Hala bromsbelägg

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Nej, detta är ingen trollning, men jag har insett nå't som jag, fram till igår, trodde var omöjligt: Det GÅR att ha för bra bromsar (jag kan hjul-låsa på torr asfalt med ETT finger).
Så det jag söker är alltså bromsbelägg med LÅG friktionskoefficient. Tips?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De är inte bara så att du har ett kallt eller bara dåligt framdäck då?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nya däck ÄR hala. Rugga det med sandpapper och prova igen. Låt även däcket komma upp i arbetstemp innan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Öva på att bromsa så du hittar känslan! Eller skaffa abs så kan du mosa på för fullt utan att lära dig....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I vilken hastighet lyckades du låsa hjulet. I 5 km/h, tex strax före ett före ett rödljus är det inga problem låsa framhjulet. Med ett finger.
Med bra bromsar.
Men lyckades du låsa framhjulet i 100km/h med 1 finger, ja då är du mycket stark.
Orsaken att det är svårt låsa hjulet i hög hastighet är att utom friktionen mellan däck och asfalt så måste hjulet också tvingas till mycket lägre hastighet för låsning och rörelsenergin (rotationsenergin) vid 100km/h är 400 gånger större än vid 5km/h.

Det är därför man vid maxbroms klämmer åt bromsen hårdare och hårdare till hjulet börjar kasa och sedan lättar mer och mer när hastigheten sjunker. För att undvika låsning.
Och "nya" däck kan behöva några mil för att bli inkörda.
När är däcket tillverkat?
http://www.dackweb.se/default.aspx?d=3&u=12
Fabrikat, modell?
Den här artikeln tar bla upp risken med helt nya däck.....i 4e stycket
http://www.motorrad.se/?nid=1957
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Nu har jag hittat två hala kandidater: Ferodo Platinum (suffix P) och Carbone Lorraine A3+
Ferodo-beläggen har ett μ som går från 0,39 till 0,43 (50 - 350 ºC).
Lorraine-beläggen har ett μ som går från 0,37 till 0,53 (50 - 130 km/h).
Vilka tror ni på?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nu har jag hittat två hala kandidater: Ferodo Platinum (suffix P) och Carbone Lorraine A3+
Ferodo-beläggen har ett μ som går från 0,39 till 0,43 (50 - 350 ºC).
Lorraine-beläggen har ett μ som går från 0,37 till 0,53 (50 - 130 km/h).
Vilka tror ni på?

Du har inte tagit till dig något av det som skrivits ovan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har jag hittat två hala kandidater: Ferodo Platinum (suffix P) och Carbone Lorraine A3+
Ferodo-beläggen har ett μ som går från 0,39 till 0,43 (50 - 350 ºC).
Lorraine-beläggen har ett μ som går från 0,37 till 0,53 (50 - 130 km/h).
Vilka tror ni på?

Jag tror på Ferodo. Enbart pga av god erfarenhet av de Ferodo Racing Green jag och två vänner för länge sedan monterade på våra hojar..
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Jag tänker spontant att det är bättre att byta bromspumpen till en med annan "utväxling". Då kan du kanske behålla samma bromsbett men med mindre känslighet.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är detta en fråga eller ett påstående?

Frågor avslutas med frågetecken.

Antingen lär du dig bromsa eller så skiter du i det och är värdelös på att bromsa + sätter på "hala" bromsbelägg så sitter du i röven på en buss inom snar framtid. Ditt val.
Du har inte något hemmabygge, det är en vanlig motorcykel och om det är något fel på den (tror jag inte) så är det fel på bromspumpen, inte beläggen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror felet sitter mellan bromspump och sadel.

Lägg lite tid på att lära dig använda bromsen rätt kanske?
Att som första åtgärd, tidigt på säsongen där du är lite rostig, nya hala däck, kall asfalt och förmodligen lite grus/damm med i bilden med....fundera på att sätta på sämre bromsbelägg?

Nänä.... :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Får man fråga vad ditt nästa steg är...? Har du någon plan B...?

Jag menar efter att du monterat någon av de ovan uppräknade bromsbeläggen och sedan märker att det fortfarande går precis lika lätt att låsa det nya däcket på kall asfalt...?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Är detta en fråga eller ett påstående?

Jag ställde mig frågande till din fråga. Det händer lite då och då att folk kommer och vill ha hjälp men inte alls tar till sig av de kunniga människor som erbjuder sin erfarenhet gratis på sin fritid. De är redan inställda på vad de ska göra men vill ha folk som bara håller med och trycker på.

Oschysst tycker jag. Du kanske tycker att deras svar var helt konstiga och du kan omöjligen vara för dålig på bromsa eller har redan sandpapprat däcket så halva mönstret är borta. Svara då åtminstone på deras inlägg lite kvickt, de har ändå tagit tiden och svarat dig och vem vet vilken tid de lagt innan de la upp svaret?

Med lite vett och respekt kommer man långt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sälj dina bromsar till MotoGP-stallen istället för ett par hundratusen spänn. win-win situation :)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Lite förvånad att se Alatalo svara i tråden men att ingen ännu frågat om hur stötdämparkomponenterna i framgaffeln är inställda/fungerar.

Jag hade samma problem på min R1:a ett tag när jag själv var nybörjare, för att killen som servade framgaffeln råkade hälla i för mycket olja och fjädringsvägen pga detta begränsades kraftigt.

Trodde det var fullt normalt att rita 10 meter svarta streck med framdäcket inför trösen och ejes varv efter varv...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top