Hjälp! Sommarkläder 2015

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Jag kör just nu med fullt allväderställ från Lindströms, men till och med nu när det är <15 grader är det nästintill för varmt. Häromdagen var det ca 16 grader måttlig sol i Göteborg, jag svettades när jag åkte under 50km/h med all ventilation öppen.

Jag letar efter kläder för sommarbruk som är luftigt samt enkelt att ta på&av.

Jag tänker använda typ t-shirt, shorts och separat ryggskydd under.
Jag kör en z800, oftast under 100km/h (landsväg + city).

Förslag på;
Byxa
Jacka
Skor
Handskar

Vad tänker du köra med denna sommar?
Grymt om någon kan komma till min räddning :D
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag kör fullt läderställ :) det var helt okej nu under helgen men jag kör för det mesta landsväg (hade ingen ventilation öppen alls)
Kör lindstrands jacka (cougar) med Vanucci lädernyxa. det är mkt "inbygd" vädring på den typen av ställ, läder blandat med någon stretch material som luftar riktigt bra.

Edit: vi hade 20 grader i lördags här, så sommrigt väder
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ett underställ i siden håller dig nog svalare än vad t-shirt och shorts gör.

En annan bra sak är ju att satsa på ljusfärgad utrustning. Har själv en vit hjälm och jacka med stora vita partier, märker stor skillnad mot då jag körde omkring som en sån där tuff, hård kille i svart.
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
Ett underställ i siden håller dig nog svalare än vad t-shirt och shorts gör.

En annan bra sak är ju att satsa på ljusfärgad utrustning. Har själv en vit hjälm och jacka med stora vita partier, märker stor skillnad mot då jag körde omkring som en sån där tuff, hård kille i svart.

Detta låter riktigt bra, vart får man tag i siden-underställ? Låter lite skumt men kanske funkar bra :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde ofta i kevlarjeans och skyddsjacka med kevlarhoodie över när det var för djävla varmt tidigare. Bättre än inget att krascha i. :crash
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Har provat några olika allväders ställ modell billigare från kända märke (Lindstran & Dainese) som ändå ska var vattentäta & andas enligt butikerna . Snarare att det är tvärt om det andas inte & läcker in vatten när det regnar .

Det enda som har funkat bra har varit Goretex ställ det håller tätt & andas . Vist blir det varmt på sommaren men man känner ändå att det är luftigt & andas.
Nu har jag ett Rukka Vauhti som jag har kört med i ca 3500mil & aldrig blivit blöt inte ens i 40mil & spöregn
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Helställ i skinn. Alltid:tummenupp:fakta
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Just av samma anledning som du köpte jag lite ny mc utrustning inför den här säsongen.
Mc jeans av märket Held (modellen heter crackerjack) som är bland de bästa mc jeansen du kan få tag på(kevlar överallt samt topp i test för glidstyrka på asfalt , svala som vanliga jeans , snygga som vanliga jeans).

Till det köpte jag en sportig tygjacka från alpinestars. http://www.smxsports.se/sv/mc-klader/5651-alpinestars (Den här fast förra årets modell). Inbyggda skydd och så kör jag med separat ryggskydd.

Förutom att det är kul med olika utrustning så känns de mer avslappnat att åka korta turer till t.ex. Jobb än att dra på sig full mundering. Anledning nummer 3 är att de ibland blev för varmt stt åka mc i ställ förra sommaren så att jag nästan (bara nästan) hellre tog bilen.

Ska jag ut och åka längre nöjeskörning där målet är att njuta på hojen så kommer jag att köra i skinnställ trots stt det är varmt och klibbigt :)
Kör med svalt underställ under skinnstället så blir de bättre! Svalt = inte i bomull
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag kör i ett delat Held skinnställ. Ventilerat ordentligt, svinkallt under 15 grader. Jätteskönt runt 20-25. Aldrig svettigt om man kör, men blir svettigt i köer etc så klart.
 

Red1986

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa z800 -15
Bikers skinnjacka med axel+armbågsskydd, ryggplatta under. Lindstrands kevlarjeans med insatta knä+höftskydd! funkar hur perfekt som helst under sommaren :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top