Video Bänkning av 500cc tvåtakt.

moddlaren

Guest
Fick för mig att resultatet som visades var @ crank.

nej det är på bakhjulet,

Det ligger en förlust faktor i systemet som räknar bort lager förluster och luftpumpning från rullen,,
vill man vara sjukt nogrann så drar man upp den hojen man mäter till toppfart och sedan mäter datorn hur fort det bromsar in i frirull och sedan lägger man in just den unika förlust faktorn för just den hojen.

Då blir det exakt den förlusten som just den hojen med just den kedjan o däck o lager o ja du förstår, tämmerligen exakt:mattias
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
nej det är på bakhjulet,

Det ligger en förlust faktor i systemet som räknar bort lager förluster och luftpumpning från rullen,,
vill man vara sjukt nogrann så drar man upp den hojen man mäter till toppfart och sedan mäter datorn hur fort det bromsar in i frirull och sedan lägger man in just den unika förlust faktorn för just den hojen.

Då blir det exakt den förlusten som just den hojen med just den kedjan o däck o lager o ja du förstår, tämmerligen exakt:mattias

Har också hört talas om det där men då mäter man alltså förlusterna vid broms.
Jag är inte så säker på att det är detsamma vid driv vilket är det som efterfrågas..
 

moddlaren

Guest
Nej du förstår fel.

förlust faktorn är hur tungt allting snurrar i frihjul från toppfart ned till nästan stillastående.

ex vid 140km kanske förlusten är 5 hp när det bara snurrar tomt vid 139km 4,95hp osv osv.

när faktorerna vilket är några tusen lägs in i data prog så minskar bänken motsvarande hp vid just den punkten.

så alla transmission förluster ända från rullen till kopplingskorgen som snurrar i oljan räknas bort.

Det är bara vevaxeln som inte räknas med.

Men naturligtvis finns bänkar som är sjukt mycket mer avancerade o nogranna än denna detta är ju min alldeles egna lilla leksak som jag har till mina dragrejs moppar



så det är rena bakhjul hp/nm.:rock
 
Last edited:

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Nej du förstår fel.

förlust faktorn är hur tungt allting snurrar i frihjul från toppfart ned till nästan stillastående.

ex vid 140km kanske förlusten är 5 hp när det bara snurrar tomt vid 139km 4,95hp osv osv.

när faktorerna vilket är några tusen lägs in i data prog så minskar bänken motsvarande hp vid just den punkten.

så alla transmission förluster ända från rullen till kopplingskorgen som snurrar i oljan räknas bort.

Det är bara vevaxeln som inte räknas med.

Men naturligtvis finns bänkar som är sjukt mycket mer avancerade o nogranna än denna detta är ju min alldeles egna lilla leksak som jag har till mina dragrejs moppar



så det är rena bakhjul hp/nm.:rock

Hej
Jag känner att jag vill lägga några ord eftersom jag gjort själva programmet. Det mäter ju rullens acceleration och kan därför bestämma vilket vridmoment som åstadkommer denna. Vridmomentet uppstår då kontaktkraften mellan bakhjul och rulle får verka på rullens radie. Enkelt sagt mäter man alltså bakhjulseffekt. Bänken är kompenserad för sina egna förluster men inte för drivlinans eftersom de är unika för varje hoj. Så här är det för alla så kallade tröghetsbänkar (Dynojet mfl). Det finns inget speciellt noggrant sätt att mäta vevaxeleffekt, med mindre än att man sätter själva motorn i en bänk och mäter på vevaxeln. Däremot finns det ju en massa uppskattningar man kan göra angående förluster. Moddlaren: Du har ju redan sagt det mesta men om du vill ha ytterligare lite noggrannare bakhjulseffekt så bör du kanske ta med bakhjulets tröghetsmoment också. Det är ju viss skillnad mellan t.ex. dina mopperacers och en crosshoj med ett fett crossdäck på. Jag kan ge dig formler för detta om du vill.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
nej det är på bakhjulet,

Det ligger en förlust faktor i systemet som räknar bort lager förluster och luftpumpning från rullen,,
vill man vara sjukt nogrann så drar man upp den hojen man mäter till toppfart och sedan mäter datorn hur fort det bromsar in i frirull och sedan lägger man in just den unika förlust faktorn för just den hojen.

Då blir det exakt den förlusten som just den hojen med just den kedjan o däck o lager o ja du förstår, tämmerligen exakt:mattias

Fast det förutsätter att kopplingen verkligen frikopplar till 100% för om den ligger och gnuggar det minsta så har bara tagit fram en värdelösare siffra än vad du först mätte upp på bakhjulet.

Jag skulle nog vilja plocka ur kopplingen helt och hållet och dra upp farten på rullen med en extern motor innan man låter det frirulla till stopp.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nej du förstår fel.

förlust faktorn är hur tungt allting snurrar i frihjul från toppfart ned till nästan stillastående.

ex vid 140km kanske förlusten är 5 hp när det bara snurrar tomt vid 139km 4,95hp osv osv.

när faktorerna vilket är några tusen lägs in i data prog så minskar bänken motsvarande hp vid just den punkten.

så alla transmission förluster ända från rullen till kopplingskorgen som snurrar i oljan räknas bort.

Det är bara vevaxeln som inte räknas med.

Men naturligtvis finns bänkar som är sjukt mycket mer avancerade o nogranna än denna detta är ju min alldeles egna lilla leksak som jag har till mina dragrejs moppar



så det är rena bakhjul hp/nm.:rock

Nej du förstod inte mig.
Är du med på att det behöver inte nödvändigtvis snurra lika tungt åt båda hållen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är du med på att det behöver inte nödvändigtvis snurra lika tungt åt båda hållen?

Även om du inte ställer frågan direkt till mig så vill jag svara.

Hypotetiskt sett ja, det behöver inte snurra lika tungt i bägge riktningarna men i praktiken ser jag inte någon asymetri i motorn som skulle skapa det problemet?

Du menar väl egentligen bromsa i bägge riktningarna för att snurra motor och broms baklänges är väl aldrig aktuellt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För att undvika ytterligare språkförbistring:
Transmissionsförlusterna har belastningsberoende och belastningsoberoende komponenterer.
Exempel på belastningsoberoende kan tex vara förluster i axeltätningar, plaskförluster i oljebad mm.
Exempel på belastningsberoende är ofta tex kuggingrepps- och lagerförluster.

För att inte trassla till det så tror jag man ska ty sig till Fläppens inlägg, det är helt enkelt den accepterade praxisen gällande accelerationsbänkar. Dessa bänkar är ju främst till för att kunna utföra jämförande tester vid tex mappning och trimning.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Hmmmmm.

det börjar bli som i biltema olje tråden och i 95/98oktan tråden..

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hej
Jag känner att jag vill lägga några ord eftersom jag gjort själva programmet. Det mäter ju rullens acceleration och kan därför bestämma vilket vridmoment som åstadkommer denna. Vridmomentet uppstår då kontaktkraften mellan bakhjul och rulle får verka på rullens radie. Enkelt sagt mäter man alltså bakhjulseffekt. Bänken är kompenserad för sina egna förluster men inte för drivlinans eftersom de är unika för varje hoj. Så här är det för alla så kallade tröghetsbänkar (Dynojet mfl). Det finns inget speciellt noggrant sätt att mäta vevaxeleffekt, med mindre än att man sätter själva motorn i en bänk och mäter på vevaxeln. Däremot finns det ju en massa uppskattningar man kan göra angående förluster. Moddlaren: Du har ju redan sagt det mesta men om du vill ha ytterligare lite noggrannare bakhjulseffekt så bör du kanske ta med bakhjulets tröghetsmoment också. Det är ju viss skillnad mellan t.ex. dina mopperacers och en crosshoj med ett fett crossdäck på. Jag kan ge dig formler för detta om du vill.

Hejsan Fläppen =)

Programmet fungerade ypperligt bra.
Det endra problemet vi hade var att min nya varvmätare stördes ut så vi fick köra några repor extra för att få varvet att matcha i både bänk och motorn.

Husqvarnan körde på fina gamla gatdäck så inga nabbar.

Vevaxeleffekt är ju helt ointressant, jag vill veta vad som kommer ner i marken :D

- - - Updated - - -

Hmmmmm.

det börjar bli som i biltema olje tråden och i 95/98oktan tråden..

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Bara lite :tungan
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
53 låter lite om man vet hur jävla sjukt styggt den går. Vi har ju filmbevis på när du drar jämt med SXV på 75 bakhjulshäst. :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
53 låter lite om man vet hur jävla sjukt styggt den går. Vi har ju filmbevis på när du drar jämt med SXV på 75 bakhjulshäst. :yoparty

Din var allt lite snabbare.
Och så har det ju lite med utväxlingen att göra =)
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jojo, du försvann ju illa kvickt runt 150km/h. Men den accelerationen är inget man skojar bort på en såpas gammal hoj. :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jojo, du försvann ju illa kvickt runt 150km/h. Men den accelerationen är inget man skojar bort på en såpas gammal hoj. :yoparty

Japp.
Då vart det slut på växlar haha.

Aprilian är ju ganska galen den med :)
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hejsan Fläppen =)

Programmet fungerade ypperligt bra.
Det endra problemet vi hade var att min nya varvmätare stördes ut så vi fick köra några repor extra för att få varvet att matcha i både bänk och motorn.

Husqvarnan körde på fina gamla gatdäck så inga nabbar.

Vevaxeleffekt är ju helt ointressant, jag vill veta vad som kommer ner i marken :D

- - - Updated - - -



Bara lite :tungan

Jättekul att det funkar bra tycker jag.
/Thomas
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top