Effektstrypning till 35Kw

FabianH97

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Ludvigsborg
Hoj
1982, Honda CB900
Hejsan!

Till sommaren är tanken att jag ska ta körkort (A2 behörighet) och har blivit erbjuden att få en gammal Honda CB900F bol d'or från 1982. Tanken är då att jag tänkt strypa motorn till 35Kw eftersom den har 70kw men börjar tveka på hojen om det är någon bra hoj att börja köra med. :va
Har ni lite tips kring detta? Och hur är skillnaden mellan en ostrypt och strypt hoj med handling etc i åtanke?

Ni som råkar ha en likadan honda, hur tycker ni den är att köra?

:yoparty :brynad
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Skillnaden varierar stort beroende på typ av strypning. till en början är det nog en bra idé att undersöka om det ens finns en färdig godkänd strypningssats. På er6 är det ett gasstopp som gör att du helt enkelt inte kan dra gashandtaget fullt ut, vilket innebär att all botteneffekt är kvar på samma nivå, men på andra modeller kan det vara strypningar i insug, förgasare eller avgasrör som gör att du mer eller mindre pajar hela känslan av motorn.

Jag tror tyvärr att det är rätt osannoligt att du hittar någon strypning alls eftersom det är en så gammal motorcykel och A2 var inte riktigt en grej på den tiden.

Idag finns det ganska gott om hojar som är färdigstrypta till 25kW respektive 35kW. Kika lite på blocket och sök på A2 så får du nog lite inspiration.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kort svar:

Gör det inte! Skaffa en färdig A2:a i stället. :fakta

Jag tror tyvärr att det är rätt osannoligt att du hittar någon strypning alls eftersom det är en så gammal motorcykel och A2 var inte riktigt en grej på den tiden.

Om det till äventyrs går att strypa den så är det inte alls säkert att den är med rimliga mått mätt körbar.

Sen har det dessutom hänt en hel del med både bromsar och väghållning på hojar sedan 1982...:rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Frugan började sin karriär på en Bol d'or, det gick fint. Med det sagt så är det en tung, klumpig osmidig hoj med usel väghållning och allt annat som kommer med en hoj från runt -80.

När det går att hitta fina, moderna hojar med ABS färdigstrypta för 20-30 000 hade jag iaf inte rekommenderat att lägga en massa tusenlappar på att strypa den hojen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du verkligen får moppen, kör hårt! Det är snälla, förlåtande hojar som tål kopiösa mängder stryk innan något går sönder. Brasklappen är väl att man ska undvika alltför långa och monotona krypkörningsövningar i gassande solsken pga lyft/oljekylningen.

Tjejen köpte en CB750F -81, exakt samma hoj sånär som på annan borrning och avsaknad av oljekyl, för att övningsköra med och det gick galant, trots att hon är en liten nätt (klen) sak på 60 pannor :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har också spanat runt ett tag efter diverse äldre roliga hojar att strypa till 35 kW. Sonen skall uppgradera till A2. Han vill ha en MT-07 med strypning. Men det blir ju en dyr lösning för pappa.....:rolleyes:
Nackdelen med en äldre hoj blir ju avsaknad av ABS samt, som sagts, risken att den blir konstig att köra med eftermonterad strypning.

Men tacksam för inputs från andra som strypt äldre hojar.
 

FabianH97

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2015
Ort
Ludvigsborg
Hoj
1982, Honda CB900
Tacksam för era svar!:D Det får bli en modern hoj och slippa strulet vilket för mig låter mer övertygande, sedan får det bli ett gytt cafe projekt för hondan :yoparty
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Har min strypta sv650s ute på blocket om du är intresserad :tungan

Annars så går processen ut såhär, köp en strypningssats jag köpte min hos mc-kompaniet. Det var brickor som man monterar in i insuget, med strypningen får man även en lapp där det står att den är stryp till rätt effekt sen åker man och reg-besiktar den :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top