Besikta med dåligt bakdäck, vad gäller?

KOTTENS

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
R1
Hej! Är det någon som vet vad som gäller vid besiktning av ett alldeles för dåligt bakdäck? Ombesiktning eller körförbud? Ska besikta på torsdag och ingen verkar ha tid med däckbyte innan det :död

någon som vet? Tacksam
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ring och kolla? Och förklara läget samt att du bokar en tid för däckbyte? Annars är de ju bortkastade pengar..
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Är det inte bättre att försöka hitta en ny besiktningstid, så du hinner få på ett nytt däck?

Den enda som vet om det blir ombesiktning eller körförbud är besiktningsmannen, då det är han som gör bedömningen. Och det beror på HUR slitet däcket är.
Av din beskrivning att döma bör alla körning hållas till ett absolut minimum så att du slipper börja säsongen med en vurpa pga ett dåligt däck.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Men byt sula själv då? det är inte så jäkla svårt, lite tålamod och ett antal lämpliga verktyg så har du en erfarenhet mer ifall det skiter sig som nu ;)

Du bodde i Västmanland? Kollat med Italiabikecenter i Arboga? Ducce shop/verkstad men det tas in annat också mellanåt.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Såvida corden inte tittar fram allt för mycket ombesiktning till 99%.
Tom möjligt att dom släpper det helt om man småpratar lite och nämner att ett nytt däck är på g.
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Jag besiktigade en hoj för två veckor sen med ett dåligt framdäck, resultat:
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning."
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag besiktigade en hoj för två veckor sen med ett dåligt framdäck, resultat:
"Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver inte återkomma till en ny besiktning."

Detta är det rätta svaret;)
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Minst 1 mm över hela slitbanan, annars underkänt utan efterkontrollskrav. Om korden är synlig bedöms det med 2a och efterkontroll.

//Tommy
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har samma upplevelse som Holke. Besiktade med dåligt backdäck (och för slapp kedja) men slapp komma tillbaka för ombesiktning. Det känns generellt som att de blivit mycket slappare sen privatiseringen.
Samma sak med bilen som besiktades utan fungerande avtagbar dragkrok men ändå gick igenom till slut.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag besiktade en gång med ett däck där korden syntes (hade bokat tid för att byta däck några dagar senare). Då tog en svart spritpenna och målade korden svart så att det inte syntes, fick ingen 2a utan bara en liten anmärkning :näsblod
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom kan ibland släppa igenom ett epic fail om det är uppenbart att man genast fixar det - t.ex
på grund av levererans förseningar eller så eller om det är uppenbart att man inte är så dum så man
brassar på med skiten.

Jag har en gång fått igenom en hoj med 1mm tunn skiva - och då menar jag verkligen 1mm tunn.
Inget snack om saken han nämde ordet rakblad:rofl

Kom från nån norrlandsemster och den låg på posten.

Om man skall komma undan med sådant så skall hojen/bilen verkligen vara i prima skick annars.

Då kan dom släppa en punkt:fakta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Dom kan ibland släppa igenom ett epic fail om det är uppenbart att man genast fixar det - t.ex
på grund av levererans förseningar eller så eller om det är uppenbart att man inte är så dum så man
brassar på med skiten.

Jag har en gång fått igenom en hoj med 1mm tunn skiva - och då menar jag verkligen 1mm tunn.
Inget snack om saken han nämde ordet rakblad:rofl

Kom från nån norrlandsemster och den låg på posten.

Om man skall komma undan med sådant så skall hojen/bilen verkligen vara i prima skick annars.

Då kan dom släppa en punkt:fakta

Då är frågan varför de släppte igenom min bil. Jävla skrothög är det :p
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Tycker hela diskussionen är lustig. No offence men att tycka att besiktningen är slapp när man själv inte ens orkar byta däck i tid, spänna kedjan eller fixa bromsar tycker jag luktar lite dubbelmoral :D
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Vad jag vet så behöver det inte vara en millimeter över hela däcket utan de ska mäta på huvud mönstret och det är där mönstervarnarna sitter.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Vad jag vet så behöver det inte vara en millimeter över hela däcket utan de ska mäta på huvud mönstret och det är där mönstervarnarna sitter.

Du menar dom som brukar vara nedslitna först på hela däcket och är väck när man ringer och beställer tid och däck? Det går alltid så fort i slutändan, och har man inte erfarenhet sedan tidigare så kan man lätt lura dig på fint mönster på DELAR av däcket.

Nya däck är det roligaste tillbehöret, plötsligt känns det som om man får en ny hoj igen ;-)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top