Kawasaki zx636r, köptips

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Japp, ännu en sån tråd. Har gjort en sökning men ej fått upp någon som rör 636 "/

Har fått nys om en ovanstående hoj och undrar sonika om vad man ska se upp med/kontrollera extra noga. Har koll på dom vanliga spelen och ljuden man ska kika på.

-03a som importades -10,

Tackar ödmjukast för all hjälp ni nu kommer kasta på mig :banana
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
03-04 har såvitt jag vet inga direkta typfel. Styrlager är ofta halvdant efter en massa wheelies. Börjar dock bli halvdant med delar till dem nu om du tänkt köra bana med den.
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Skönt att höra! har inte kollat på den aktuella hojen än, men får ställa ägaren mot väggen. Än så länge är det bara pendling till skolan som står på schemat.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
kamkedjesträckaren, topplockspackningar.. e vad jag vet e vanligt fel på just 636motorn. juste 2an har jag för mig kan strula oxå.. annrs grym hoj.

en sak till, bromsoken brukar de byta fram till de som sitter på 2007års modellen å framåt då de som sitter på släpper in luft lätt. dvs blir snabbt svampiga.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
2:an är svag på -05-06, inte på 03-04. Det är även 05-06 huvudbromscylinder fram som klappar ihop med jämna mellanrum, bromsoken och huvudcylindern från 07-12 passar. 07-12 oken är bättre och mer genomtänkta - mindre krångliga att lufta bra.
Kamkedjesträckaren framkallar rassel då den är automagisk. Börjar man bli orolig så motionerar man den lite, tar ca 15 min.
Ventilkåpspackningen byts gratis på 07-08 pga återkallelser. Topppackningen har jag inte hört något om dock.

För pendling till skolan rekommenderar jag dock en annan hoj.

http://zx6r.com/mechanical-technical/15021-parts-compatibility-list.html.
Bra att ha!
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Pillo-kun nämner topplockpackningen då han använde sin 636 för att generera en utomhus-ångbastu när han lämnade hojen igång ute när den hade fel på kylsystemet :p så kan nog inte ses som ett typ-fel
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
kan va så att 2an e bara kass på just 05-06. 636 motorn som sitter i 03 e i princip samma motor, bara toppen som e omarbetad från förra modellen om jag minns rätt. Men kan va som du säger. Mins inte om det va problem med just denna MC(04-06) då denna ska va större å tog bättre än nyare nissin MC som satt på senare modeller. 03 har jag för mig har en vanlig icke "radial" MC som standard. Många som körde med brembo m4 ok bytte till just en 05-06 mc.


Sen tycker jag Klubba ska tagga ner på sitt skämtande eller "get his facts straight" för han vet inte vad han pratar om.

zx6r är äckligt populär å har ooooootroligt bra community
finns minst 4-5 ninja forum fyllda med nyttig information. där TS kan läsa om allt från vilka delar som passar mellan årsmodellerna till de absolut vanligaste felen som uppstår. om jag kommer på va de nu heter så hör jag av mig så får TS mer kött på bena men antar att han kommer att hitta dem när han väl har köpt hojen kanske. För det e en jäkligt bra hoj :D

oj tog 1 min å jag hitta några jag tänkte på... Bara det e ju värt att ha en zx6r :D

http://www.kawiforums.com/zx-6r-all-model-years/
http://www.zxforums.com/forums/
http://zx6r.com/zx6r/
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
kan va så att 2an e bara kass på just 05-06. 636 motorn som sitter i 03 e i princip samma motor, bara toppen som e omarbetad från förra modellen om jag minns rätt. Men kan va som du säger. Mins inte om det va problem med just denna MC(04-06) då denna ska va större å tog bättre än nyare nissin MC som satt på senare modeller. 03 har jag för mig har en vanlig icke "radial" MC som standard. Många som körde med brembo m4 ok bytte till just en 05-06 mc.

Koppling är väl också annorlunda, vill minnas att 05-06 har slirkoppling på både R och RR, 03-04 har det definitivt enbart på RR (599cc) varianten (åtminstone ej på 636an).
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jo den har slirkoppling, men det e så basic så eg e det ingen motorförändring i sig så att säga :D
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
mm kan va så.

den dära listan enrosabil länka till e guld värd om man sitter på en lite äldre zx6r som ex TS kanske kommer att göra :D
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Problemen med andra växeln har med nya materialval i växellådan att göra om jag inte minns fel. Växellådan är hur som ändrad mellan 04/05. Slirkoppling är standard på 05-06 modellerna, både r och rr, men bara på rr versionen 03-04. Vill man ha den att faktiskt funka som en slirkoppling med så får man ta bort korgen och plocka bort 1-3 st av fjädrarna bakom själva korgen, vilket justerar dess ingrepp. Hur mycket den sen ska slira justerar man genom att välja annorlunda stålplattor i kopplingskorgen, finns som orginaldelar. Standard är om jag inte minns fel 1x2.6mm, 4st 2.0mm och 3st 2.3mm skivor, det står mer om det i deras "kit manual".

Huvudbromscylindern på 05-06 är bra, tills den börjar läcka igenom vilket gör att bromsen känns svampig och allmänt skit. Då behöver den ett renoveringskit för en dryg femhundring på ebay. Detta får man räkna med att göra varannat-var trejde år om man vill behålla den. De flesta väljer nyare nissin-cylinder (07-12) dock. De nyare nissin-oken (07-12) har luftningen längst upp och lite annan diameter på kolvarna vilket ger en bättre känsla i bromsningen. Standard tokico eller hur det stavas är dock inte dåliga om man bara får ur luften ur dem, vilket kräver att man lossar oken från gaffeln.
De nyare nissin-oken passar även 03-04, men då 04-03 har mindre bromsskivor fram så slits beläggen lite "fel" vilket kan ge upphov till lite missljud när de börjar bli välanvända (hela bromsbelägget används inte).
Vill man så är dock 03-04 styrkrona identisk med 05-06 måttmässigt vilket gör att det går att stoppa i en 05-06 gaffel och få de större bromsskivorna med, detta kräver dock ny fälg vad jag kan minnas (skitdumt, jag vet) från en 05-12. Kan även funka med 13 uppåt men det vet jag inte säkert.

Edit:

ALLT detta är dock att se som en gigantisk överkurs med tanke på vad TS ska ha hojen till. Jag står dessutom fast vid mitt tidigare uttalande: För att pendla till och från skolan - Välj en annan hoj. Kika på en twin med minst typ 800 cc. En högvarvig radfyra med all kraft över 8000 rpm, som gör en bit över 100km/h på ettan och där du sitter som en räka med avbrutet arsle är inte optimalt för sådan körning. Prisklass? Kika runt på gamla ducce monster, aprilia shiver/dorsoduro 750, bmw r800r/r1200r/r1150r, f650/f800 gs, kawa er-6, sv650 eller liknande, det kommer vara bra mycket mer trivsamt på alla sätt och vis.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
undra om TS kommer göra slag i saken å köpa den, enligt mig klart mest prisvärda gammel supersporthojen.

Mm aha ok. visste att det va bara va att flytta över slirkopplingen men inte att det va omdesignad låda.
Trodde först när jag läste om växelproblemen på 05/06 för flera år sen att de va de 8spridarna som gjorde att 05/06(0304RR har det oxå) va så mycket mer drabbad än just modellerna innan.

men skulle ändå titta extra noga på det då övriga zx6r:eek:rna inte e förskonade från detta problemet. å det om inte annat e ju antagligen fett dyrt att fixa.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top