Gixxer 750 -85

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Hej.

En bekant har en gsx750r från 1985 som han försöker kränga till mig.

Så frågan är, vad kan den vara värd?
Den har gått 7-8k mil och är i bruksskick.
Färgen är blå.

mvh
Andreas
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
med 8k mil och bruksskick, runt 20lax skulle jag tippa. En 84 hade varit värd mer
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Så de ligger såpass högt trots milen alltså?
Hur långt kan man förvänta sig att de rullar utan att öppna motorn?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hade för mig de kom 84 men verkar som de kom 85, då är det rätt årsmodell, beroende på skick och om man hittar rätt köpare kan den då vara värd över 30k om det mesta fortfarande är orginal.

Ingen vet ju om den gått 8000 mil, 18000mil eller möjligtvis t.o.m 28000 mil då mätaren slår över vid 9999, men det är väl generellt ganska hållbara maskiner
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Hade för mig de kom 84 men verkar som de kom 85, då är det rätt årsmodell, beroende på skick och om man hittar rätt köpare kan den då vara värd över 30k om det mesta fortfarande är orginal.

Ingen vet ju om den gått 8000 mil, 18000mil eller möjligtvis t.o.m 28000 mil då mätaren slår över vid 9999, men det är väl generellt ganska hållbara maskiner

Aj fan, säg inget till honom :p

Milen tror jag stämmer.
Han köpte den i början av 90talet o han har inte åkt så mycket.
Mätaren står på 7xxx mil.

Och vad jag förstått är den orörd.

Men den borde väl hålla ett par tusen mil till?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Och vad jag förstått är den orörd.

Men den borde väl hålla ett par tusen mil till?

Den håller säkert, sett flera oljegixxer motorer som slått runt på mätaren så 15000mil är inte ovanligt, men allt beror ju på hur den körts och tagits hand om.

Men om du köper den så kör inte med den annat än nån enstaka sommartur till nån MC-träff, i övrigt bör den stå välputsad i vardagsrummet. Köp nån nyare sunkhoj att pendla/busa med. Sen om 15år kan du säkert sälja gammelgixxern för 100lax
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aj fan, säg inget till honom :p

Milen tror jag stämmer.
Han köpte den i början av 90talet o han har inte åkt så mycket.
Mätaren står på 7xxx mil.

Och vad jag förstått är den orörd.

Men den borde väl hålla ett par tusen mil till?

Den är inget att ha, be honom sälja den till mig istället. :tungan

Varför chansa? Man vill inte haverera en sån motor då det kan bli svårt och dyrt att hitta delar. Plocka isär motor och kolla igenom den, byt allt som behövs för att den ska bli fräsch.

Eller köp en nyare hoj att använda och ställ gixxern i vardagsrummet som prydnad.
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Tanken va ju att jag skulle använda den till den mesta åkningen :D , förutom pendling o dyl det har ja katanan till.

Men ja ska prata med honom lite.
Men ni tror alltså att det finns folk här som skulle va intresserade?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tanken va ju att jag skulle använda den till den mesta åkningen :D , förutom pendling o dyl det har ja katanan till.

Men ja ska prata med honom lite.
Men ni tror alltså att det finns folk här som skulle va intresserade?

En välskött gsxr 750 generation 1 (1985) i klassiskt blå-vit hittar alltid köpare:tummenupp men är enormt svåra att få tag i. Precis som Klubba säger så är 20k och uppåt ingen omöjlighet (de få som då och då dyker upp på Ebay betingar ofta ett mycket högre pris) men då ska den som sagt vara i originalskick eller väldigt nära.

Motordelar är fortfarande inga större problem att få tag i men kåpdetaljer och annan plast kan vara riktigt marigt -och svindyrt.

Suzukis luft/oljekylda motorer för gsxr 750/1100 är enormt slitstarka -om de sköts om. Om hojen körts som den ska köras (inte primärt pendling eller touring då....:fakta) så har naturligtvis 7000 mil satt sina spår. Motor och låda borde gått igenom vissa renoveringar redan, stötdämparna bytts ett gäng gånger etc redan men sånt är svårt att veta utan en noggrann koll.

Har du ingen bild?:)
 
Last edited:

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Vet inte riktigt men ni verkar inte veta att 1985 an när den kom var den en sensation första riktiga sporthojen den drog allt som fan var ett riktigt monster. Och att tro att en 1984 a skulle vara värd mer är ju ett hån. Är den blå vit och original hojen så är det en klassiker kommer aldrig att sjunka i värde snarare tvärs om det är en kult hoj hade den gått lite mindre hade den varit värd lätt 30-35

får men chansen o köpa en sån för bra pengar skulle jag inte tveka om några år den hojen värd en förmögenhet. Hade en 1986a för 4 år sen fick 23 för den o då var det inte en 85a.
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
En välskött gsxr 750 generation 1 (1985) i klassiskt blå-vit hittar alltid köpare:tummenupp men är enormt svåra att få tag i. Precis som Klubba säger så är 20k och uppåt ingen omöjlighet (de få som då och då dyker upp på Ebay betingar ofta ett mycket högre pris) men då ska den som sagt vara i originalskick eller väldigt nära.

Motordelar är fortfarande inga större problem att få tag i men kåpdetaljer och annan plast kan vara riktigt marigt -och svindyrt.

Suzukis luft/oljekylda motorer för gsxr 750/1100 är enormt slitstarka -om de sköts om. Om hojen körts som den ska köras (inte primärt pendling eller touring då....:fakta) så har naturligtvis 7000 mil satt sina spår. Motor och låda borde gått igenom vissa renoveringar redan, stötdämparna bytts ett gäng gånger etc redan men sånt är svårt att veta utan en noggrann koll.

Har du ingen bild?:)

Mycket info där :tummenupp

Jag har inga bilder nu, men ja ska säga till honom att ta några bilder, eller om jag åker dit och gör det själv.
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Hejsan,

Köp den och kör med den!!!!
Det finns alltför många som ser sin MC som en penning investering och ställer in den i en syrekuvös....:smasha
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
1984 - GSXR400
1985 - GSXR750
1986 - GSXR1100
1992 - GSXR600
1999 - GSXR1300 (Hayabusa)
2001 - GSXR1000
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vet inte riktigt men ni verkar inte veta att 1985 an när den kom var den en sensation första riktiga sporthojen den drog allt som fan var ett riktigt monster. Och att tro att en 1984 a skulle vara värd mer är ju ett hån. Är den blå vit och original hojen så är det en klassiker kommer aldrig att sjunka i värde snarare tvärs om det är en kult hoj hade den gått lite mindre hade den varit värd lätt 30-35

får men chansen o köpa en sån för bra pengar skulle jag inte tveka om några år den hojen värd en förmögenhet. Hade en 1986a för 4 år sen fick 23 för den o då var det inte en 85a.

84 kom "sporthojen" som drog allt med unika lösningar.
Att suzuki släppte en värre hoj 85 och gjorde den andra till lite av en sporttourer är en annan femma.
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
84 an var inget speciellt alls med vanlig hoj som alla andras märken konkurera med men när 85 an kom var det en stor sensation den bildligt drog allt som då fanns.....så att du ska kalla en 84 för ett bättre köp är ju rent sagt korkat (förlåt uttrycket)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top