Kopieringsskydd Yamaha nycklar

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Kopieringsskydd på Yamaha nycklar

Transponder märke Texas
Transponder typ Crypto 4D
Chip ID 69


Det har under många år varit snack om Yamaha's svårigheter att kopiera nycklar.
har du en röd "masterkey" så kan du själv lägga till en ny svart nyckel.

men har du eller tidigare ägare tappat bort den röda "masterkey" så går det inte att lägga till nya nycklar i ecu.

nu går det inte bara att ta en svart nyckel & kopiera den om du mist din röda
då chippet går att läsa & kopiera till minne, men inte att skriva in på en ny originalnyckel då denna är skrivskyddad

det finns firmor i polen, england som kan göra ny "masterkey" & nya svarta nycklar,
men kräver då att man skickar in... Tändningslås & antennringen runt låset, samt ecu
detta kostar i runda slängar 5 tusen kronor


Då får man göra som följande, dvs KLONA en nyckel
det finns tillverkare (t.ex silca) som har gti chip (glass transponder innovation)
dessa är universal & kan skrivas till 1 gång.

men du behöver ett nyckelämne som du kan sätta chipet i
då finns det några att välja på

YH35RAT22 = samma chip som original, funkar bara om du har den röda masterkey kvar
YH35RMH = Mycket större & påminner om en bilnyckel, plats för gti chip
YH35RATE = Liknar originalnyckel, men har plats för ett gti chip
silca nycklar.jpg

det senare är att föredra, då det liknar en Yamaha original
men har även plats för ett gti chip

Det finns även en som heter YH35REH2
men som är otroligt stor & uppdelad i 2
nyckelämne för sig, huvudet med transponderdelen för sig
YH35REH2.jpg


Då tar du din svarta originalnyckel till en nyckelsmed som kan läsa
4D (Texas Crypto) 69 chip
(flesta som kan läsa transponders har denna)

han läser av, sätter sedan in din med gti chip.. voila, du har nu en KLONAD nyckel
den skall bara skäras till efter din originalnyckel eller yamaha koden , t.ex A1234
som brukar finnas på en metallbricka med din nyckel

A-F är beteckningen för hur nyckelns utformning är på längden, vanligast är A
siffrorna är hur nyckeln är skuren efter ditt lås
abc nyckel.jpg


Kostnaden för nyckelämne, chip, kloning & skärning är beroende på företag runt 1500:-
ganska billigt med tanke på vad det kostar att byta hela ecu & låssats


Lägger in lite listor, kataloger över vad som finns

yamaha.jpg
 

Bifogat

  • catalogue-motorcycle-keys-guide.pdf
    1.1 MB · Visningar: 906
  • gti-brochure.pdf
    207.5 KB · Visningar: 168
  • Silca TRP Legend.pdf
    64.1 KB · Visningar: 588
  • Trp Setting_4.pdf
    400 KB · Visningar: 830
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag får i veckan min första klonade nyckel

ska bli intressant & se om detta verkligen fungerar, med tanke på att Yamaha säger att det INTE skall gå

återkommer
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Perfekt om det funkar.
Jag saknar min röda nyckel . Och det var inte populärt när jag bad om ett inbytespris på hojen.

Handlaren ifråga drog då av kostnaden för byte av alla delar som behövdes bytas för att få en ny röd nyckel, givetvis till konsumentpris, inte till hans inköpspris.
Avdraget skulle då bli nästan lika mycket som jag ursprungligen skulle få för hela hojen. :fyllisar
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vad kostar den här operationen idag?
Frågade samma sak angående en FZ6 för en 4-5 år sedan på Mc-varuhuset och fick en prisuppgift
på ca 20000:- .Det värsta var att dom verkade otroligt nöjda över att kunna chocka en idiot som
köpt en Yamaha utan röd nyckel.Nu köpte jag hojen otroligt billigt och fick tag i den röda nyckeln iaf
men attityden var ju intressant.Har iofs inte satt min fot i den affären sedan dess :näsblod

Perfekt om det funkar.
Jag saknar min röda nyckel . Och det var inte populärt när jag bad om ett inbytespris på hojen.

Handlaren ifråga drog då av kostnaden för byte av alla delar som behövdes bytas för att få en ny röd nyckel, givetvis till konsumentpris, inte till hans inköpspris.
Avdraget skulle då bli nästan lika mycket som jag ursprungligen skulle få för hela hojen. :fyllisar
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Enligt uppgift från Yamahacenter här i stan, så skall komplett låssats, med ECU & antenn numera kosta 7500:- inkl. moms + montering

då Yamaha har insett att 18,000:- som den kostade innan var orimligt


Men går det att fixa en nyckel som jag påstår för 1500:-... så tror jag många hellre betalar det
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag stod i valet och kvalet om jag skulle köpa tillbaks "min" R6 som jag kraschade och bröt nacken med, den var ute på annons nu igen. Under åren hade den röda nyckel försvunnit och endast en svart nyckel kvar = no deal.
Ringde YC i Handen och fick ett pris på 12.000 spänn i delar och ca 4000 för jobbet. Detta skulle vara inkl tanklock, tändnlås, hjälmlås, sadellås och ECU - rubbet. 16.000 ville såklart inte killen pruta, så det var låsta positioner.

Ringde firman som lurat på killen hojen i hopp om att de skulle känna sig skyldiga att göra ett pris som killen kunde acceptera, men 8.000 + 3.000 i arbete var det bästa de kunde göra = det blev ingen affär.
Det slutade med att killen sålde hojen till nån mer riskbenägen än mig, som skulle fixa själv.

Vad jag ville säga var egentligen bara att jämföra de 1500:- för Wonderwizards lösning, med 12.000 för Yamaha-lösningen. :)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Enligt uppgift från Yamahacenter här i stan, så skall komplett låssats, med ECU & antenn numera kosta 7500:- inkl. moms + montering

då Yamaha har insett att 18,000:- som den kostade innan var orimligt


Men går det att fixa en nyckel som jag påstår för 1500:-... så tror jag många hellre betalar det

Se där, olika prissättning...
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Har för mig att jag fick pris på ca 23 000:-. iaf en bra bit över 20
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
kanske jag som fått det om bakfoten... 18 kanske var med jobbet

Möjligt.
Jag tror iaf att om man lämnar hojen till verkstad för denna operation med nycklar och lås och allt, så ska man vara noga med att de specar allt som ska ingå i jobbet. Har de inte räknat in sadellåset eller tanklocket, så står man där och måste iallafall ha med sig två nycklar. :mad:
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Från vilka årsmodeller är nyckeln kodad? Köpte en R1-2002 i helgen o fick bara med en nyckel, verkar vara en nyckel utan chip? Någon som vet? Vill gärna ha fler än en nyckel.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Från vilka årsmodeller är nyckeln kodad? Köpte en R1-2002 i helgen o fick bara med en nyckel, verkar vara en nyckel utan chip? Någon som vet? Vill gärna ha fler än en nyckel.

2004 kom imobilizer på R1:an, så på din 02 är det bara att kopiera på
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
idag kom ett sms från min nyckelsmed, nyckelämnet hade kommit.

dit fort som attans.. min SVARTA originalnyckel fick sin transponder avläst & kopierad till minnet på maskinen.
sedan lades ett gti transponder chip dit & informationen skrevs in på transpondern.
nyckeln skars sedan efter min kod / originalnyckel för att passa i låset.


hem fort som satan för att testa om det gick

med originalnyckeln, så slocknar den röda lampan för imobilizer när tändningen slås på.
med min kopierade nyckel likaså..

jag var ändå nyfiken, så jag tog ur gti transpondern & då tändes lampan = fail.


så YAMAHA... det GÅR att kopiera / klona era nycklar :banana


klonad.jpg
 
Last edited:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
En fråga bara är inte hondas Hiss system och skydd ungefär samma som yamahas ? För det finn ju sånt chipp i min honda nyckel också. Med lite tips och trix, så lyckade jag kopiera nyckeln själv via mcns ecu. Det kostade mig 400kr totalt(150kr för hondas original nyckel med blankt chipp).
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tusan vad trevligt. Kan du länka till var du köpte ditt nyckelämne, så det blir rätt på första försöket. Tack
 

Mrpiteå

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2018
Ort
Ludvika
Hoj
2004 , Yamaha Fz6 N
Tjao... hörrni jag håller på med min något krångliga låssmed att få tag i nyckelämnet samt chip... ämnet var nemas problemas men nå chip id 69 var svårare.. finns på ebay iofs.. vart hittar man dessa ?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top