"Vobblande" Gsx 1100EF 1988.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tänkte använda farsans Gsx som jobbpendlare under sommaren men har stött på patrull...

I hastigheter över ca 70-80 km/h så börjar styret skaka kraftigt, det går fortfarande att köra om man pressar styret framåt men det blir idiotiskt jobbigt efter ett tag så det går inte i längden.

Misstänkte att framhjulet hade en plattfläck då hojen stått länge så jag köpte ett nytt och balanserade det. Det blev lite bättre men är fortfarande inte bra, har känt på styrlagret men upplever inte ngt direkt glapp.

Har ni några idéer? Kan det vara så att det finns en plattfläck på bakhjulet också som fortplantar sig framåt så att det upplevs som om det är styret??

Tack på förhand
Christian
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är du säker på att styrlagret är okej?

Kolla även att hojen har rätt höjd fram och bak (ingen som försökt sig på att sänka den t.ex.?) Är bakändan för hög i förhållande till fram så blir vinkeln på gaffeln för brand och försprånget för kort, vilket leder till en instabil hoj som kan börja wobbla.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Hur är det med frambromsen? tar den som den ska när du bromsar? för vibrationer i styret kan bero på skeva bromsskivor, men då brukar man märka av det extra tydligt när man bromsar.
Har styret båda styrvikterna kvar? kan också orsaka vibrationer.
Sitter styret och allt fast som det ska?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade nog börjat med att kolla lager och sen tagit en titt på själva gaffeln. Finns alltid en möjlighet att det blivit nån spricka i den, i regel precis under nedre gaffelkronan.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är du säker på att styrlagret är okej?

TS du skriver: "upplever inte ngt direkt glapp." Hade du skrivit: det finns inget glapp så hade jag släppt detta...men är det inte helt stumt i styrlagringen så är det glapp :fakta
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kolla styr och svinglager ordentligt, det är kinkigt på gamla hojar. Plattslitet bakdäck, felaktig geometri pga sänkt/skev/dåligt fjädrande gaffel eller flex pga spricka på ram/sving/gaffel är också tänkbart.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Er det ingen hær som er så gamle at de har kjørt en NY GSX1100EF ???

Jeg er....

Og de wobbler alle sammen..
Dette må være den dårligste kombinasjon av ramme/gaffel/hjul som noengang er levert fra Japan.... Selv CB1100F var bedre....

MEN gode dekk hjelper mye på og det aller beste er å bruke en moderne gaffel/felg ( 17 ) og dekk....

I know.... Been there , done that :)
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tack, för alla svar! Skall ta och kika de grejer ni skrivit! Återkommer med svår!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Viktfördelning och aerodynamik är också saker som kan påverka, om du har en toppbox som den här så prova med att ta bort den eller stoppa åtminstone inget i den.
GSX1100EF.png
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Som norrmannen ovan skrev så ingick det ett sladdrigt chassi i köpet.Jag kan iofs tycka att det ör lite väl tidigt att det wobblar vid 70-80. Alla tips om hur man kontrollerar sådant har du redan fått i den här tråden, men förvänta dig inga underverk.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Så är det kanske, har läst att vobbling var vanligt runt 140 och uppåt. Men det kan ju ha krupit längre ner med åren. Nä nå mirakel förväntar jag mig inte. Men skulle gärna ha den körbar. Får ta och kolla alla tips här och se om jag inte kan minska det, eller flytta det längre upp i registret igen iaf!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Lite weave är normalt på dessa men wobbel ska man inte behöva råka ut för i lagliga hastigheter.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Vobbel är väl kanske inte rätt ord. Det är bara styret som "fladdrar" alltså svänger från sida till sida. Själva cykeln hamnar inte i svängning.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag är också intresserad av vobbellösningar. Jag har en XJ900 från -85. När jag åkte till macken på första rundan för att fylla luft så hade jag otroliga vobblingar vid ca 70, men inte vid högre hastigheter. Man släpper inte styret ens med bara en hand i de hastigheterna då. Efter att jag fyllt luft är det väldigt mycket bättre, men jag har fortfarande en tendens till vobbel just vid 70 km/h. Högre hastigheter är den hur stabil som helst, i alla fall upp till 150 vilket jag kört häromkring. Förra sommaren åkte jag en sväng på Gotland ring, då hade jag väl som högst ca 180 km/h på start och målrakan och även då var den stabil.

Vad kan orsaka sånt vobbel vid 70 km/h?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Lite halvt om halvt dumdristigt gav jag mig ut på motorvägen med hojen.. vibrationerna försvinner vid ca 90 visar det sig!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Palla upp cykeln och dra ur gaffelbenen ur styrkronan, det är oftast svårt att känna något annat än ev. glapp när styrlagret är belastat. det brukar bli ett markerat "raktframläge" efter många mil på samma styrlager. Byt det isåfall.

Sen kan du ju kolla svinglager och hjullager också, dom brukar bli risiga med tiden.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Fått tips om att byta olja i dämparna också. Skall försöka med det nästa helg. Har gjort en ordentlig koll på lager nu och kan inte känna ngt spel på något.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top