Powerwheelar era hojar?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
MT-09, Arrow helsystem, DNA luftfilter och ECUnleashed mapp, original drevning.

1:an & 2:an nästan för lätt! :)
3:an om man håller lite högre varv!
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vad kör ni med för bränsle egentligen :va Haft z400j,cbr600f,cbr900rr,sp1,cbr1000rr -04,fz1sa,cbr1000rr -08,cb1000r,fz1n,gsxr1000 k9,xt600e,wr250r och åker nu omkring på en Tenere 660 -08. Ingen av nämnda hojar wheelade på 3an vid gaspådrag. Fireblade -08 och gsxr k9 gjorde nog det vid gaspådrag i fart på 2an. Övriga krävde antingen att man släppte av på gasen och gav fullt igen på 2an,körde på 1an eller helt enkelt gav upp(z400j -82). :fakta

Jag är änna inne på samma spår! Jag vette fan hur folk powerwheelar på 3-4?! Lite styrfladder är en sak.. Men om du fullgas växlar och använder koppling så inte fan är det en POWERwheelie..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja men frågan var ju om dom powerwheelar utan ryck eller juckande med gasen etc. Sen så har du väl hjuldiametern till hjälp när du kommer ut ur en kurva i hög fart då den "växlar på" på ett annat sätt när du rätar upp?
Absolut, om jag kommer ur en kurva och "medstyr" eller gör en "pick-up" samtidigt som jag vrider stumt hjälper det till att lyfta framhjulet, så är det. Men med tanke på vår intressanta och viktiga diskussion var jag tvungen att plocka ut enduron för att testa, kommer att redigera mitt första inlägg i vetenskapens namn och enligt min personliga definition :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nej, inte ens på ettan! (F800R)

Inte många hojar som powerwheelar i trean original på en rak och slät väg. Literhojar går att plocka upp på trean med koppling, eller över guppiga vägar, ståendes osv osv.

Superduke 1290 kan jag tänka mig wheelar i trean utan koppling eller av/på, utan vanlig gas bara. Körde en 1190 adventure och det är faktiskt den första hojen jag kände reste på trean utan att försöka. Har kört CBR 1000 -10, ägt 1098S och provkört en mängd andra riktigt starka hojar... trean funkar enbart med koppling på dessa hojar! Inte jättelätt med kopplingen heller.
 
Last edited:

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Nej, inte ens på ettan! (F800R)

Inte många hojar som powerwheelar i trean original på en rak och slät väg. Literhojar går att plocka upp på trean med koppling, eller över guppiga vägar, ståendes osv osv.

Superduke 1290 kan jag tänka mig wheelar i trean utan koppling eller av/på, utan vanlig gas bara. Körde en 1190 adventure och det är faktiskt den första hojen jag kände reste på trean utan att försöka. Har kört CBR 1000 -10, ägt 1098S och provkört en mängd andra riktigt starka hojar... trean funkar enbart med koppling på dessa hojar! Inte jättelätt med kopplingen heller.

Jag har börjat fått en dålig (läs jäätte bra) vana med att koppla upp min fz1 på 3an, istället för att bara gasa upp den vilket även fungerar.. Är detta enbart misshandel av kopplingen som jag håller på med eller är det egentligen bara 100%njutning? En koppling är ju såklart slitagedelar men hur mycket spöar jag den egentligen i onödan? Ljudet efter att man dumpat till kopplingen är ju oslagbart så har svårt att se jag kommer sluta med det dock.. :tuttar
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Powerwheelie är väl ändå när man sitter som vid vanligt åka, inte gungar, inte rycker och hojen reser sig enbart med hjälp av gasen.

På 1:an gör nog min allt det. Resten får man allt koppla. :banana
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Om jag kryper långsamt på ettan, hänger framåt och ger fullt så ger den lätt styrfladder, trycker i tvåan och fladdret fortsätter lite. Därefter håller den sig på backen. Med mindre än halv tank går den upp lite mer. Ser ingen direkt nytta med att hojen reser sig. Tycker det stör om man vill hålla sitt spår när det är andra i närheten. Kör mest på bana. Har -1 fram nu och har funderat på -2 men tror det kan bli för nervöst. Vill ej nå toppvarv innan rakan är slut.

Har dessutom tränat bort drygt fyra kg i vinter.:tungan
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
MS 1100:an, Termignoni, öppet luftfilter och mappad.
1:an. jodå
2:an ja, vid rätt varvtal.
3-6:an nix.

XS:en, Inte en chans....:gnissla
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Xt660x, öppen luftburk, leo vince, resten orginal. Reser sig på 1an, 2an och om jag växlar snabbt och aggressivt när framhjulet går ner så studsar den upp i trean. Annars måste jag stå osv för att den ska upp i trean.
Då går den rätt bra. De Xt jag kört med liknande mods har inte powerwheelat på 2:an.
Dvs inga ryck eller liknande utan endast gasökning.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja men frågan var ju om dom powerwheelar utan ryck eller juckande med gasen etc. Sen så har du väl hjuldiametern till hjälp när du kommer ut ur en kurva i hög fart då den "växlar på" på ett annat sätt när du rätar upp?

Precis som du säger så är det få hojar som gör det över tvåan men många har ju fixat med hojen och då blir det annorlunda. Jag hade en k6 med 160 ärliga hk och racesystem,luftfilter, mappning och +2 bak vilket gjorde att vid fullt påslag så lyfte den på trean.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Honda Dax -81

En gång på ettan, jävligt ofrivilligt för övrigt men bilen bakom garva nog duktigt när jag spretande med benen försökte hitta någon form av balans ;)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
1an Ja
2an Ja
3an Ja
4an Ja
5an Ja
6an Vet inte men går nog med lite hjälp , går nog nära 300 ärliga vid 8000 där man bör ligga .

98 oktan och sportfilter

+ 1 fram - 3 bak .

M

Jag körde + 1 fram -2 bak med samma resultat på min Blackbird med stressfläkt :yoparty
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag har HTC-WC (Human Traction Control - Wheelie Control) på min crossplane Retta

Så fort hojen går upp mer än 12 cm på bakhjulet så slår den till med full kraft.............vilket i klarspråk betyder att jag har en helautomatisk nerv i höger handled som blixtsnabbt skickar en signal till hjärnan, som förstärker signalen och inom 3 millisekunder skickar ytterligare en signal till musklerna i armen med ordern - Slå av på gasen.

Jag har i 20 års tid försökt hitta ett sätt att koppla ur den - Men................
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Någon som hade gasrest i 1an och 2an med sin zx6r -97, min zx7r gasreste då fan inte utan skjuts.

= Vi är för feta :tungan

Man måste sitta så långt bak man kan på sätet samt ge 100% gas. 99% gas och den kommer inte upp :tungan

bästa är att skjutsa någon tjockis, då reser sig framhjulet på de flesta hojar :D
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag har börjat fått en dålig (läs jäätte bra) vana med att koppla upp min fz1 på 3an, istället för att bara gasa upp den vilket även fungerar.. Är detta enbart misshandel av kopplingen som jag håller på med eller är det egentligen bara 100%njutning? En koppling är ju såklart slitagedelar men hur mycket spöar jag den egentligen i onödan? Ljudet efter att man dumpat till kopplingen är ju oslagbart så har svårt att se jag kommer sluta med det dock.. :tuttar
Kör på med kopplingen, de är en bra vana :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top