Honda Cbr600f3 startar inte efter vintern.

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Suger inte in riktigt in genom förgasarna när man typ häller en liten skvätt bensin i insuget skvätter mer tillbaka känns som insugsventilerna inte stänger så kolven trycker luften bakåt ut ur insuget låter konstigt men försöker beskriva felsymtomen lite..
Men fungerade i höstas och tror inte dom schimsar om sig själva under vintern.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Flödar bensinen fritt ur kranen? Sitter det filter invändigt i tanken?
Gör något startförsök med öppet tanklock eller kolla iaf att ventilationen inte pluggats igen av kamelskit över vintern.
Om du har luftburken av och testar att dutta på lite med startgas händer det något då?
Har du mätt hur många liter pumpen kör igenom på en minut eller bara kollat att den klickar när den får ström?
Du kan kanske låta pumpen köra på tills den tystnar och sen stänga av tändningen och dränera flottörhusen och jämföra mängden mellan förgasarna.

Värdena på spolar o kablar såg ju ut att vara ok.
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Händer inget med startgas just nu längre.
Kört pumpen både med styrningen på men soppaslangen av från förgasarna och kört 12v direkt på pumpen med soppa matande från tanken sprutar ur pumpen.
Min soppapump går bara när jag kör startmotorn startar inte på täningsnyckeln.
Just nu ligger förgasarna i bitar och tvättas och blåser rent. Men kollade innan att nålarna öppna och stängde genom blåsa i soppaslangen sen vicka runt dom och då blev det helt tätt.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ta loss dödarknappen och kolla hur det ser ut där. Kan ha ärgat till sig lite under viloperioden.
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Kan göra det men den fungerar rör jag den vid start dör startmotorn och provat stänga av den på dödaren när den startade för en vecka sedan men ska elektronikrengöra den så allt är helt ok. Just nu skruvas förgasarna ihop pjuuu.. Ser helt ok ut i dom, nålarna stänger när man blåser och vänder på förgasarna. Alla munstycken tryckluftsblåsta efter tvätt och div hål i förgasarna. Hittar inget fel på dom ingen sliten trottelnål eller röret den går ner i som syns. Men skulle i detta skede inte spela någon roll nu snackar vi startvarv för att få igång hojen.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ah så den dödar startmotorn också då märks det ganska enkelt om dödarknappen funkar eller inte.:)

Ok så när förgasarna är på rätt plats igen kör på extern 12v till pumpen och låt den fylla upp gasarna tills den slutar ticka. Dränera sen och se hur mycket dom fått i sig.

Ska du använda choken så dra bara på pyttelite och testa med liiiiiiiiiiiite mer för varje startförsök. Har tom läst om en kille som fick starta upp helt utan choke och först när den tände till kunde han öka choken och då till max 1/4 del annars surade den ner sig och var helt omöjlig att få igång.

Membranen är hela och fina hoppas jag.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Tömt flottörhusen efter pumpkörning och kollat så alla fått lika mycket soppa?
Hur många varv är blandskruvarna öppna och är det originalstorlek på dom?
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Jag tror Sukkaha kan vara på rätt väg, om nålventilen (eller vad den heter) läcker och på så vis flödar en eller flera förgasare med samma problem.. men borde inte någon av cylindrarna smälla iaf?

Vad har du i tanken? Gammal bensin? Vatten? Diesel?
Ibland gör vi de dummaste misstagen ;)

Ge inte upp!
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Ej tömt flottörhusen efter idag.
Kan inte tänka mig att nålventilerna läcker efter provat noga efter läckage. Men som sagt kan ha fel ändå.
Ny 98 oktan i tanken.
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Blandskruvarna har jag provat från 1.5-3 varv ut.
Orginalskruvar vet jag inte men den har fungerat med dessa tidigare.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Och hur var det med blandningsskruvarna öppna 2,5 varv cirkus? För visst har du skruvat loss dom och rengjort lågfartskanalerna också? Storlek på lågfartsmunstyckena?

Neutrallampan lyser som det är tänkt?

Stiften fortfarande snustorra efter upprepade startförsök?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har inte någon strulande stödkontakt eller nåt sånt då?
Låter ju inte som om det skulle vara problemet däremot.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Du har inte någon strulande stödkontakt eller nåt sånt då?
Låter ju inte som om det skulle vara problemet däremot.

Lite det jag var ute efter. Om neutrallampan inte lyser skulle stödbrytaren kunna ställa till problem. För även på denna modellen är det väl tänkt att man inte ska kunna lägga i växel om stödet är nere och kopplingen ute.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
-Prova minska gapet på tändstiften.
-Prova kapa 5mm på tändkablarna, rengör tändhattarna med elektroniksprej, eller 5-56.
-Dubbelkolla att tändkablarna går till rätt cylinder.
-Skruva av ett tändstift i taget, håll handen en bit över hålet, tryck startknappen och känn att "puffar" lika från alla cylindrarna. Det är knappast ett kompressionstest värt namnet, men har man inte utrustningen tillgänglig så kan man ju få lite känning i alla fall.:)
-Prova lossa ett av insugsgummina mellan förgasare/luftburk tillräckligt för att få in startgasmunstycket där, spreja och tryck start.
-För länge sen jag själv pysslade med det där, men nån annan kan kanske intyga/protestera mot att göra samma med gummit mellan förgasare/motor, alltså lossa lite, in med sprayen, starta.
-Låna/hyr/stjäl/köp tändspolar av samma typ (två stycken dubbelspolar).

Du skrev en bit ovan att det small i avgasröret. Kollade du stiften då om de blivit blöta?
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Skruvarna står på 2,5 varv ut nu. Hade så innan allt och då gick den bra från låga varv. Ja dom är rengjorda och ihopsatta skruv bricka o-ring.
Neutrallampan lyser står uppallad så sidostöd inne.
Ska minska glappet i stiften imorgon och prova.
Mäta upp hur mycket soppa det är i flottörhusen och se om det skiljer mellan dom.

Fortsättning följer.........
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top