Rättvisare regler för mc-kort

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rättvist att göra det lättare för kvinnor? Joråsåatte....

Undrar om de här lättare motorcyklarna som ska finnas tillgängliga även blir tillgängliga för män?

Sen undrar jag även om vi får en eller kanske ett par nya körkortsklasser?
A villkor max 200kg motorcykel inklusive last.

Eller ska man(läs hon) kunna köra upp med en 150 kilos motorcykel och sedan åka hem och sätta sig på en 300kg motorcykel, plus 50 kg packning och till sist partnerna på bönpallen som intet ont anande tror sig sitta bakom en chaufför som behärskar fordonet?

Jag undrar nästan om det här är ett försenat aprilskämt?
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Rättvist att göra det lättare för kvinnor? Joråsåatte....

Undrar om de här lättare motorcyklarna som ska finnas tillgängliga även blir tillgängliga för män?

Sen undrar jag även om vi får en eller kanske ett par nya körkortsklasser?...

Lättare motorcyklar?

Det som varit uppe för diskussion är att kortare personer har svårare för lågfartsbanorna och att onödigt mycket fokus lagts på det uppkörningsmomentet.

Det som föreslås, och sannolikt går igenom från utredningen är att serpentinbanan tas bort och byts ut mot den bredare lågfartsbanan samt görs om lite grand. Motorcyklarna kommer vara samma, och dessa nya regler kommer självfallet gälla även för män.

Körkortsklasserna som de ser ut idag kommer ju från EU-direktiv (t.ex "nya" A2) och kommer sannolikt inte att ändras i första taget :)
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Spelar ju inte så stor roll om dom tar bort en av banorna, du kommer ändå att behöva köra en krypövning, klarar du en av dom men inte den andra så är du inte redo att ha kortet.

Hojkort är ingen rättighet.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Spelar ju inte så stor roll om dom tar bort en av banorna, du kommer ändå att behöva köra en krypövning, klarar du en av dom men inte den andra så är du inte redo att ha kortet.

Hojkort är ingen rättighet.

Läs utredningen. Läs bakgrunden till den.

Syftet är att göra det mer jämställt eftersom det är bevisat att kvinnor och kortare personer har det svårare med krypkörningsmomenten. Sannolikt kommer ett av momenten att behållas, men bara ett av dem. Sannolikt kommer det kvarvarande momentet även att göras om något. En direkt fördel för alla är ju att man slipper spendera tid under övningskörningen med att öva på båda momenten och sedan bara utföra ett på provet.

Jag välkomnar allt som gör det lättare för folk att köra motorcykel, då ett större mc-kollektiv kommer leda till att motorcykelåkares intressen kommer att väga tyngre. Sannolikt kan det då bli färre vajerräcken, bättre väglagningar, billigare MC-försäkringar och så vidare och så vidare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lättare motorcyklar?

Det som varit uppe för diskussion är att kortare personer har svårare för lågfartsbanorna och att onödigt mycket fokus lagts på det uppkörningsmomentet.

Det som föreslås, och sannolikt går igenom från utredningen är att serpentinbanan tas bort och byts ut mot den bredare lågfartsbanan samt görs om lite grand. Motorcyklarna kommer vara samma, och dessa nya regler kommer självfallet gälla även för män.

Körkortsklasserna som de ser ut idag kommer ju från EU-direktiv (t.ex "nya" A2) och kommer sannolikt inte att ändras i första taget :)

Läs Transportstyrelsens konsekvensutredning innan du hugger ner på mig. Börja förslagsvis med sidan 2 så kanske du förstår mitt föregående inlägg.

Kan man inte hantera en tvåhjuling i låg fart så kan man inte göra det i hög fart heller, möjligen kan man dölja sin kompetens med en tung högerhand.

Tror du att det här förslaget kommer förändra skillnaden mellan män och kvinnor? Jag tror att även med detta förslag så kommer det visa sig att en större andel av kvinnorna blir kuggade vid manöverprovet. Så då får vi väl dra lättnaderna ytterligare ett varv, och kanske ett tredje innan det slutar med att vi delar ut A-kort i kornflakespaket.

Skulle inte förvåna mig om skillnaden mellan kvinnor och män rent av ökar med det nya förslaget för jag har deltagit vid körkortsutbildningar med FMCK och jag kan inte säga att lågfartsdelen generellt missgynnade tjejerna. Tjejerna hade ännu mer problem att forcera sina mentala spärrar när det skulle gasas och bromsas hårt. Och de tjejer som inte hade den mentala spärren saknade istället känslan för det här med däckets kontakt med underlaget.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett annat förslag också. Vi kan införa körkortsklass
A, vilkor stödhjul.

Bara det faktum att man kommer på iden att blanda in genusperspektiv i ett färdighetsprov som detta tyder ju på att någonting är totalt galet med det här landet.
Våra brandhen behöver inte längre ha fysiken att kunna bära skadade ut ur hus, eller lyfta en tung motorcykel som ligger ovanpå en hen som fått den över sig pga allt för låg körförmåga.
Även våra soldathen lär sig nu att börja med att kontrollera genusperspektivet hos fienden innan de bombar så de inte riskerar att döda kvinnor hos fienden. Endast män får naturligtvis dödas. Krig är inte genusmässigt jämställt förrän det bara är 100% män som dödas i krig.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Spelar ju inte så stor roll om dom tar bort en av banorna, du kommer ändå att behöva köra en krypövning, klarar du en av dom men inte den andra så är du inte redo att ha kortet.

Hojkort är ingen rättighet.

Du kan ju inte med allvar mena att man inte är redo att köra MC i trafik för att man inte klarar att balansera runt konor med fullt styrutslag och utan att sätta ned fötterna (manöverbanan som föreslås att tas bort) vilket samtidigt kräver en viss typ av MC då många har för litet styrutslag. :va

Jag har kört MC i 12 år och jag har varit privat handledare till 5 st vänner under den tiden. Jag har aldrig behövt utföra denna typ av extrema balansering och slalomkörning på allmän väg sedan dess att jag tog körkortet. Jag skulle inte ens klara av den långsamma manöverbanan idag med den motorcykel jag kör, den har stor svängradie och sportig sittställning kombinerat med att jag som förare inte "tränat" på den typen av körning på 12 år.

Dock anser jag att den snabbare manöverbanan är mycket givande, då den ställer krav på att simultant svänga, gasa, bromsa och planera/titta. Jag har också märkt att jag själv har mycket lätt för att klara den idag, oavsett MC jag kör på (jag kör den ofta själv när jag är handledare till vänner). Dock har nya förare/elever svårare för den då det krävs mer erfarenhet och teknik än den långsamma banan som enbart kräver en kunskap (balanskörning). Alltså det verkar som att den snabbare banan mer realistiskt reflekterar vilka verkliga kunskaper och erfarenhet eleven/föraren har. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har ett annat förslag också. Vi kan införa körkortsklass
A, vilkor stödhjul.
Det finns redan, B-kort :tungan

Jag välkomnar allt som gör det lättare för folk att köra motorcykel, då ett större mc-kollektiv kommer leda till att motorcykelåkares intressen kommer att väga tyngre. Sannolikt kan det då bli färre vajerräcken, bättre väglagningar, billigare MC-försäkringar och så vidare och så vidare.
Jag tror snarare att reglerna kommer att skärpas om man släpper ut fler hojåkare med sämre kunskaper, det kommer att bli en god grogrund för dom som förespråkar effektbegränsningar mm. Försäkringarna kommer dessutom snarare att bli dyrare, ju fler som kör utan rätt kunskaper!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kvinnor klarar väl teoriprovet bättre än män? då de generellt har bättre korttids-minne och enklare att plugga in saker. Nån borde ju kika på hur man kan omforma teoriprovet så det blir enklare för män och svårare för kvinnor :p :p, för andelen som klarar provet måste ju vara fördelat exact lika mellan män och kvinnor.

Tycker SMC gör bort sig en hel del, speciellt med rapporterna i MC-folket där de ritar upp diagram med ytterst löst underlag, i nån kommun kan dte varit 50 män som kört upp och 2 kvinnor, endå ska det ritas diagram och dras slutsatser, kan det helt enkelt vara så att en av de 2 kvinnorna som körde upp inte var redo? naturligtvis inte
 

Max64

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2015
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki Gladius 650A Trophy
Varför do skoja med mig aprillo? :hihi

Om man inte har den längd som behövs för hojen i fråga så ska man köra med en hoj som är lämplig för den längd man har. Om en sådan hoj inte finns, trots sänkningssats, så ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet. Det handlar om trafiksäkerhet.

2ltaqe.gif
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om man inte har den längd som behövs för hojen i fråga så ska man köra med en hoj som är lämplig för den längd man har. Om en sådan hoj inte finns, trots sänkningssats, så ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet. Det handlar om trafiksäkerhet.

Finns många korta personer med grym hoj-kontroll, sett småkids (12år kanske) köra höga 125'or på crossbanan och ha bra koll, de får hoppa av precis innan de stannar bara ;) Dani pedrosa når ju inte ner med båda benen på sin honda heller, tror endå han hade klarat en uppkörning faktiskt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför do skoja med mig aprillo? :hihi

Om man inte har den längd som behövs för hojen i fråga så ska man köra med en hoj som är lämplig för den längd man har. Om en sådan hoj inte finns, trots sänkningssats, så ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet. Det handlar om trafiksäkerhet.

Kan inte riktigt se hur trafiksäkerheten hänger ihop med hur mycket av foten man får ner vid stillastående... Når man inte ner till fotpinnarna ens så visst, då kan jag se ett problem, men annars? Ska motards och endurohojar bli förbjudna för alla under 190 eller? :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med passagerare och/eller packning så fallerar det. Enligt mig ska han inte köra denna typ av hoj då det inte är trafiksäkert för vare sig föraren eller oss andra trafikanter.

Tror han är klart trafiksäkrare än den genomsnittlige hojåkaren, det syns tydligt att han har kontroll och vet vad han gör. Han skulle fixa det där precis lika bra med packning. En erfaren passagerare som sitter still skulle han också fixa men med en fet passagerare som inte kan sitta still så skulle han smälla i backen men jag tror inte han skulle släppa upp någon passagerare på hojen han vet nog sina begränsningar.

Och han skulle garanterat fixa hela det svenska manöverprovet lätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Om man inte har den längd som behövs för hojen i fråga så ska man köra med en hoj som är lämplig för den längd man har. Om en sådan hoj inte finns, trots sänkningssats, så ska man inte få ta körkort. Körkort är ingen rättighet. Det handlar om trafiksäkerhet...
Du sätter pekfingret på en annan viktig fråga när det gäller genusperspektiv - designen av de hojar som finns tillgängliga på marknaden.

Det gäller nog att se helheten i förslagen och inte bryta ut en enskild fråga, vrida och vända på den samt bygga halmgubbar in absurdum kring argumenten...

Ta denna fråga - en iakttagelse är att många tjejer kuggar i f t killar när det gäller uppkörning. Trots att de kostar på sig fler körlektioner och trots att de skadar sig svårt eller kör ihjäl sig i betydligt lägre grad när de väl får körkortet. På nationell nivå. OK?

Varför är det så? Varför kör vi långa, duktiga killar ihjäl oss trots vår dokumenterade skicklighet att klara proven? Och varför gäller det motsatta tjejerna? Det är den frågan jag uppfattar att utredningen ställer. Och som jag tror att en hel del av oss kan ana oss till viktiga delar av svaret på, vare sig vi erkänner det eller ej. En bit kan ju t ex vara testosteron, grupptryck, självkänsla etc...

Det finns inte en universell lösning på problemet, det förefaller alla ha insett.

Men när det gäller körkortet förefaller man eniga kring att de tuffaste inslagen i manöverbanan kanske inte säger så mycket om en förares prognoser att överleva i trafiken? Om lösningen på en U-sväng är så enkel som att sätta ner foten, skaderisken liten och konsekvenserna av ett fall i huvudsak är kosmetika kan jag leva med att den delen i provet tas bort eller förenklas.

När det gäller hojar anser jag att tillverkarna bör fokusera på att få fram attraktiva men kanske lite lägre alternativ som målgruppen finner mer intressanta än dagens maskiner. Eller t ex sänkningssatser som OEM-tillbehör med begripliga monteringsinstruktioner som Du inte behöver vara raketforskare för att montera, som dessutom levereras med instruktioner om hur Du ställer in skiten för bibehållande av vettiga köregenskaper...

Då blir det betydligt mindre av en genusfrågan, betydligt mer en fråga om att designa prov som mäter skicklighet i att hantera trafiksituationer, oavsett kön , ålder eller längd. Däremot tror jag inte jag sett någon, SMC inkluderat, slåss för att sänka kompetensnivån hos våra nyblivna körkortsinnehavare? Det vore väl att skjuta sig i foten?

Det handlar väl i slutändan om att överleva trots att man har skoj. Helt enkelt... :)
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Med passagerare och/eller packning så fallerar det. Enligt mig ska han inte köra denna typ av hoj då det inte är trafiksäkert för vare sig föraren eller oss andra trafikanter.

Näää, ser sjukt farligt ut ju... :lol
 

Krocke73

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Värmdö
Hoj
Race preppad Gixxer K7
Det jag inte fattar är, har man sämre balans för att man är kortväxt eller kvinna? Når du inte ner till fotpinnarna kanske mc inte är något för dig?

Sen tycker jag att övningen i sig är menlös i den bemärkelsen att du med största sannolikhet aldrig kommer behöva använda dig av denna typ av manöver i din dagliga körning där det är "förbjudet" att sätta ner fötterna...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top