Lätt mc, värt det?

LinusDT

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2015
Ort
uppvidinge
Hoj
Fiddy ;P
Tjena!
fyller 16 nu till våren och funderar på att ta lätt motorcykel kort osv :) Finns det några speciella tips ni kan ge till mig så jag kan öva på körning osv? om det är några speciella saker man måste göra när man kör upp osv :)
och jag vill gärna veta vad ni tycker, ska jag skaffa eller? bor ca 1 kilometer från närmaste civilisation så måste det väl vara rätt värt det iallafall, så det går lite fortare :tungan
Och jag har en fiddy och en moppe, men det är väl helt olikt jämfört med en 125? :)
jaja lite kladdigt men hoppas ni förstår :D ha det gött!
MVH Linus :p
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Det är bara att köpa en hoj så fort som möjligt, åk i din närmiljö (parkeringsplats, gårdsplan etc) och träna balans. Lär känna och bemästra hojen och dess reglage samt karaktär i låg fart. Gör åttor etc. Då är du på god väg. På kvällarna kan du somna till teoriboken. Lycka till.:yoparty
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Oavsett så låter det som att du kommer att skaffa mc-körkort i framtiden så att är väl inte dumt att börja tidigt? du får det mycket lättare sedan då du ska uppgradera till mellan samt tung.

Kör du redan moped och fiddy så är du på god väg. Visst skiljer det sig lite men det grundläggande är detsamma! Kör på!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag fått göra om nåt i mitt liv, skulle jag skaffat en lätt hoj först, i stället för att gå direKt från moppe till Harley när jag fyllde 18 bast.
Lycka till:tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om jag fått göra om nåt i mitt liv, skulle jag skaffat en lätt hoj först, i stället för att gå direKt från moppe till Harley när jag fyllde 18 bast.
Lycka till:tummenupp
Allt är upp till Dig, DU bestämmer..
Men ett år med en 125a kanske inte skulle skada? Om nu prestigen klarar av att inte hänga med super600or och sånt??
Det ÄR trots allt en viss skillnad mellan moppe och mc..
Nu vet jag ju inte vad du har för "moppe"? Är det nåt variatortjosan är skillnaden ännu större.
Handbroms - fotbroms - koppling - växla.. tja DU bestämmer.
Jag vet iaf att redan när jag var 16 hade jag problem med att byta mellan Silverpil och tyska hojar.. broms och växel satt ju på olika sidor (eng resp tyskt maner...) Men handbromsen, fram satt i höger handtag..
Har kört hoj i femtio år och hittills bara stukat en tumme (2010..) så antingen är jag feg eller j-t bra.. Eller haft tur? :rolleyes:
Vi behöver absolut inga fler skadeoffer från vägarna så lär dig manövrera enligt vad som skrivits tidigare här och öka på cc:t efter att erfarenheten kommer !
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ja det är värt varenda krona och varenda sekund du investerar.

Att det "bara" är två år kvar till riktig motorcykel låter som för kort tid för vissa men när man är 16-17 år är det faktiskt lång tid och många mil som kommer ge dig bra erfarenheter.

En följdeffekt är också att du kommer fixa bilkörkortet enklare och billigare när den dagen kommer.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köp en hoj, ta kortet och ha kul.

Kom bara ihåg att du inte har något att bevisa för andra, så kommer du ha ett långt och trivsamt liv på två hjul. Detta är lättare sagt än gjort - vi har alla varit 15 bast och vet hur det känns när hormonerna sprutar ur öronen på en. Motstå frestelsen att vrida på när polarna är med och inse att avstå från grupptryck särskiljer dig i positiv mening.

Kanske mer seriöst inlägg än du hoppats på, men det är i all välmening. Sugen på att testa gränser? Kom med oss på bankörningar!
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Tycker också det var värt det :) med rätt hoj hänger du lätt med oss andra när vi är ute o kör. De ända två nackdelarna i långa loppet är att man inte får ha passagerar på lätt MC tills man är 18 och risken är att ens kompisar inte blir färdiga att ta kortet så man har sällskap :(.

Men nu många år senare ångrar jag inte det en sekund
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lätt värt det! Och även om kompisarna inte uppgraderar mopparna kan du ju köra med dem, och oavsett hur mycket de trimmar (nästan iaf) vara snabbast och ha bäst hoj. :hihi
Och som andra sagt, kör för att det är skoj, inte för att bevisa något eller vara snabbare än någon annan. Dessutom, leta reda på nån knix i dina trakter när du fått kortet eller fått tag på någon att övningsköra med så kommer du lära dig köra, och ha fantastiskt skoj samtidigt!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Helt klart värt det! Utan tvekan. :tummenupp Började själv på en nsr vid 16 sen er6n och mellankort vid 18. Nu kör jag fz1 vid tung. Den stegringen i kubik och effekt har gjort mig till en mer säker förare enligt min åsikt. Stegen har inte varit lika stora så jag kände mig mer säker vid t.ex. bytet: mellan - tung.

Tycker du väljer helt rätt väg och du kommer inte bli besviken!

Lycka till! :rock
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Klart du ska ta kortet! förutom alla de fördelar som är uppradade här ovan.
Betyder det ju även att det slipper ta vad som känns som timmar att ta sig någon stans.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
värt det? absolut bästa jag gjort i hela mitt liv.

En liten motivering i bildform
notera att boysen som åkte till Norge planerade det hela över internet, ingen kände någon.

gw0MsQu.jpg

8QZ8UK2.jpg

3jOut3K.jpg

N9NwmWa.jpg

ANK6rhf.jpg

o6jCs4L.jpg

kcmA2vU.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan är det väl lite som att fråga prästen om det är en bra idé att bli kristen att fråga om hojkort är en bra idé här. :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen är att de flesta 15-åringar tänker sig en radie på 4-5 mil runt hemorten. Lyft blicken - en 125-a ger dig tillgång till hela världen och det går lika bra att resa med en lätt MC som med en tung, bara billigare. I Norge (populära MC-resmål/-vägar) blir hastigheten densamma, på Autobahn kanske inte.

Men precis samma vyer utanför visiret, samma dofter, samma regn och samma sol. Go!
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Svar : JA Deffenitivt !

Om du har tagit moppekort så har du ju gjort teorin redan i princip , de är samma trafikmärken osv .
På min tid måste man kunna stanna biken helt från 50 till 0 utan att sätta ner foten före 0 på en viss sträcka men jag vet inte hur körprovet går till nuförtiden .

Jag hade en Suzuki 125 Gt 2 takt twin för allt för länge sedan . Jag kommer ihåg känslan ! :tummenupp
Den gick som en raket jämfört med dåtidens (trimmade) moppar .

Idag går mopparna över hundra i stort sätt otrimmade men den största orsaken till att jag nu är glad att grabben håller på att ta 125 kort är att då kan han köra lagligt i 90 km / h , de gör han ju ändå nu men inte lagligt .

Sen blir de enklare och billigare att uppgradera till mellan och tung senare om han nu skulle vilja de :rolleyes:

Bara man kommer ihåg att man inte måste hålla dikt på rullen hela tiden ! :7peta
 

Sillgrissla

El presidente
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Smålands metropol
Hoj
Ingen
Jag tycker du ska vänta så länge som möjligt innan du tar körkort för motorcykel.

Kanske när du är sådär runt femtio skaffar du kort kortet, skinnväst och Harley direCkt!

Eller som dem andra har skrivit, bara gör't! :yoparty
 

LinusDT

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2015
Ort
uppvidinge
Hoj
Fiddy ;P
Jag ska ta kortet! Morsan är sugen på att ta tung igen ;) så de blir nog o köra motorcykel i sommar :) någon som har tips på en billig o kvick 125? :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top