Helljus eller halvljus?

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Finns säkert redan en tråd om detta...:rolleyes:

men en snabb fråga till SH-kollektivet;

Vid dager och goda siktförhållanden, kör ni med Hel- eler Halvljus:confused:?


(Själv kör jag med halv, men baserat på svaren här kommer jag kanske att förändra inställningen av ljusknappen denna säsong...)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alltid halvljus! :fakta Helljus har jag bara i mörker utan möte, annars framstår man bara som något mongo som inte har koll på vare sig reglagen eller vad den blåa lampan i instrumenten betyder :rolleyes: Lite som att åka runt med blinkersen på en hel dag.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Förr i tiden så körde jag ofta med helljuset på under dagtid. Nuförtiden så försöker jag att inte reta upp folk i onödan (det räcker med skönsången :D), så jag har slutat med det. Dessutom så har jag för mig att det saknas vetenskapligt stöd för att man faktiskt skulle synas bättre och det har spekulerats (?) om att det snarare kan ha motsatt effekt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Finns det inte lagar kring hur helljus ska användas?

Använder hursom halvljus, tror inte helljus gör någon som helst positiv skillnad för synlighet. Kommer nog bara irritera folk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När man befinner sig runt bilister :3freak
så skall halvljus bara användas i kombination med varningsblinkers! :mattias

#ironi
 

fisken2

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2013
Ort
Oskarshamn
Hoj
Italienare + R6
Precis i början av säsongen brukar jag köra med heljus på, men min säsong börjar också så fort det blir plusgrader. Annars brukar jag också använda heljus när jag långpendlar med hojen och ligger på lite:rofl Övrigt har jag halv
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Är väl kanske effektivare med LED-lampor eller extra positionslampor? Gula lampor?
Kör med halvljus själv på dagen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Halvljus på mötesseparerade vägar utan korsningar, eller när man kommit i kapp någon, men inte hunnit förbi ännu.
Annars helljus. I alla andra fall. Under förtio år.
Because I'm worth it.

Bjuder på mongokonnotationer och de enstaka helljusblinkningar man kanske får kan man ta som en bekräftelse på att åtminstone den gubben har sett mig.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns det inte lagar kring hur helljus ska användas?
Rätta mig om jag har fel men helljus får inte användas om god gatubelysning finns (alt. dagsljus) och inte vid möte om man riskerar att blända mötet. Och som mötande räknas allt och alla som vistas på eller vid sidan av vägen, så som tåg, gående eller farmor Greta som kör dike med permobilen. Allt som har 4 eller fler ben får bländas om det inte är en havremoppe förstås. (Rid i skogen för fan! Hestar är inte byggda för asfalt...)
 
Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Senaste 1,5 säsongen har jag kört med helljus konstant i dagsljus och jag har märkt tydligt att det är färre bilar som missar att se mig så jag har tänkt fortsätta. Med detta sagt har jag inte överdrivet starkt hellyse så det har nog bara hänt ett par gånger att nån mötande flashat. Har man däremot väldigt starkt hellyse (t.ex. som vissa glidare med ett par "extraljus") tycker jag det bländar även i dagsljus och inte är lämpligt. Började folk flasha mig hela tiden skulle jag nog sluta för då stör det ju uppenbart mina medtrafikanter.
Vid skymning/mörker kör jag enligt reglerna.
 

Krokmark

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Ort
Vislanda
Hoj
Suzuki GS 1100 G -84
Många trafikskolor lär även ut detta med helljus på dagtid pga bättre synlighet.
Minskar risken att skadas pga att man inte blivit sedd och man inte utgör någon fara för medtrafikanter mtp bländning, så varför inte...?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
På hoj är det tillåtet med varselljus samtidigt med halvljuset, ifall nån är intresserad.
Trafikförordningen (1998:1276) Kapitel 3, 71§ sista stycket.

EU-godkända varsellampor skall monteras 2 grader nedåtriktat, mot horisontalplanet, för att inte blända.
Hittade dock inte den referensen igen.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Skiter i vad vissa muppar tycker här inne. Kör med helljus vid vissa tillfällen för att jag vill komma hem i samma skick som jag var i när jag åkte hemifrån, simple as that!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Många trafikskolor lär även ut detta med helljus på dagtid pga bättre synlighet.
Minskar risken att skadas pga att man inte blivit sedd och man inte utgör någon fara för medtrafikanter mtp bländning, så varför inte...?

Folk som inte ser en hoj ser heller inte något helljus på dagen. Folk som ser en hoj hör det ej pga helljuset.
Bilar utgör heller ej någon fara för andra trafikanter vid användandet av helljus på dagen. Men både bilar och motorcyklar med helljus är ett irritationsmoment som inte skall förringas.

Jag har svårt att se i vilka situationer man riskerar att skadas, där helljuset hade kunnat vara avgörande.
Vid en korsning så hjälper det ej. Vid möte Så hjälper det ej. vid kökörning så gäller det att hålla ett säkert avstånd till bilarna samt att bilisten vrider på huvudet och använder backspeglarna. Då får man syn på en hoj oavsett helljus.

Näe. Helljus på dagen är bara ett fordons långfinger, samt eventuellt en falsk trygghet i klass med varselväst och gul hjälm. Vissa tror att de är så synliga så de släpper efter och blir mindre vaksamma pga det.
Typ som Ceara ovanför detta inlägg som verkar ha sätta sin tilltro till helljuset för att komma hem på ett säkert sätt :)
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Kör med xenonkonverterat halvljus. Bländar inte eftersom duccen har linsstrålkastare. Inbillar mig att jag syns bättre med xenonlampans blåvita ljus.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top