Lätt mc, värt det?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ska ta kortet! Morsan är sugen på att ta tung igen ;) så de blir nog o köra motorcykel i sommar :) någon som har tips på en billig o kvick 125? :)

Ska du köra lagligt är de ungefär lika kvicka allihop. Vad vill du ha för utseende? Kåpor? Naket? Offroad? Motard?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag själv har sneglat aprilia rs 125. Tvåtaktare, kan dock vara lite mer pill, än fyrtaktare, men skall gå riktigt bra
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag själv har sneglat aprilia rs 125. Tvåtaktare, kan dock vara lite mer pill, än fyrtaktare, men skall gå riktigt bra

Ska man inte vara laglig med lätt kort så är ju en gammal ostrypt blårykare riktigt trevliga, om än lite kärlekskrävande. :D
Ska man vara laglig så får de ju inte ha mer än 11kw ändå, och då är det nog skönare med en nyare 4t som kräver mindre service som förstahoj.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller äldre 4t som CB125 från 70-talet. 12500 rpm och 15 hk i ett dåtida mopedchassi.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var fanns dom 15hp på 70-talet? CB´n gick ju som en bra trimmad zundappmoppe :)

De fanns mellan 10.500 och 13.000 rpm. Men moppefuckona på den tiden förstod knappast hur en fyrtaktare skulle köras. Och att den inte LÄT - "-nä då kan den ju inte gå nåt heller" stipulerade korvkiosksvetenskapen.

15 hk då är 15 hk nu.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Omformulerar rubriken! Lätt mc, Lätt värt det! :tummenupp

Hela denna tråden är ju nostalgi! :D Klart en 125.a ska lukta tvåtakt! Man minns doften hela livet sen!
Hade en Suzuki GT125.a -74. Åkte lätt ifrån CB.n men blev i min tur grymt frånåkt av ks125 :D

Lycka till!
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Omformulerar rubriken! Lätt mc, Lätt värt det! :tummenupp

Hela denna tråden är ju nostalgi! :D Klart en 125.a ska lukta tvåtakt! Man minns doften hela livet sen!
Hade en Suzuki GT125.a -74. Åkte lätt ifrån CB.n men blev i min tur grymt frånåkt av ks125 :D

Lycka till!

Samma här ! Min Suzuki GT 125 - 74 var silver metallic , den snabbaste färgen "at that time" ! :tummenupp

2 cylinder 2 takt twin . 16 hk åkte ifrån allt i min omgivning då , inte ens när jag hade spätta hann de trimmade mopparna med ! Toppade 120 - 130 typ . Man glömmer de aldrig ! :rock
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Jajaja och ja! En 125a tar dig varsomhelst på vilken väg som helst, why not??

Klart det är skillnad på moppe och MC, men kan du köra moppe med växel så är det ändå ganska lätt att lära sig köra MC så länge man har lite vett i skallen och inte drar full kareta det första man gör.. Min första tur på en MC var en CB500 med farsan bakpå i regn, och då var min erfarenhet av växlade motorfordon på två hjul enbart att jag kört en DT50 några år tidigare. Det gick bra det också, man får ta det lugnt i början bara!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top