Skrubba upp ytan på däck som stått?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I väntan på nya däck tänkte jag höra om någon prövat att skrubba fram fräschare yta på däck som blivit åldrade i gummit. Tänkte att stålborste eller sandpapper kanske skulle kunna gå.

Mina befintliga däck är verkligen inte stenhårda, superslut eller skadade, men det känns som att de skulle behöva bli av med sitt absolut yttersta lager av gummi. Särskilt ute på kanterna där föregeånde ägare inte verkar ha kört särskilt mycket.

Att köra upp slitage i mitten av däcket är väl helt okej, men ute på kanterna känns det inte aktuellt, särskilt inte om man vill få det bra och jämnt, så därför gör jag det hellre för hand.

Hur som helst, är det någon som har prövat? Skulle det på något sätt kunna vara en dum idé att gå loss med stålborsten?

OBS. Självklart kommer jag byta däck så snart som möjligt, vill endast försöka förbättra situationen fram tills dess.
 
Last edited:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag köpte nyligen en hoj som stått ett gäng år. Det första jag gjorde var att ta vinkelsslipen för att få till en ny och fin yta. Om det hjälpte eller inte har jag däremot ingen aning om, kändes som ok grepp den vecka jag körde innan jag fick på dom nya däcken
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Skulle jag var du, så skulle jag bara köra och lämna stålborsten hemma. Möjligvis ha den i innerfickan och skrämma nån bonde eller nåt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har köpt hojar med touringplatta, då har jag ställt upp hojen på depå/centralstöd, startat hojen och lagt i ettan, sen är det bara att slipa fram en rundare form med en grov rasp. Fram får man fila mer på känn, och ta en kvartsvarv i taget innan man vrider hjulet.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det brukar ju ta max 3 dagar att få hem nya däck. Är det verkligen värt besväret för att få köra på ett par halvdana däck nån dag? Ge fan i inspirerad körning och kör på däcken bara den eller de dagarna som dom e :va
 

moddlaren

Guest
Enligt samstämiga uppgifter från en majoritet här på sporthoj så är gamla däck DiReKt livsfarliga:crash.

Gamla däck3-5 år bör handskas med stor försiktighet dessa kan avliva en hojåkare så snabbt att hojåkaren inte hinner uppfatta att den är avlivad o där med fortsätter färden som gostrider:rolleyes:.

Skulle däcken vara 5 år eller äldre bör dessa hanteras av exempelvis en miljösertifierad reptilexpert då man kan råka ut för en sidewinder ""ökenorm"" som resulterar i en reptil snabb higsider eller lowsider:D.

Är man ingen miljösertifierad reptilexpert eller inte räds för bambi på hal is kan man tryggt fortsätta nyttja 5+års däck i rent oförstånd samt ovetskap:fakta.

Om man faller in i sista moddellen så kör man på i lugn o ro o njuter an hoj turen ovetandes om att man sitter på en döds kombination.Ex yamaha virago 250 med 15år gamla däck:dummer detta kommer dock till 99,9 procent gå bra trots den samställda expertisen faställda livsfara:brynad

Mvh
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Kör en sväng på grusväg, så löser det dina problem ganska effektivt.
Fungerar på nya däck också.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara kör lite lugnt i början, det tar ju bara några minuters körning så har man gnuggat bort den där vaxiga ytan som uppstår på däcken om man verkligen går in för det.

Tar man det lite lugnare så bör det vara klart efter första timmens körning. Låt bli att kasta inte in hojen i en tvär kurva, tag istället några kurvor i låg fart med mer och mer nedlägg.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Däcken är inte dödsfarliga, då hade jag inte ställt frågan här, de är okej och jag vill försöka göra det bättre.

Jag har redan kört både grusväg och ett gäng mil, men det blir ganska centrerat på däcken, det rör knappt kanterna. Och det känns sådär att köra knix i rondeller och på parkeringsplatser med däck man vill förbättra greppet lite på. Hade däcket varit superbt nog så att jag som är lite feg skulle våga ett ordentligt nedlägg hade jag redan gjort det :)

Hur som helst, ingen har sagt att det är något direkt dumt med att skrubba däcken med en stålborste, så då gör jag det.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kan uppdatera med att jag gav mig på att skrubba med stålborste, men det är alldeles för svagt. Man får nog ha en slipmaskin om man vill göra skillnad.

Det brukar ju ta max 3 dagar att få hem nya däck. Är det verkligen värt besväret för att få köra på ett par halvdana däck nån dag? Ge fan i inspirerad körning och kör på däcken bara den eller de dagarna som dom e :va
Jag kränger inte däck själv, pratade med vianor som tidigast kunde ta min hoj i slutet av April :|
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Fy fan :/ Kan du inte få av hjulen själv ett och ett då och gå till nån mindre verkstad? Då brukar de ju kunna kränga om medans man väntar, eller åtminstone under dagen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fy fan :/ Kan du inte få av hjulen själv ett och ett då och gå till nån mindre verkstad? Då brukar de ju kunna kränga om medans man väntar, eller åtminstone under dagen.
Redan beställt leverans till vianor och bokat tid, 27e, så det får gå, känns lite väl besvärligt att avboka tid, avbeställa och beställa om, leta upp någon annan som kan montera och låna ett garage till att hänga upp hojen mot att vänta två veckor.

Men det är därför som jag ville försöka bättra på lite så länge, kan jag göra kanterna lite bättre att köra på så vill jag göra det. Självklart blir det ingen inspirerad körning med de här däcken, men jag gillar att göra det bästa av situationen. Man vet aldrig när bilisterna tvingar en att göra inspirerade undanmanövrar.

Kör en sväng på grusväg, så löser det dina problem ganska effektivt.
Fungerar på nya däck också.
Tack för tipset, det har jag redan gjort faktiskt, men det är ute på kanterna jag ville komma åt och det rådde inte gruset på så bra.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top