Sälja mc, ska det va så här??

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
Har lagt ut en annons på en hoj, inom en halvtime har två engelsktalande som inte skriver från sverige och 3 rumänsk-reggade nr hört av sig..


Man blir fan mörkrädd på riktigt
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Till mig ringer bara folk som vill pruta 20% med anledningen att det är vad de tänkt lägga på en hoj. Då finns det likadana äldre och som inte är i näst intill nyskick svarar jag, då kryper det fram att de vill ju ha en fin, och jag svarar att ja men då kostar det, följt av "Men jag tänke väl lägga ungefär..." o samma jävla pris igen.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Dom utländska mailen och messen är något man tyvärr får räkna med, men dom brukar upphöra efter någon dag.

Sen dyker supeprutarna upp, oftast med korta mail som man också bara kan bortse från.

SEN om man har tur så är det några seriösa spekulanter som hör av sig.
Men så funkar det att sälja privat, vill man slippa detta får man vända sig till en handlare och acceptera att dom rövkn****r en lite grand.
 

Mac01

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2014
Ort
Järfälla
Hoj
2003 KTM 450 exc
För några år sen sålde jag ett fighterprojekt för en ganska liten peng, dom första frågorna ja fick var kort och gott "hur fort går den?"

Fom flesta bodde i rinkeby och var 16år...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Heja, alla känns igen.
Roliga är de som kommer med bud på säg halva priset. Brukar lägga lite energi på att jävlas då..
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det bara jag som är lite gammalmodig och ringer när jag är intresserad av något.
Har sålt lite på sistone och det är mycket mail o sms fram o tillbaka hela tiden.
sist så sket jag i alla mail o sms och sålde till första som ringde.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Heja, alla känns igen.
Roliga är de som kommer med bud på säg halva priset. Brukar lägga lite energi på att jävlas då..

Jag skulle sälja en bil för ett tag sen och där va någon som la bud under halva priset, jag sa att det går jätte bra fast då tar jag ut motorn ratten och 3 av däcken :arsele då tyckte han att jag va dum för då kunde han ju inte köra med den skulle jag väll fatta :tungan:rolleyes:
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle sälja en bil för ett tag sen och där va någon som la bud under halva priset, jag sa att det går jätte bra fast då tar jag ut motorn ratten och 3 av däcken :arsele då tyckte han att jag va dum för då kunde han ju inte köra med den skulle jag väll fatta :tungan:rolleyes:

Ja men det är ju lite av en klassiker
-"Absolut får du köpa hojen för 25000, jag ska bara plocka av kåpor, motor, hjul och lampor först, så om du dyker upp med kontanter imorgon kväll vid 19 med ett släp, blir det bra för dig?"
-"Du är ju dum i huvudet, varför skulle jag köpa en motorcykel utan allt det?"
-"Betalar man för halva motorcykeln så får man halva motorcykeln. Betalar du 55000 så får du hela."

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
Det skjuts för lite helt enkelt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur? Vill veta då jag skall sälja en bil i helgen och vet vad som kommer...

Letar fram nån annons på nåt slitet lik med alldeles för högt pris, men som stämmer överens med idiotens bud.
" nja, men du kan köpa denna för dina xxxxx kr, för det är vad du får för de pengarna. " osv....
Ofta inser folk att det är kört..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med sms! Men det är nog lite för att jag inte vill störa säljaren som kanske är upptagen. Då kan ju säljaren faktiskt ringa tillbaka när tid finnes:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt med sms! Men det är nog lite för att jag inte vill störa säljaren som kanske är upptagen. Då kan ju säljaren faktiskt ringa tillbaka när tid finnes:)

Jag föredrar faktiskt sms eller mail om det ändå ska idiotprutas. Då slipper man slösa tid på att prata i telefon, ett sms är ju lättare att bara ignorera.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag fattar inte varför det ska prutas i sms och e-mail innan personen ens har sett hojen. Har det någonsin funkat?

Det är ju när man är på plats och ser eventuella fel och slitage som man har konkreta saker att diskutera om. Att träffa säljaren och se vilka känslor han har för hojen ger också en hint om det går att pruta eller inte.

Sms är givetvis bra på dagtid när man är på jobbet inte alltid har möjlighet att svara. Men då handlar det ju om att bestämma tid och plats för att visa hojen eller liknande.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har fått en del bra affärer i hamn genom att tokpruta via sms, men jag är absolut beredd på att bli ignorerad och spottad på .... det är en del av spelet :tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag fattar inte varför det ska prutas i sms och e-mail innan personen ens har sett hojen. Har det någonsin funkat?

Det är ju när man är på plats och ser eventuella fel och slitage som man har konkreta saker att diskutera om. Att träffa säljaren och se vilka känslor han har för hojen ger också en hint om det går att pruta eller inte.

Sms är givetvis bra på dagtid när man är på jobbet inte alltid har möjlighet att svara. Men då handlar det ju om att bestämma tid och plats för att visa hojen eller liknande.

Ja det går alltid att pruta på allt. Vem är det som bestämmer priset? Säljaren för att det är vad han vill ha för en produkt eller köparen för vad han vill betala?
Är man inte helt bakom flötet så kan man alltid diskutera.

Är det så att säljaren valt rätt pris så får han sålt produkten omgående! Försöker däremot säljaren få ut så mycket som möjligt för en produkt (och det gör väl typ alla som någonsin försökt sälja något) så får man ju räkna med att potentiella köpare vill diskutera priset.

Har jag 30mil till en hoj så försöker jag bestämma ett pris innan jag åker. Är den i det skick som den framställts som så köper jag den. Är skicket kasst så åker jag hem eller ev prutar lite till. Jag åker ju knappast 30mil i hopp om att kunna få ner priset på plats... Då slösar man både säljarens tid och min egen.

Sen kan jag hålla med om att vissa prutar så att man undrar om de är riktiga i skallen.. Men de är det ju bara att bortse ifrån. Alternativt sälja via mc-firma exempelvis så man slipper allt skit.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Är det så att säljaren valt rätt pris så får han sålt produkten omgående! Försöker däremot säljaren få ut så mycket som möjligt för en produkt (och det gör väl typ alla som någonsin försökt sälja något) så får man ju räkna med att potentiella köpare vill diskutera priset.

Du har nog rätt där, vilket måste betyda att jag alltid satt rätt pris. :D
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Ja det går alltid att pruta på allt. Vem är det som bestämmer priset? Säljaren för att det är vad han vill ha för en produkt eller köparen för vad han vill betala?
Är man inte helt bakom flötet så kan man alltid diskutera.

Ibland kallar vi faktiskt det för prisförhandling på jobbet, det är sant!!!!!!!!!!
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Alla som sätter ut "prutat och klart" har inte riktigt förstått vad det innebär att sälja saker begagnat och borde egentligen byta in sina grejor hos en handlare.

Sätter jag ut något på annons så lägger jag alltid på en rimlig summa så jag har prutmån.
Köpare blir generellt nöjdare om de "lyckas" att pruta :D
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top