mc-jacka kombinerat med mc-jeans, funkar det?

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av att köra med mc-jacka ihop med mc-jeans? Det finns ju en uppsjö av jeans nuförtiden, jag tänkte prova att kombinera en vanlig sport-Alpinestarsjacka med ett par sådana jeans, mest för att det är en smidig och billig lösning. Jag undrar dock om det blir mycket strul med ett jackan glipar, att det är obekvämt eller bara en allmänt dålig lösning? Jag har stått med utrustningen på mig i butiken och det har ändå känts som att det skulle kunna fungera. Sportjackorna är ju dock ganska korta eftersom dom är tänkta att koppla samman med ett par byxor, och det är därför jag blir lite konfunderad.

Har kört ganska mycket hoj förr men alltid med fullt skinnställ, så det här är ett nytt område för mig. I en MC-butik har man ju inte riktigt möjligheten att prova kläderna i rätt sammanhang, att testsitta en hoj med kläderna på är ju inte i närheten av samma sak och att simulera en en färd på runt 150km/h är ju minst sagt knepigt i en hojbutik. :gnissla

Någon här som brukar köra med jacka+jeans? Har ni några allmänna åsikter i frågan?

Ytterst tacksam för svar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört med jacka + jeans, och det har väl funkat rätt bra. Man kan köpa en dragkedja så man kan koppla ihop jackan med byxan med.
Om man kraschar och kanar på asfalten och har en lös jacka så kommer den ju att glida upp, med asfaltsexem som följd. Mindre risk för det om man kopplar ihop jackan med byxan.
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kör med en Halvarsson skinjacka + ett par Sartso Killer MC-jeans. Har sytt dit dragkedja. Sitter skönt tycker jag.
 

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke990
När jag café-racer kör, dvs transport och för att hänga på fik eller träffa kompisar så absolut! Har jag kraschat nej så...
 

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Det är väldigt bekvämt att köra i (kevlarförstärkta utan knä och höftskydd) när det är varmt, och skönt att bara kunna kliva av och gå omkring i dem. Däremot inser jag att det inte skulle vara kul att krascha i dem, borde åtminstone ha knäskydd, men då försvinner lite av poängen tycker jag? Finns det MC-jeans med knäskydd som är ok att gå i?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag skulle nog vilja omformulera frågan, till ifall någon har klotat i skinnjacka jeans kombinationen. O hur bra dom upplevde att det skyddade? Jag tror det påverkar hur man klotar, en olje fläck i utsatt fart, tror jaf det funkar bra. Avkastad i 230 knyck. Mindre bra. Bergsvägg, sido räcke, same outcome. Köra inspirerat"skinnställ" åka o äta korv i borås med polare på glidare o cafe fräser. Skinn o jeans funkar ok.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag skulle nog vilja omformulera frågan, till ifall någon har klotat i skinnjacka jeans kombinationen. O hur bra dom upplevde att det skyddade? Jag tror det påverkar hur man klotar, en olje fläck i utsatt fart, tror jaf det funkar bra. Avkastad i 230 knyck. Mindre bra. Bergsvägg, sido räcke, same outcome. Köra inspirerat"skinnställ" åka o äta korv i borås med polare på glidare o cafe fräser. Skinn o jeans funkar ok.

Om du kvaddar in i en bergvägg i 230 knyck är det nog skitsamma om du har värsta sortens skinnställ med extra deluxe skydd eller om du kör naken. Tror jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle nog vilja omformulera frågan, till ifall någon har klotat i skinnjacka jeans kombinationen. O hur bra dom upplevde att det skyddade? Jag tror det påverkar hur man klotar, en olje fläck i utsatt fart, tror jaf det funkar bra. Avkastad i 230 knyck. Mindre bra. Bergsvägg, sido räcke, same outcome. Köra inspirerat"skinnställ" åka o äta korv i borås med polare på glidare o cafe fräser. Skinn o jeans funkar ok.

Jag ramlade omkull med mc-jeans och en crossjacka i rätt låg hastighet. Gick alldeles utmärkt, fick enbart en liten fläck asfaltsexem på ena armen. Det gick väldigt långsamt, så kasade inte några sträckor att tala om.
Vad gäller skydd så, visst.. Skinnställ skyddar mot asfaltsexem, och slag mot armbågar och knän. Sedan är det inte mer skydd än nåt annat. Landar man illa med skinnställ så går man sönder även i låga hastigheter. Man slipper bara asfaltsexemet, vilket är jävligt skönt, och bra, förvisso. Det har ju postats bilder här på forumet förr av folk som kanat asfalt utan skydd som inte är någon vacker syn.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du kvaddar in i en bergvägg i 230 knyck är det nog skitsamma om du har värsta sortens skinnställ med extra deluxe skydd eller om du kör naken. Tror jag.
Jag har kört rakt in i ett stålräcke i ~120, med huvudet före. Hjälmen (Shoei XR1100) blev sopor, och jag slog loss flisor ur ögonloben, komprimerade 5 kotor och spräckte en, skinnställets titanskydd var väldigt buckliga, men alla mjukdelar på mig hade klarat sig, det vara bara den axiella kompressionen av ryggraden som gjorde att den rök. Hade jag inte haft så pass bra skydd för axlar, armbågar och knän så hade dom lederna inte varit nå vidare heller.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag har inte provat, men det här http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?lang=2&id=126&s=MC skulle kunna lösa problemet? Åtminstonde för oss som kör med Halvarssons jackor, någon som provat det?

Men för att den ska funka måste ju både byxa och jacka redan ha dragkedja.
Då kan man ju bra koppla ihop dem som vanligt istf att ha bältet emellan?

Använder den för min jacka och jeans. Tycker det funkar bra och känns betydligt mer tryggare.

Som dessa tex. Båda har ju redan dragkedja?

Edit.
DU ska alltså använda ett vanligt bälte i kobination till jofama-bältet, och givetvis då byxor med bältehällor.
Smart!
 
Last edited:

Umbriel

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Honda CB1000R
Nu har jag provat, Waist Zip fungerar fint med Drayko jeans och Halvarssons jacka. :tummenupp

IMG_1289.jpgIMG_1290.JPG

Jag har dock inga planer på att prova hur bra det fungerar att faktiskt köra omkull med dem :p
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top