Honda Cbr600f3 startar inte efter vintern.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Tack för tipset men provat ta bort batteriet i hojen och kopplat in ett nytt bilbatteri på kablarna på hojen med hjälp av 16mm' startkablar ingen skillnad mot hojens batteri då.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för tipset men provat ta bort batteriet i hojen och kopplat in ett nytt bilbatteri på kablarna på hojen med hjälp av 16mm' startkablar ingen skillnad mot hojens batteri då.

Ja, bilbatterier borde ju onekligen klara biffen. Passat på att mäta upp för att se vad som händer när startmotorn går?
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Okej inget skrattar. Fyra ave maria och varmt ute idag startade den direkt inte gjort ett skit fattar noll. Felet lär ju ännu finnas men hur hitta det nu. Hoppas den fungerar nu eller om det var en slump bara??:banana

Ps även choken är varvtalshöjande nu mot tidigare när den bara dränkte sig själv.
 
Last edited:

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Så där ja nu är allt normalt igen startar inte nu när det blivit kallare ute. Ropa ja innan var ingen bra ide grrrrrrrrrr. Nöter nöter nöter tände till på startgas lite bara men bara om man sprutar i trattarna inte i vanliga hålet den tar luft genom.... Va Fan frustrerande detta..
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Dags att fundera på en felsökning på verkstad kanske? De kanske har svaret direkt om vad det handlar om.
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Ja frågan är om det är timme efter timme som rullar på eller om dom nästan vet direkt. Inte så sugen på en fet räkning av dom...... Felsökning kan gå snabbt eller ta en jäkla tid....
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Ja frågan är om det är timme efter timme som rullar på eller om dom nästan vet direkt. Inte så sugen på en fet räkning av dom...... Felsökning kan gå snabbt eller ta en jäkla tid....

du kan ju alltid säga till verkstad att jag är beredd att lägga x antal kronor i felsökning. och att dom ska kontakta dig om dom ej hittar något fel inom den penga marginalen.

det gör vi ibland på verkstaden där jag jobbar. kund frågar vad en felsökning kostar, vanliga svaret är att det vet man ej då man kan hitta felet efter 15 minuter eller flera timmar....
då kollar vi med kund vad hon eller han är beredda på att lägga. och säg då t.ex 2500kr. och hittar vi ej inom den marginalen så kontaktas kund för att se hur den vill göra. och hittas felet tidigare så tas självklart ej alla 2500 kr ut. utan man tar betalt för den tiden man lagt....
 
Last edited:

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Precis jobbat själv med felsökning mot privatkunder och företag med sånt dom inte kunnat laga själva fiberlänkar och åkt efter andra tekniker som försökt i typ 8h utan hitta nåt och man hittar själv felet efter 10min eller tvärtom också, det gör felsökning så svårt och dyrt ibland inte sugen på lägga fritt med pengar just nu på hojen...
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hade själv problem med min CBR600F4 som jag till slut fixade idag, visade sig vara vevaxelns positionsgivare, men det resulterade i att jag inte hade gnista alls. Dock gick den ojämnt ett tag innan den la av helt.

Vad har du egentligen för symptom på din hoj? Jag försökte läsa början på tråden men jag förstod aldrig vad problemet är i detalj. Fungerar det bra ibland och ibland inte?

Du verkade ha problem med choken, hur beter den sig om du struntar i att använda den? Min CBR600F4 startar funt utan choke även när den är kall, man får hålla lite gas manuellt första sekundrarna så den inte dör direkt bara.
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
WTF!? Har du någon nerförsbacke i närheten du kan testa att bumpa igång den? Pangar den igång då kan det väl tyda på att startmotorn drar så mycket kräm att gnistan blir mjukost.
Vafan vet jag jag bara bollar ideer :)
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Problemet är den startar perfekt vid +15'c men helt död under detta står då bara och nöter och nöter utan att tända. Brukar också starta den utan choke lite gas och hålla liv i den en liten stund bara.
Men är det under +15'c och man kopplar på startkablar står den ännu bara och nöter tills man startar bilen och den får en volt till då hoppar den igång efter en stund.

- - - Updated - - -

Ska prova rulla igång den imorgon...
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Men är det under +15'c och man kopplar på startkablar står den ännu bara och nöter tills man startar bilen och den får en volt till då hoppar den igång efter en stund.

I så fall är det ju uppenbart att det är något problem med elektroniken, om den går perfekt med startkablar från bil vill säga!

Byt batteri, kostar 250-300 kr på Jula/Biltema.

När den väl går, går den bra då? Kan du starta den igen om du stannar den?
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Har nytt Gelebatteri i.
Ja har jag fått den att starta och gå 5min kan jag lätt starta den efter 15min igen går helt perfekt från 1300varv till rött med eller utan belastning på motorn. Men när den är genomkall går den inte igång. Inte på startgas heller men gnista har jag på stiften utanför motorn.

Kallstart tagit bort polen och kört på ett 100ah batteri istället för hojens lilla ingen skillnad nöter nöter bara... Så ström och spänning finns.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Har nytt Gelebatteri i.
Ja har jag fått den att starta och gå 5min kan jag lätt starta den efter 15min igen går helt perfekt från 1300varv till rött med eller utan belastning på motorn. Men när den är genomkall går den inte igång. Inte på startgas heller men gnista har jag på stiften utanför motorn.

Kallstart tagit bort polen och kört på ett 100ah batteri istället för hojens lilla ingen skillnad nöter nöter bara... Så ström och spänning finns.

Är du säker på att du har gnista hela tiden?

Tänder den inte alls när den är kall? Även med startgas så har den ingen tendens till att tända?

Problemet jag hade på min cbr600 var att det var glapp i sensorn på vevaxeln, så ibland fungerade det och jag fick gnista, och ibland inte. Till slut la den av helt, vilket förenklade felsökningen.

Det jag tänker är att du kanske har glapp någonstans, och när du kollade om du hade gnista så råkade det vara kontakt, men sedan när den blev kall igen så blev det glapp igen (värmeutvidgning i kontakter etc.)

Om du har gnista, och det luktar bensin från avgasröret efter att du kört runt några varv (och du även testar med startgas) så är det ju konstigt om den inte tänder alls?!

Får du baktändning ibland? Om den tänder, men den gör det vid fel tillfälle så brukar man få avgassmällar eller baktändning.

En annan tanke: på min F4 så går inte soppapumpen igång för ens man kör över 20 km/h, dock går den igång i ca. 1 sekund efter att man vrider på tändningen. Så har den stått stilla över vintern eller liknande så får man vrida av och sedan på tändningen igen typ 10 ggr tills att förgasarna är fulla med bensin. Har du liknande spärr på din som kanske ställer till det när du står "stilla" och felsöker och startar om och om igen?
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Var ute nu och mätte den kall 440ohm på den givaren grrrrrrr tänk om msn ändå haft 0 ohm på den

På min F3:a går soppapumpen bara när man kör startmotorn så för att fylla tomma koppar blir det att köra den på 12volt direkt på kontakten.

Sprätta upp kabelstammen och leta????
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Var ute nu och mätte den kall 440ohm på den givaren grrrrrrr tänk om msn ändå haft 0 ohm på den

På min F3:a går soppapumpen bara när man kör startmotorn så för att fylla tomma koppar blir det att köra den på 12volt direkt på kontakten.

Sprätta upp kabelstammen och leta????

Du säger att den inte startar alls när den är kall, men sedan går den bra.. finns det inget läge där emellan där den går dåligt?

Om det antingen är bra eller anus så kan jag bara tänka mig att det är elektroniken. Skulle det vara förgasare, soppa eller något mekaniskt så borde den bluddra eller liknande när den är halvkall/kall för att sedan långsamt gå bättre och bättre när den blir varm. Elektronikfel brukar resultera i antingen helt av eller helt på.

Har du "throttle position" sensor på din hoj (F4an har det)? ECUn kanske tror att du håller fullgas konstant (fast förgasarna står på tomgång) för att den gått sönder eller kabeln har lossnat och då ger "fel" tändning?!

Om soppapumpen går och du har gnista så ska alla säkerhetsfunktioner fungera som de ska (stöd, koppling, neutral, HISS/spänning från instrumentpanelen etc.) så jag tror inte du vinner något på att riva i kabelstammen, för skulle någon kabel gått av/lossnat så hade inte soppapumpen fungerat t.ex.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top